Kisvasúti és gőzmozdonyos retró

Joó Ferenc   ·   2018.04.22. 16:15
multidezo7-400

Ebben a sorozatban nem célunk teljes képet adni egy-egy témáról. Viszont szívesen megosztunk néhány olyan fotót, ami a régi magyar vasút hangulatát idézi fel! Kiválogatunk néhány képet, fűzünk némi kommentárt hozzá, közreadjuk – aki akar, az pedig gyönyörködik benne!

Kezdjük az e heti felvételeket a kisvasutakkal! A kilencvenes évek közepétől indította be a Magyar Közlekedési és Közművelődési Alapítvány (MKKA) a Mentsük meg a kisvasutakat! című programját. Ezzel párhuzamosan indultak be a kisvasúti napok, országosan koordinált keretek közt. Néhány esetben ez a rendezvény annyira kinőtte magát, hogy már inkább belső, vállalati ünnepnap jelleget ölt, azonban a magyar kisvasutak annyira különfélék és oly sok táján megtalálhatóak országunknak, hogy még így is érdemes rászokni a kisvasúti napok meglátogatására! Hiszen ilyenkor általában közlekedik gőzmozdony, ahol van, illetve budapesti csatlakozással indítanak különvonatokat, vagy egyszerűen olyan járművekkel nosztalgia-járatokat, amelyek az év többi napján nem feltétlenül láthatóak kint a nyílt vonalon. Több esetben étkezésre is lehetőség van, vagy egyéb programokat szerveznek az amúgy csak kirándulások kiindulópontjaként szolgáló végállomásokon.

Ha tágabb értelemben vesszük a kisvasutakat, akkor mára bizony jó pár megszűnt: bányavasutak, téglagyári üzemek, és a többi. Sajnos, két leghosszabb kisvasúti hálózatunk is a gazdaságtalanságot felszámolni igyekvő bürokraták buzgalmának áldozatául vált! Hiába vannak még meg javarészt a sínpárok Bugac, Kiskunmajsa, Dombrád vagy Balsa felé – üzemképes jármű már csak elvétve akad ezeken az egykor virágzó rendszereken, újranyitásukra pedig semmi esély nem látszik... Legalább annak örülhetünk, hogy a járművek egy része más vonalakon (Gyermekvasút, Szob–Márianosztra, Felcsút) újra szolgálatba állhatott, továbbá a fényképek által megőrzött emlékeknek.

Néhány kisvasúti jármű azonban nem élte túl a változásokat és leállításra került. Különösen fájó a korábban egyetlen üzemképes 447-es nyugdíjazása, de máshol is időről–időre harcot kell vívni a gőzmozdonyok életben tartásáért! Érdekesen alakult amúgy a kisvasúti nosztalgiaüzem: annak idején csak Balatonfenyvesen, Kecskeméten és Nagycenken üzemelt gőzös, majd jött a Lilla, a Szilvi és a debreceni 394-es. Velük hozzávetőlegesen párhuzamosan szerezte be több erdei vasút ma is üzemelő gőzmozdonyát a felszámolásra kerülő romániai kisvasutakról. Így jött létre a 490.2000-es sorozat a kaszói Karácsony, a csömödéri Ábel, a királyréti Morgó, a gemenci Rezét és a gyöngyösi Gyöngyi mozdonyok által.

Angolok különvonata a szilvásváradi iparvágányon, 2002-ben. Már akkor is ki kellett csákányozni a földet a kitérőből, de gyaníthatóan ma már egyik irányból sem jutna el ide vonat – sem nagyvasúton, sem kisvasúton! A képre kattintva galéria nyílik! (fotók: Joó Ferenc)

A nagyvasúti gőzmozdonyok terén viszont kevésbé rózsás a helyzet. A pénz nagy úr és ennek sajnos szemtanúi lehettünk! Míg korábban három 424-es is üzemelt, addig mára csak egy maradt. Nagy túlélő a 109.109-es Déli Vasúti mozdony, kisebb megszakításokkal folyamatosan üzemelt az elmúlt negyed évszázadban! Vannak persze olyan mozdonyok is, amelyek esnek-kelnek. Fantasztikus élmény mondjuk a 324-es, már amikor üzemképes. Viszont sikertörténetnek könyvelhetjük el a 242-est, amelyik korábban csak rozsdásodott Püspökladány állomáson kiállítva.

Ezek ellentéteként, nem fog már vonatot továbbítani 520-as vagy 411-es sorozatú gőzmozdony, még akkor sem, ha a 118-as Trumant fel lehet fűteni és külön engedély alapján saját lábán képes gőzben megtenni pár métert. Folytathatnánk a sort rengeteg olyan gőzmozdonytípussal, amelyek megérdemelnék, hogy megmaradjon belőlük legalább egy üzemképes példány – ám ők többen vannak, mint amennyi pénz a muzeális tevékenységekre rendelkezésre áll. Így – sajnos – be kell érjük a jelenleg üzemképes múzeumi flottával! Bízunk benne, hogy a még részben, vagy elméletileg üzemképes gőzmozdonyok közül már egy sem lesz szobormozdonnyá alakítva, hanem igyekszenek az illetékesek úgy megőrizni őket, hogy a későbbiekben visszakerülhessenek az üzemelő múzeumi flottába!

A sorozat előző részei itt olvashatók:

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.