Álomgép álomdíja: Collier Trophy a 787-esnek

iho/repülés   ·   2012.03.14. 15:00
gyári-11_cim

A Boeing kompozitépítésű, és rengeteg más technológiai újdonságot bevezető utasszállítója, a 787-es nyerte a 2011-es Collier-díjat, mondhatni az amerikai repülőipar tekintélyes évi innovációs nagydíját.

Forradalom az utasszállítók technológiájában <br>(fotók: Boeing)

Az NAA, National Aeronautic Association vagyis Nemzeti Aeronautikai Szövetség nem egyszerűen egy technológiai újítás létezését ismeri el, hanem annak felhasználhatóságát, gyakorlati értékét is szempontként kezeli a díj odaítélésekor. A 2011-es trófea tehát részben annak is szól, hogy – noha többéves csúszással – a Boeing tavaly végre sikeresen átadta első vevőjének az első közforgalomba szánt példányt, és a vevő, az ANA, valóban elkezdte járatni a 787-est először belföldi, majd nemzetközi, mostanra pedig már interkontinentális járatokon is.

A 787-es érkezése az egyik rekordrepülésről

Feltehetően a díj odaítélésében szerepe volt azoknak a valóban rendkívüli távolsági és sebességi rekordoknak is, amelyeket a 787-es az elmúlt hónapokban állított fel, és amelyeket a nemzetközi repülőszövetség a napokban ismert el. Ugyancsak hozzátartozik a díj szempontjaihoz a gép rendkívüli piaci sikere, hiszen a késés ellenére változatlanul hatvan vásárló tart igényt 868 példányra a 787-esből.

Ahol minden elkezdődött... az első díjazott: Orville Wright és a Flyer 1903-ban <br>(fotó: Smithsonian)

A Collier Trophy-t, a Collier-díjat 1911 óta adják át évről évre. Robert J. Collier, az alapító, az amerikai repülőszövetség első elnöke volt, illetve az első olyan személy a világon, aki saját használatára vásárolt repülőgépet, méghozzá egyenesen a Wright fivérektől. Majd ezt a gépet kölcsönadta az amerikai hadseregnek kipróbálásra: innen indult az Egyesült Államok fegyveres erőinek első repülőgép-megrendelése.

Korábban olyan rendkívüli kitüntetettjei voltak a díjnak, mint maga Orville Wright, a motoros repülést először sikerrel végrehajtó fivérek egyike, Neil Armstrong, az  első ember a Holdon, illetve az Apolló 11 küldetés egész csapata. Tavaly a Sikorsky csapata kapta a Collier-t a helikopterek sebességi világrekordját megdöntő, új forgószárnyas építési irányt jelölő X-2-es típusú gépért.

A harcigépek új generációját indította el az F–22-es Raptor <br>(fotó: Lockheed)

Kiérdemelte korábban a díjat az F–22-est fejlesztő cégek együttese, köztük a Boeing és a Lockheed Martin, 2005-ben a később igen komoly gazdasági és technikai problémákba ütköző, de ma ismét, más néven működő Eclipse Aviation kapta a trófeát az új jetkategória, a VLJ megteremtéséért. 1992-ben a GPS-t kidolgozó és megalkotó együttes vehette át a Colliert, és ugyanebben az évtizedben kapta a kitüntetést a C–17-es szállítógép, a Gulfstream-V üzleti gép, illetve a Hubble űrteleszkópot megmentő tudósok, mérnökök és űrhajósok közössége.

Helikopter is, repülőgép is: a V–22 egyik első nyilvános megjelenése Farnboroughban<br>(fotó: Márványi Péter)

A Boeing számára sem ez az első alkalom, hogy képviselője átveheti a kupát: Collierrel ismerték el a Boeing 747-est, majd két évtized múlva a 777-est, az F/A-18E/F Super Hornet tengerészeti harci gépet, a közreműködő partnerekkel együtt járt díj a nemzetközi űrállomás kiépítésében, megalkotásában játszott szerepéért, valamint az olyan „egzotikus” konstrukciókért, mint a Bell-lel együtt fejlesztett billenőrotoros V–22 Osprey.

Kapcsolódó hírek