Atlas-anomáliák: mit tud az új gép?

iho   ·   2015.01.27. 17:30
cim5

Szép kötelék, de sok gond a típussal

Az európai nagy szállítógép fejlesztésének többéves csúszása után a gyártás is akadozik, legalábbis a jelek szerint. Egy magát megnevezni nem kívánó forrás szerint a német helyettes hadügyminiszter ma az A400-asok szállításáról tárgyal az Airbus katonai gépeket gyártó részlegének vezetőivel.

A Reuters információi szerint az OCCAR, az európai védelmi rendszerek beszerzésével foglalkozó ügynökség néhány napja zajlott tanácskozásán az Airbus vezetői elismerték, problémák vannak az átadásokkal, és bemutattak néhány elképzelést a helyzet megoldásáról.

Az első török...

Ugyanakkor a késések nemcsak a német vevőt érintik. A brit védelmi minisztérium képviselője nem tett említést a projekt késéseiről, de leszögezte, bármiféle probléma adódik az átadásokkal, azt a gyártónak kell megoldania.

Egy nappal az OCCAR tanácskozása után az Airbus Defense and Space európai, afrikai és közel-keleti eladásokkal foglalkozó vezetője a gyártási és átadási program áttekintését ígérte, illetve új menetrendet a gépek leszállítására. Az eddig lekötött százhetven gépből, amelyekre hét a gyártásban is partnerséget váró ország plusz egy programon kívüli állam (Malajzia) vár, tizenegyet sikerült átadni négy országnak (Franciaország, Törökország, Egyesült Királyság, legutóbb Németország). Malajzia első gépe is várható még idén az eredeti ütemterv szerint, Spanyolország pedig jövőre vehetné át az első Atlast.

...az első brit...

A németek eredetileg hatvan gépre tartottak igényt, ebből hetet fix rendelésből opcióra váltottak, majd tavaly bejelentették, hogy az állományból tizenhármat tovább akarnak adni, vagyis negyven gépet használnak majd. A franciák eddig hat példányt vehettek át, a britek a megrendelt huszonötből egyet, a törökök kettőt. Belgium csak 2018–20-ra, Luxemburg 2019-re várja az Atlasokat, Dél-Afrika lemondta a maga nyolcgépes rendelését.

Az Airbus Military regionális főnöke szerint a gépekkel nincs különösebb szerkezeti probléma, sokkal inkább a globális beszállítói hálózat akadozásáról van szó. A vállalat idén újraminősíti partnereit. A 2015-ben átadott gépek egy része még csak a kezdeti műveleti képességekkel rendelkezik, de már idén leszállítanak olyan példányokat, amelyek például a teljes légi utánpótlási feladatkört elláthatják már, illetve ugyancsak megkapták a jogosítást légi utántöltésre és „kezdeti taktikai műveletek” lerepülésére.

...és az első német megrendelésre épített Airbus-teherszállító

A már átadott gépek közül a franciák használták az Atlasokat „élesben”, a Szahara déli övezeteiben és Irakban. A francia légierő idén is kap Atlasokat, bár kevesebbet a korábban 2015-re megállapodott háromnál, a törökök pedig komoly vitában állnak az Airbus vezetésével, mert azt mondják, a nekik átadott két gép nem teljesíti az ígért paramétereket. Németország hasonló panaszokkal élt az első átvett gépével kapcsolatban, miközben további ötöt vár a gyártótól idén.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek