Az Mb 4001 és Mb 4002 pályaszámú gépeket a teherfuvarozó vasúttársaság nemrég mutatta be eskilstunai telephelyén – jelenti az International Railway Journal.

A Green Cargo először 2017 júliusában rendelt két Transmontanát a Softronictól, miután a mozdonytípus tizenkilencedik példányával 2015 második felében, Svédországban végzett tesztek kifejezetten pozitív eredménnyel zárultak. Ez év áprilisában pedig további hat gépre nyújtották be igényüket, ezeket majd 2019 őszén vehetik át.

Első két, Mb 4001 és Mb 4002 pályaszámú Transmontanáját nemrég vette át a svédországi Green Cargo magánvasút (fotó: Softronic)

A Green Cargónak a legnagyobb terhelésű szerelvények élén jelenleg még két mozdonyt kell bevetnie, a hatezer kilowatt teljesítményű, hattengelyes Transmontanák azonban ezekkel egymaguk is meg fognak tudni birkózni, így vontatási kapacitás szabadulhat fel.

A nagyteljesítményű, regeneratív fékrendszerrel ellátott mozdonyok Svédországba szánt példányain az alap Transmontanákhoz képest apróbb módosításokat végez a Softronic, hogy azok a kemény skandináv téli körülmények között is problémamentesen üzemelhessenek. A gépek forgóvázaiban aszinkron vontatómotorok dolgoznak, a vontatási átalakító szigetelt kapujú bipoláris tranzisztorokat (IGBT) használ, a fényszórókban pedig LED-ek hozzák létre a világosságot.

A Transmontana lényegében visszatér „szülőhelyére”: a Softronic mozdonya azon a svéd ASEA-licencen alapul, amit a krajovai Electroputere gyár még a hatvanas évek közepén vásárolt meg, majd gyártott az alapján ezernél is több villamos mozdonyt. Az első tíz nullszériás gép ráadásul még Svédországban épült. A Transmontanának műszakilag azonban már nincs sok köze az elődhöz: mindössze a főkeret és a forgóváz maradt a jól bevált típusból, az elektronika, mint például az IGBT-szaggatós vezérlés, pedig már egy teljesen új rendszert képvisel.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!