A kontinensnyi ország a Lockheed ötödik generációs harci gépének arról a változatáról mondott le, amelyet az eredeti tervek szerint a haditengerészet két nagyméretű, 27 ezer tonnás partraszálló-csapatszállító hajójára szántak volna.

Ezek az ausztrálok legnagyobb hadihajói, amelyeken jelenleg helikoptereket használnak. Az F-35 B változata települt volna rájuk, amely rövid felszállással és függőleges leszállással repült volna bevetetéseket a fedélzetről.

F-35-ösök köteléke

A hírekből kiderül: nem a gépekkel, hanem a hajókkal van gond, azoknak ugyanis igen alapos átalakításon kellett volna átesniük ahhoz, hogy az új gépeket üzemeltessék. Ami a szerkezeti változásokat illeti, meg kellett volna erősíteni a leszálló fedélzetet és olyan burkolattal is ellátni, amely a leszálló gépek függőlegesen leverő forró gázsugarát károsodás nélkül kibírja. Át kellett volna alakítani a hajó egész üzemanyagrendszerét, áthelyezni a vezetékeket és a tartályokat, ugyancsak át kellett volna építeni a fedélzet alatti tárolóhangárokat.

Ezen kívül még komoly modernizálást kellett volna, hogy kapjon a hajók elektronikai rendszere, új radarral, műszeres leszállító berendezéssel, mindezt azért mert, a járműveket eredetileg is csak helikopteres üzemeltetésre tervezték, ellentétben az amerikai Wasp-osztályos és a hasonló brit hajókkal, amelyeken eddig az ugyancsak röviden felszálló és függőlegesen leszálló Harrier-változatokat használták.

A B-változattal sikeres próbaüzemeltetés zajlott a USS Wasp fedélzetén, dehát azt a hajót ilyesfajta gépek számára építették

Mindeközben továbbra is él az ausztrálok megrendelése az F-35-ös A variánsára, amelyet szárazföldi bázisokról használnak, tehát a rövid felszállás és a függőleges leszállás képessége nélkül. Ezekből Canberra hetvenkét példányt rendelt, ezek közül kettővel már zajlik az ausztrál pilóták átképzése az arizonai Luke légibázison.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!