Amelia Earhart – a japánok foglyaként halt meg?

iho   ·   2017.07.06. 16:15
cim3

Egy újonnan előkerült fotó: új irány a kutatásnak?

Egy 2012-ben, egy amerikai állami archívumban fellelt fotó alapos elemezése vezet a jelek szerint arra a következtetésre, amit a pilótanő és navigátora eltűnésének magyarázataként már korábban is emlegettek, de azért a leginkább a titokzatos tragédiát kísérő „szokásos” konspirációs teóriák közé soroltak: a földkörüli repülése alkalmával a leghosszabb, csendes-óceáni szakasz során nem zuhant le a gép, nem kerültek navigációs hiba miatt lakatlan szigetre, vagy ha ilyesmi is történt velük, túlélték a kényszerleszállást és a japánok fogságába estek.

Amint erről portálunk is beszámolt, Amelia Earhart és navigátora, Fred Noonan nyugat–keleti irányban próbálták körberepülni a Földet. Nyolcvan évvel ezelőtt, 1937 július 2-án a Lockheed Electra az új-guineai Lae-ből szállt fel, de a startnál a gép hasa alatt lévő keretantenna megsérült, és emiatt nem tudtak pontosan navigálni rádiójelek alapján.

Az amerikaiak kedvence volt a bátor pilótanő

A terv szerint a Howland-szigetre kellett volna érkezniük, de miután a gép nem szállt le és a követésére kirendelt amerikai hadihajó sem tudta felvenni vele a kapcsolatot, azonnal megindult az azóta is eredménytelen kutatás.

Az elmúlt évek során a kutatás fókuszába a Howland-szigettől délkeletre ötszáz kilométerre fekvő Nikumaroro nevű atoll került, amelynél a tengerfenék műszeres átfésülése mágneses anomáliát jelzett, de igazából magát a roncsot nem találták meg, de más, perdöntő bizonyítékra sem bukkantak, a szigeten talált csontmaradványok DNS-vizsgálata sem mutatott egyértelmű azonosságot.

A most bemutatott fotók azonban egészen máshol készültek: a japánok által már elfoglalt Marshall szigeteken, egy kikötőben. A képen egy ülő alak látható, félhosszú hajjal, akit egy fotóazonosítással foglalkozó szakember nagy valószínűséggel Earhardtként azonosított, egy álló figura pedig, nagyon jellegzetes hajvonalából ítélve a navigátor Noonan lehetett, a kép jobboldalán pedig egy vontatott bárkán egy nehezen kivehető tárgy mutatkozik, amelynek méretaránya megegyezik az Electra törzsének hosszával.

A fotó három kritikus része kinagyítva: balra Noonan arca, jobbra Earhart ülve, balra lent a gép a bárkán

Vagyis a történet eszerint úgy alakulhatott, hogy az üzemanyag kifogyásával  valahol kényszerleszállt párost a japánok foglyul ejtették, kémkedéssel vádolhatták őket, a Marshall szigetre szállították volna a gépet és a személyzetet is, majd feltételezések szerint Saipanon őrizték őket, de hogy miképp haltak meg, kivégezték volna őket vagy a betegség és a rossz bánásmód végzett-e velük erről semmit nem tudni.

A fényképfelvételek alapján az ügyről készült dokumentumfilm alkotói mind az amerikai, mind a japán hatóságokat megkeresték a kérdéseikkel, de gyakorlatilag semmiféle értékelhető válasz nem érkezett. A japánok érthető mód manapság sem lennének túlságosan büszkék arra, hogy még évekkel a hadiállapot beköszönte előtt ellenségként kezelték és gyakorlatilag halálra ítélték volna az amerikai pilótát és navigátorát.

Mit tudhattak az akkori amerikai és japán hatóságok az ügyről?

Egyes jelek szerint az amerikai hatóságok esetleg valamit tudhattak a sorsukról, de ezt azért nem hozták volna nyilvánosságra, mert nem akarták, hogy a kémkedés gyanúja rávetüljön az Egyesült Államokra, a háború után pedig nem akarták megzavarni az alakuló amerikai–japán kapcsolatokat egy olyan történettel, amely nagyon is mély nyomokat hagyott az amerikai közvéleményben.

A további részleteket a hét végén a History Channel mutatja be kétórás dokumentum-adásában.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.