Átadták az új Rosshäuser-alagutat Svájcban

iho/vasút   ·   2018.08.29. 08:00
400px_rosshausertunnel

Rosshäusern és Mauss között eddig csak egy egyvágányú, kanyargós vasúti pálya vezetett, a régi, több mint százéves Rosshäuser-alagúton keresztül. A síneken legfeljebb kilencven kilométer per órás tempóval haladhatnak a vonatok. Az új alagút, amely egy szintén új, kétvágányú vasútvonalhoz tartozik, ennél háromszáz méterrel rövidebb és gyorsabb eljutást biztosít – még ha ez csak maximum kilencven másodpercet is jelent. Az új pálya legfontosabb előnye a két vágányban rejlik: jelentős kapacitásnövelést biztosít majd a BLS vasúttársaságnak, mivel egy-egy szerelvény késése sokkal kisebb hatással lesz a teljes hálózatra, így a pontosság is javul.

Az új, kétvágányú Rosshäuser-alagútnak köszönhetően gyorsabban haladhatnak a vasúti szerelvények a svájci Rosshäusern és Mauss között (forrás: vaaju.com)

A vasúttársaság, valamint a Bern, Fribourg és Neuchâtel kantonokból álló szövetség a 3,7 kilométer hosszú új alagút építését 265 millió svájci frankkal (körülbelül 75 milliárd forinttal) finanszírozta. Az összegből a rosshäuserni vasútállomás renoválására is futotta.

Az alagút építése a tervezettnél jóval tovább tartott egy váratlan probléma miatt: egy geológiai törésvonalnál igen törékeny kőzetbe futottak. 2012 szeptemberében egy munkás is meghalt, amikor egy szikla a fejére esett. Ezt követően új méréseket végeztek az alagúton, majd 2013 januárjában az addig csak keleti irányból zajló munkálatokat már mindkét oldalról folytatták. Ezek a gondok összesen tizennyolc hónappal késleltették a munkálatokat, továbbá az addig 200 millió frankra (56,7 milliárd forint) becsült költségeket hatvanötmillióval emelték meg.

A berni központú vasúttársaság az alagút átadására nyilvános ünnepséget rendezett, amelynek keretében a nosztalgikus „Kék nyíl” motorvonattal szállították a meghívottakat.

A BLS idén decembertől új megállókat hoz létre két berni S-Bahn-vonalon, és hamarosan újabb nagy projektbe kezd bele, nevezetesen a Saane folyó felett Mauss és Gümmenen között átívelő viadukt felújításába. Az 1901-ben épült műtárgyon is kétvágányú pályát építenek ki. A BLS hosszútávú tervei között szerepel, hogy a Bern és Neuchâtel közötti vasútvonalat végig kétvágányúra fejlessze fel – számol be a Vaaju.com.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek