A szlovák személyszállító vasúttársaság, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) 2018-ban a statisztikák szerint összesen 544 ezer 364 vonatot közlekedtetett, ami az egy évvel korábbi adatokhoz képest 3,31 százalékos növekedést jelent. A vonatok átlagosan 1,7 percet késtek. A vasúttársaság vezérigazgatója 970 rendkívüli helyzetről, balesetről beszélt, amik a vasúton történtek. A késések legnagyobb hányadát (63 százalék) forgalmi okok adták (folytonosság, csatlakozások miatti késések). A késések 19 százaléka az infrastruktúrakezelőség pályafelújítási munkái és a kapcsolódó vágányzárak miatt voltak. A ZSSK önhibájából történt késések aránya a statisztikák szerint csak tizenhét százalék volt.

A vasúttársaság önhibájából generált késések fő oka a megnövekedett utasforgalom (több idő kell a le- és felszállásra, mint amennyi a menetrend szerint rendelkezésre áll) volt. A második leggyakoribb ok az átmeneti lassújelek voltak, harmadik helyen pedig a külső, vagy idegen okokat említi a vasúttársaság (például időjárási okok). Ennyit a statisztikai adatokról, amik szépek és jók, csak kicsit unalmasak.

Kerpelénynél halad el a Kassáról Pozsonyba közlekedő délutáni gyorsvonat<br>(fotó: railpage.net)

A valódi okokat inkább máshol kell keresni. A ZSSK ugyanis krónikus járműhiányban szenved, a javítások, rendkívüli esetek miatt bizony megtörténik, hogy buszos pótlást kell alkalmazni. Az utóbbi időben megszaporodtak a tűzesetek is, továbbra is gondok vannak a 861-es motorvonatok üzemképességével, de sok a műszaki hibás kocsi is. Több helyen olvasható (még a ZSSK hivatalos madárcsiripelős oldalán is), hogy hol és milyen okból vannak késések, járatkimaradások. Csak az elmúlt két napban a knihajazd.info információi szerint hétfő reggel óta kedd délig körülbelül huszonöt járatot törölt a ZSSK arra hivatkozva, hogy nincs elegendő üzemképes jármű. A legnagyobb gondok a közép-szlovákiai régiókban vannak, példul Fülek és Losonc környékén, vagy a selmecbányai vonalon. Volt olyan eset is, hogy a Pozsonyból Homonnára közlekedő pénteki mentesítő gyorsvonaton a tervezettnél hárommal kevesebb kocsit állítottak ki, ami nem kis fejfájást, hosszú ácsorgást okozott sok utasnak. Vagy egyszerűen anyagfáradás miatt szakadt szét egy szerelvény menet közben.

A legtöbbet emlegetett hazai gyártmányú mestermű, a 861-es motorvonat

De már nemcsak a koros járművekkel akadnak problémák, egy héttel ezelőtt például az egyik zsírúj Vectron is (383.102) is felmondta a szolgálatot Puhónál (Púchov). A fejetlenséget az is tetézi, hogy amikor a saját üzleti kockázatra közlekedtetett intercity késik, akkor egyszerűen fogják a közszolgáltatási szerződés alapján közlekedő gyorsvonat szerelvényének egy részét, s kiállítják intercityként, csak hogy az el tudjon indulni időben. Hogy aztán inkább késik egy órát a gyorsvonat, mivel szétszedték a szerelvényét, s be kell várnia a késve érkező IC szerelvényét, az már senkit sem érdekel. Talán a legmerészebb próbálkozása a ZSSK-nak az volt, amikor a cseh prémiumkategóriás Pendolinót egy hetvenes években gyártott Pantográffal pótoltak Kassa és Korompa között a nagy késés miatt.

Ezek az esetek csak a jéghegy csúcsa, sokkal több rendszertelenség, rendkívüliség van a fordákban, buszpótlások is előfordulnak, itt-ott kigyullad egy kocsi vagy egy mozdony, ezek mind mindennapos velejárói a napi rutinnak Szlovákiában. De statisztikailag mindössze 1,7 percet késnek a vonatok. Milyen szép is a statisztika.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!