A cseh Vasúti Infrastruktúra-kezelőség (SŽDC) szép lassan egy teljesen új, a meglévő kelet-nyugati vasúti korridor alternatív vonalát építi. A napokban a Choceň és Týniště nad Orlicí közötti vasútvonal felújításával kapcsolatban nyújtott be a SŽDC terveket.Ezek szerint a huszonnégy kilométeres vasútvonalat modernizálják, kétvágányúsítják és a legmagasabb megengedett sebesség a mai nyolcvanról száznegyven kilométer per órára nőne. A vasútvonal felújítása alatt megújulnak a megállók és állomások is, ahol új peronokat, aluljárókat, két új közúti felüljárót és csaknem négy kilométer hosszú zajvédőfalat is építenének. Két megállót közelebb hoznak a településhez, valamint kicserélik a vonali biztosítóberendezéseket is.

Týniště nad Orlicí állomást 2015-ben újították fel (fotó: Chládek & Tintěra)

Annak ellenére, hogy a SŽDC fokozatosan azon dolgozik, hogy a három kilovoltos egyenáramú villamosenergia-rendszert huszonöt kilovoltos váltakozó áramneműre cserélje, az említett szakaszon egyelőre marad az egyenáram. A jövőben a vasútvonalon huszonnégy személyvonat és negyvenkilenc tehervonat kiszolgálásával számolnak naponta. Ez főleg a teherforgalom terén jelent ugrásszerű növekedést, manapság mindössze napi tizenkét tehervonat fordul elő a vonalon. Ez is mutatja, hogy a picit délebbre futó, Choceň–Pardubice–Kolín–Prága vonalat szeretnék tehermentesíteni. Az infrastruktúra-kezelőség azt szeretné, ha a felújítási munkákat 2022-ben el tudnák kezdeni, s három éven belül be tudnák fejezni. Becslések szerint négymilliárd koronás (48 milliárd forint) beruházásról van szó.

A sárgával jelölt vasútvonalról van szó – a piros és zöld jelzésűek a már meglévő korridorok

Az új kétvágányú gyors vasúti összeköttetés Prága és Choceň között teljes értékű alternatív vasútvonalként szolgálhat a ma nagyon leterhelt Prága–Pardubice–Česká Třebová vonalnak. Forgalmi problémák, balesetek esetén erre kerülhetnének a Csehország és Morvaország között közlekedő, egymást érő vonatok. Nem utolsó sorban egy új gyors vasúti kapcsolat létesülne Morvaország és Királyvárad (Hradec Králové) között, ami egyre inkább hiányzik. A cseh vasúti infrastruktúra kezelője már korábban megkezdte a Týniště nad Orlicí–Hradec Králové és a Hradec Králové–Velký Osek, kapcsolódó vasútvonalak felújítását.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!