Alitalia: javuló load factor a tengerentúli járatokon

MTI/iho   ·   2014.01.21. 18:30
cim

Mintegy 3,4 százalékkal többen utaztak az anyagi nehézségekkel küzdő olasz Alitalia nemzetközi és interkontinentális járatain 2013-ban az azt megelőző évhez képest – közölte a légitársaság.

Az Alitalia egyik legfontosabb feladata most járathálózatának átszervezése. A korábban a belföldi és regionális járatokra koncentráló cég ezen a területen nehezen bírja a versenyt a diszkont légitársaságokkal és a nagy sebességű vonatokkal, ezért jövedelmezőbbé alakítaná hosszú távú járathálózatát.

Legfrissebb adataik szerint 2013-ban az emelkedő utaslétszám mellett a nemzetközi járatok töltöttségi mutatóját (load factor) is sikerült növelni 72,8 százalékról 74,8 százalékra. A javuló adatok elsősorban a közép- és dél-amerikai járatok jobb kihasználtságának köszönhetőek, emellett az olasz légi cég tavaly júliusban járatmegosztási (code share) megállapodást kötött a brazil GOL-lal.

Hangsúlyozták, hogy tavaly októberben befejeződött a járatok összehangolása a Fiumicino repülőtéren, ennek köszönhetően javult az oda érkező, vagy onnan induló járatok töltöttségi mutatója.

Az Alitalia január elején közölte, hogy a járathálózat átszervezéséhez a tavaly októberi 300 millió eurós tőkeemelés után is újabb forrásokra lehet szüksége, ha nem sikerül az elvárt utasszámot és töltöttségi mutatót elérni. Magyarán, mnt arról korában az iho/repülés is beszámolt, az Alitalia mentőcsomag után ismét mentőcsomagra szorul.

A római Fiumicino repülőtérről üzemelő Alitalia legutóbb 2013 októberében kért csődvédelmet, miután a tavalyi év első felében 294 millió eurós veszteséget és egymilliárdos adósságot jelentett. 2009-ben, az akkor még állami tulajdonban lévő cég szintén csődvédelembe menekült, akkor olasz befektetők egy csoportja és az Air France-KLM-csoport mentette meg, cserébe a francia-holland társaság 25 százalékos részesedést szerzett az olasz cégben.

Azonban a csoportnak ez a részesedés nem tette lehetővé, hogy radikálisabb átszervezést és karcsúsítást hajtson végre az Alitaliánál, ahhoz hasonló programot, mint amit saját maga végrehajt.

A mostani mentőakcióban, amint arról az iho/repülés is írt, az anyavállalat már nem volt hajlandó részt venni, sőt, saját tulajdonrésze eladását fontolgatja. A tőkeinjekciót pedig más európai légitársaságok tiltott állami támogatás miatt megtámadták az Európai Bizottságnál.

Hosszabb távon a helyzet megoldását hírek szerint az jelentené, ha a szerb nemzeti légitársasá után az olasz céget is az Etihad venné „szárnyai alá”, de ennek az esélye is azon múlik, hogy az olasz kormány hajlandó-e megfelelő tulajdonrészt biztosítani a külső befektetőnek, vagy ragaszkodik az „olasz légitársaság az olaszoké” elvéhez.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek