Átadták a nyolcezredik Airbus keskenytörzsűt, de melyik volt az?

iho   ·   2018.02.26. 11:15
A320__Airbus_1st_flight_cim

Némi bizonytalanság kíséri az Airbus keskenytörzsűrepülőgép-gyártásának újabb mérföldkövét: a Flightglobal a maga adatbázisára hivatkozva (Flight Fleet Analyzer) jelentette, elkészült és a felhasználóhoz került az MSN8000 gyári számú A320neo, amely február elején B-1068 lajstromjellel került a tiencsini gyártóközpontból az Air China flottájába. A gép egyébként a Pratt & Whitney PW1100G hajtóművekkel, vagyis a GTF-rendszerű hajtóművekkel repül.

A légitársaság egyébként korábban többször szerepelt fontos 320-as átvevőként: a társaság flottájába került 2012-ben a századik Kínában gyártott Airbus, és később ugyancsak az Air China gépe lett az ezredik, Kínában használt Airbus repülőgép.

A legelső 320-as, az MSN001 először a levegőben

Más adat szerepel ugyanakkor az Airbus havi összefoglalójában, eszerint az európai gyártó januárban 21 gépet adott át az A320 gépcsaládból, és ezen belül említi, az ezt a gépet üzemeltető légitársaság megnevezése nélkül, hogy az egyfolyosós Airbusok átadási száma nyolcezerre emelkedett. A januári „csomagban” szerepelnek az Air India, a Lion Air/Batik Air, a Spirit Airlines és a Virgin Amerika számára prezentált keskeny törzsűek.

Az eltérések adódhatnak abból is, hogy vajon a gyártási számok szerint számoljuk-e a gépeket, vagy pedig levesszük belőlük azokat a példányokat, amelek végül nem kerültek felhasználókhoz, ilyen például a berepüléskor használt legelső A320-as, amit azóta is többször látunk felbukkanni az Airbus különböző programjainak tesztgépeként.

Az ötezrediket a gépcsaládból a libanoni MEA vette át

A gépcsalád ötezredik példányának átadásáról egyébként portálunk 2012 januárjában számolt be, azt a 320-ast  Hamburgban gyártották és a libanoni MEA állította forgalomba, a gyártási száma pedig valóban MSN5000 volt, tehát akkor ez volt a „mértékegység”, vagyis a teljes elkészült gépmennyiség a típuscsaládból. Gyanítható, hogy noha mostanság a neo-k P&W hajtóműveinek problémái miatt az átadások üteme valamelyest csökkent, a tervezett felfutások fényében – becslések szerint – akár már három éven belül beszámolhatunk majd a tíztezredik keskenytörzsű Airbus átadásáról, és az biztos sokkal nagyobb ünnep lesz a gyártó számára, mint a nyolcezredik...

Az mindenesetre teljesen biztos, hogy az első A320-ast, egy CFM56-os hajtóművekkel szerelt gépet az Air France kapta még 1988 márciusában, január végi számok szerint a gépcsalád teljes rendelésállománya 14135 gép, amiből ezek szerint több mint hatezer vár még legyártásra és átadásra, ezek többsége pedig már az újrahajtóművezett neo-változat.

Az Air China állította forgalomba a századik, Kínában gyártott Airbust is

A Flightglobal azt is megemlíti, hogy a világszerte népszerű, négy gyártóhelyen összeszerelt (Toulouse, Hamburg, Tiencsin, Mobile) keskenytörzsűek több mint egyharmada repül az ázsiai illetve csendes-óceáni régióban.

Az Airbus közlése szerint, és ez ugyancsak impozáns szám, a januáriakkal együtt a gyártó teljes kibocsátása alapítása óta 11 ezer repülőgép, a teljes rendelésállomány pedig 7253, ami a jelenlegi gyártási ütem mellett kilenc évre ad munkát a gyártósoroknak. Jelenleg majdnem tízezernyi polgári Airbus-repülőgép, utasszállító és teherszállító áll szolgálatban.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.