A United Aircraft áthelyezte összes Superjet-részvényét (hivatalosan a Sukhoi Civil Aircraft vállalatban lévő tulajdonrészét), valamint a gyártási jogokat másik nagy leányvállalatához, az Irkuthoz. December elsejétől tehát ugyanaz a cég lesz felelős a Superjetek gyártásáért és eladásáért, amely az MSz-21-es utasszállítót fejleszti. A Szuhoj pedig mostantól a katonai repülőgépek gyártására koncentrál. Ugyancsak az Irkut lesz az orosz főszereplője a kínaiakkal együtt készülő szélestörzsű CR929-es programjának.

A lépés feltehetően a profilok tisztázását jelenti a sokszereplős, kiterjedt orosz repülőgépipari közegben. A nemzetközi sajtó feltételezése szerint az is a váltás oka, hogy az S100-as regionális utasszállító továbbra sem váltja be a nagy piaci sikerhez fűzött reményeket, miközben az Irkut perspektívái jobbak az MSz-21-es keskenytörzsű utasszállítóval. Feltehetően a lépés azért is vált szükségessé és egyben lehetségessé, mert az olasz Leonardo tavasszal kiszállt közös vállalkozásukból, így a SuperJet International többségi tulajdonosa a United Aircraft lett.

Mindeközben érdekes módon épp mostanság kezdett megint beindulni a Superjet a piacokon, legalábbis néhány megrendelés formájában. Tizenöt gépre írt alá a gyártóval szándéknyilatkozatot a szlovéniai Adria Airways, sőt, a tervek között szerepel egy ljubljanai karbantartó központ létesítése is. Az Adria jelenleg Bombardier CRJ-ket, Saab 2000-eket és A319-eseket üzemeltet. A Balkáni Mozaik portál emlékeztet arra, hogy néhány éve az Air Serbiával is folytak tárgyalások, de ezekből egyelőre nem lett megrendelés, viszont van esélye annak, hogy a belgrádi kormány egy VIP-változatot vásárol.

A másik komoly esély Superjetek eladására az Irán és a nyugati hatalmak közötti feszültség, amelynek átmeneti enyhülésekor hatalmas megrendelések mutatkoztak lehetségesnek, azonban a jelek szerint a nukleáris megállapodás bukásával sem a Boeing, sem az Airbus nem tudja majd eladni a perzsa államnak a tervezett száz-száz körüli utasszállítót. Nyilván ennek következtében juthat eladásokhoz viszont az orosz típus.

Az üzlet feltétele, hogy a gép amerikai vagy nyugat-európai gyártmányú részegységeit sikerüljön orosz, vagy legalábbis nem nyugati eredetűekkel felváltani, ami nem épp egyszerű feladat. Például a hajtóművek is nemzetközi együttműködésben készülnek, nem beszélve a gép műszerezettségéről, a fly-by-wire rendszerről. Az oroszok százgépes üzletet proponálnak, az iráni hatóság vezetője pedig úgy fogalmaz, hogy ha az iráni légitársaságok igénylik a gépet és a gyártó hajlandó eladni őket, akkor nem lesz akadálya az üzletnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!