Egyre több részlet lát napvilágot arról az incidensről, amelyről néhány magyar híradás is megszületett, szenzációsan elrémítő formában. De kétségtelen, különösen a részletek ismeretében, hogy nagy katasztrófa is történhetett volna, amikor a Toronto felől érkező Air Canada A320-as 140 utassal a fedélzetén a leszállópálya helyett a gurulóútra helyezkedett landoláshoz. Az átstartolás után viszont az utasszállító rendben leszállt.

Az Air Canada A320-asa

A gép éjszaka, a tenger felett közelítve kapott leszállási engedélyt a 28-as jobb pályára, a pilóták egyike rendben nyugtázta és szabályszerűen vissza is mondta az engedélyt és feltételeit a rádión. Rögtön ezután azonban a pilóta jelezte, hogy fényeket lát a pályán, és a leszállási engedély megerősítését kérte. A torony erre úgy válaszolt: „Megerősítve a leszállási engedély, a 28-as jobb pályára. Senki nincs a pályán, csak ti (önök).” („Confirmed cleared to land. Runway 28 Right. There's no one on 2-8 Right but you.”) Ez a visszaigazolás azt jelzi, hogy ebben a pillanatban a torony még nem volt tisztában azzal, hogy a gép nem a pályára, hanem a gurulóútra helyezkedett.

A híradások egy része megjegyzi, hogy – épp mert a gurulóút relatíve közel fekszik a pályához – a fénytechnika nagyon erős, a gurulóutakat jelző zöld középfények jól láthatók, egyébként olyan tényezőről nem esett eddig szó, ami akadályozta volna a látást. A pályának egyébként van egy a tengerbe nyúló erős bevezető fénysora is, amit ezen a videón is jól látni, miközben jobbról fel-feltűnik a gurulóút zöld világítása.

A veszélyes helyzetre egy a gurulóúton várakozó gép pilótája hívta fel a figyelmet: „Hová megy ez a fickó? A gurulóúton van.” („Where's this guy going? He's on the taxiway.”) Ami nem volt teljesen túlzás, mert mint egyes internetes hozzászólások állítják, amikor erre fel a torony is átstartolásra utasította a gépet, az már a pálya leszállási zónájával párhuzamosan repült. Az átstartolás megkezdése után jelezte a torony, hogy a gép a Charlie 3-as gurulóra helyezkedett („Air Canada looks like you were lined up for Charlie three.”)

A helyzet súlyosságát jelezte ezután a United 1-es számú, szingapúri járatának pilótája, aki azt mondta: az Air Canada gépe egyenesen felettük repült el. („United One, Air Canada just flew directly over us.”) Mire a torony: „Igen, láttam.”

Újabb híradások szerint az ügyet vizsgáló kanadai CTSB gyorsjelentésében az szerepel, hogy az A320-as a gurulóúton legelöl lévő első két gépet mintegy 100 lábbal, körülbelül harminc méterrel kerülte el, a harmadik fölött 200 láb magasan, vagyis hatvan, a negyedik gép fölött már emelkedőben 300 láb, azaz körülbelül száz méter magasan volt.

A Google Earth képe a repülőtérről

Az érintettek szűkszavú nyilatkozataiból több egyelőre nem derült ki, a repülőtér szóvivője jelezte, zajlik a vizsgálat, a légitársaság közleményében pedig csak az szerepel, hogy egy gépük személyzete átstartolást, kezdeményezett – mint láthattuk, valójában nem a 320-as, hanem a gurulóúton várakozó utasszállítók pilótái majd a toronyirányítók kezdeményezték a manővert. A szövegben még utalás sincs az átstartolás körülményeire, okaira.

Amit egyelőre nem lehet pontosan tudni: működött-e a 28-as jobb pálya műszeres leszállító rendszere? Milyen megközelítést repültek a kanadai pilóták, látás szerintit vagy műszeres megközelítést? Egy érdekes internetes hozzászólás szerint a 28-as jobb pályával párhuzamos 28-as bal pálya le volt zárva (ez magyarázza egyébként, miért használták a C-gurulót a felszállásra várakozó gépek: ugyanazon a pályán zajlott eszerint az induló és az érkező forgalom). A hozzászóló saját tapasztalatai szerint, ha a 28-as bal pálya fényeit lekapcsolják, akkor a 28-as jobb pálya hihető balnak és a C-guruló a jobb pályának.

Nappali kép a két, egymáshoz közeli 28-as küszöbről

Legutóbb hasonló incidensről akkor adtunk hírt, amikor a jeles színész pilóta, Harrison Ford landolt egymotoros kisgépével, egy Huskyval, a kaliforniai John Wayne repülőtér 20-as bal pályája helyett a párhuzamos gurulón, elkerülve az ütközést egy ott várakozó 737-essel. A CNN egy 2009-es esetet említ, amikor a Delta egyik járata a világ egyik, ha nem a legforgalmasabb repülőterén, Atlantában gurulóútra szállt le, és megtörtént ez az Alaska egyik gépével Seattle Tacoma repülőterén is. A legsúlyosabb következményekkel járó tévesztés talán a Singapore 747-esével történt, amikor a gép 2000 októberében, viharos időben, rossz látási viszonyok között startolt el a kijelölt pálya helyett nem egy gurulón, hanem egy építkezés miatt lezárt másik pályán, a balesetnek nyolcvanhárom halálos áldozata volt.

A CNN a Boeing felmérésére hivatkozva írja, hogy a futópályákon történt események a leggyakoribb okai mostanság a baleseteknek vagy majdnem baleseteknek. A legmodernebb gépeken már működik az a képernyőre kitehető mozgó reptéri diagram, amely pontosan bejelöli a gép helyzetét is, a nagy repülőterek túlnyomó többsége pedig megfelelő radarokkal van ellátva ahhoz, hogy az irányítás pontosan nyomon tudja követni a gépek mozgását a pályák és gurulók labirintusában, és a pályák közelében a levegőben is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!