Autó-repülő, repülő autó: újabb merész tervek!

iho   ·   2015.09.22. 11:15
cim

A nagy álom ismét kísért: megalkotni végre a világ első, valóban mindkét funkciójában tökéletesen használható, sok példányban eladható, a közlekedést forradalmasító szerkezetet, az autó-repülőt vagy repülő autót.

Az egyik információ, ami felpezsdítette a napokban a repüléssel foglalkozó oldalakat, sőt, a nagyobb hírportálokat is, egy szabadalom, ami ugyan valójában nem terv, hanem csak egyfajta trükkös koncepció, de feltehetően a szabadalom gazdája okozza a fokozott izgalmakat: talán a Ford húszas évekbeli kísérlete óta először nem a repülőgép- hanem az autógyártás oldaláról jelentkezett valaki új elképzeléssel, ráadásul a világ egyik legsikeresebb cége, a Toyota (annak is az észak-amerikai gyártóközpontja).

A Toyota szabadalmi ábrája a szárnyakról autó-üzemmódban...

Tervnek ugyanakkor nem nevezhető a dolog, a patent lényege egy új megoldás olyasmire, amivel sokféleképp küszködtek az első próbálkozások óta: hova tegyék a szárnyakat. Már amikor a szerkezet nem repül, hanem autóként funkcionál, illetve a szokásos álom szerint betér a tulajdonosa garázsába. Nos a japánok ötlete, hogy nem valahová az autó dobozának (a repülőgép törzsének) oldalához varázsolják valahogy a szárnyakat, hanem a kocsi tetejére, négy részletben, hogy aztán felszállásra a szárnyak összeálljanak és a gép repülőképes legyen.

Ezen kívül még egy vezérsíkszerűség is látható a kocsi farán. Kétségtelen, a dolog inkább látszik autónak autó-funkcióban, csak a tetején furcsák azok az összehajtogatott profilok. De hogy az egész hol és hogyan kap meghajtást, az például nem derül ki, illetve a szabadalom nagyvonalúan említ tolólégcsavart, turbofan hajtóművet, „vagy más tolóerőt generáló rendszert”. Tehát a valóságos koncepció kidolgozása még nagyon az elején tart, ami persze nem teszi érthetetlenné, hogy ami valóban új megoldás, azt gyorsan le kell védeni.

...és repülőgépként

Korábban, az oshkoshi találkozóra időzítve jelent meg, de érdekes mód a napokban terjedt el igazán a világhálón egy szépen kidolgozott fantáziavideó az álmok netovábbjáról, egy helyből felszálló autó-repülőről. Ez esetben a dolog komolyságát az alapozza meg, hogy olyan cég készítette, amely már alkotott igazi, működőképes repülőautót, ha nem is helyből felszállót. Ez pedig a Terrafugia Transition, a még fejlesztés alatt lévő repülő autó, amelynek első példányai azonban, amint arról portálunk is beszámolt, már voltak a levegőben.

A helyből felszálló TF-X terveiről a cég már a Terrafugia bemutatkozásakól kommunikált, már akkor szó volt a „kompromisszumok nélküli megoldásról”: fly-by-wire kormányzás, részben elektromos meghajtás. A szintén négyszemélyes jármű annyiban is előrelépés, hogy már nem kell kissé esetlen módon valahogy maga mögé hajtogatnia és úgy hurcolásznia a szárnyait, azok a kocsiszekrény tetejéről az oldalára hajlanak fel autó üzemmódban. Ehhez nyilván meg kell oldani a fesztáv csökkentését, így alakult ki a lefelé tört szárny szokatlan, de csinos koncepciója.A TF-X fantáziaképe konvertiplán-szerű felszálláskor

Repülésre készülődve a kinyíló szárnyak végén tűnik elő egy-egy, az összehajtogatott és szétnyíló rotorokat meghajtó elektromotor, ezekkel emelkedik fel a szerkezet, majd vízszintes repülésbe megy át, olyan módon, mint a billenőrotoros V-22 Osprey, az amerikai tengerészgyalogság alkalmazásában szolgáló helikopter-repülőgép konvertiplán, illetve annak hosszan vajúdó kisebb civil változata, az AgustaWestland AW609. De ezen a Terrafugia-járművön a vízszintes repüléskor a billenőrotorok ismét visszasimulnak a hajtóművek köré, a gépet pedig egy hátul elhelyezett toló csőlégcsavar hajtja előre.

Utazósebességgel, behajtott rotorokkal, tolólégcsavarral

Az első benyomása az embernek az, hogy ennyire bonyolult meghajtási rendszer még nem került polgári légi járműre, és ez valamelyest megkérdőjelezi a cég nagyvonalú kijelentését, miszerint a repülés ezzel a géppel „könnyebb és biztonságosabb, mint bármikor előtte”, illetve „statisztikailag” biztonságosabb lesz, mint egy modern automobil. Azért a biztonsághoz hozzá tartozik az automatikus leszállórendszeren kívül, amely probléma esetén leteszi a gépet a legközelebbi reptéren, a mostani kisgépeknél is alkalmazott ejtőernyős mentőrendszer is.

A gép a tervek szerint négy személlyel 500 mérföldet tehet meg kétszáz mérföldes óránkénti utazó sebességgel, természetesen befér a szokásos garázsokba és elég egy harminc méter átmérőjű tiszta felület a felszálláshoz, miközben természetesen autóként is teljesen normálisan használható.

Autóként: azért a szárnyakat nem lehet teljesen eldugni...

A fejlesztés időtartamát a cég 8-12 évre teszi, és megvásárlásakor előnyben részesülnek azok, akik addig a most ajánlott Transitiont is megvették, a cég weboldalán az szerepel, hogy az első hat példányt már lekötötték a mintegy 300 ezer dollárba kerülő repülő autóból. A TF-X áráról később tájékoztat a gyártó.

Mint arról szintén beszámoltunk, a Friedrichshafen szalonon bemutattak egy német prototípust, amely csak úgy tudja megfelelően elbújtatni a szárnyait, hogy ikertörzset és ezzel két külön kabint alkalmaz, Szlovákiában pedig egy valóban szépvonalú kétülésessel kísérletezett a tervező, tolólégcsavarral, hátracsukható szárnyakkal, de a prototípus májusban az egyik próbarepülés során átesett és bedugózött, a konstruktőr-pilóta életét az ernyőrendszer mentette meg.

Az Aeromobile is repülőképes megoldásnak bizonyult, de májusban összetört a gép

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.