Az Airbus betör az ellenfél hátsó udvarába!

iho/repülés   ·   2012.07.03. 11:00
cim

Megszületett a stratégiai döntés: az Airbus gyártóhelyet létesít az Egyesült Államokban az A320-as család gépeinek összeszerelésére és átadására. Mint korábban jeleztük, a múlt héten már kiszivárogtak a hírek a döntésről, de akkor az európai cég még nem volt hajlandó megerősíteni az információkat, a mai bejelentés azonban azt is világossá teszi, hogy az új üzem valóban Alabama államban, Mobile városában lesz, ahol az Airbus eddig egy technológiai központot működtetett.

Az amerikai összeszerelő vonal munkahelyeket teremt és megerősíti a légiipart, egyben része annak a stratégiának, amelynek révén az Airbus javítja globális versenyképességét, ugyanakkor képes lesz kielégíteni vevői igényeit az Egyesült Államokban és máshol – hangzik a közlemény.

Itt építik majd...

Az alabamai gyártósor az A319-es, 320-as és 321-es gépeket szereli össze, tehát az Airbus végleg lemondott a gépcsalád legkisebb tagjáról, a túlságosan nagy piaci sikernek nem örvendő A318-asról, mint ahogy ez a modell nem szerepel a továbbfejlesztési tervek között sem. Az összeszerelő építését már jövő évben elkezdik, 2016-tól működni fog is fog, 2018-ra pedig már évi 40-50 gépet bocsát ki.

Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója az új helyszínen, Mobile városában jelentette be az indulást azzal, hogy itt az ideje a cég amerikai expanziójának. Megfelelő döntés a megfelelő időben és a megfelelő helyen: az USA a keskenytörzsű gépek legnagyobb piaca, és ez az összeszerelő közelebb hoz minket a vásárlóinkhoz – fogalmazott Brégier, arra is emlékeztetve, hogy Toulouse, Hamburg és Tiencsin után ez lesz a negyedik gyártósora az Airbusnak. Ugyancsak elégedetten beszélt az új üzem létesítéséről Alabama állam kormányzója, Robert Bentley, aki  szerint ezer „jól fizetett és stabil” munkahely köszönhető majd a beruházásnak. Ugyancsak érdekes tény, hogy az Airbus jelenleg az amerikai export legnagyobb fogyasztója, csak tavaly 12 milliárd dollárért vásárolt termékeket, negyven államban több száz beszállítója dolgozik, és ezzel 210 ezer munkahelyet támogat az Egyesült Államokban.

...és ilyen lesz az amerikai Airbus-üzem <br>(fotók: Airbus)

Üdvözölte a bejelentést több nagy amerikai cég, a Delta, a Jet Blue, az American és a US Airways: ezek a légitársaságok az A320-as erős vevői voltak eddig is, mint beszámoltunk róla, a US Airways vehette át tavaly a hétezredik Airbust. A Frontier főnöke azzal az európaiakra nézve azért nem igazán hízelgő kommentárral köszöntötte a gyárat, hogy egy kiváló típus végre találkozik a világ legjobb munkaerőivel.

A New York Times szerint a gyártósor gondolata kifejezetten azzal a szándékkal született, hogy az Amerikában készülő Airbus-keskenytörzsűekkel át lehessen csalogatnia a Boeing vásárlóit is erre a típusra. Az időzítés pedig azért jó, mert sok légitársaság a gazdasági visszaesés és a légiközlekedési profitok csökkenése miatt mostanra halasztotta flottacseréjét: az USA légitársaságainak keskenytörzsű állománya átlag 13 éves, vagyis a legkorosabb a világon, Európában ugyanez az átlagéletkor nyolc, Kínában csak hat év.

Airbus Delta-színekben: az ameirkai légitársaságok szívesebben veszik majd az amerikai A320-ast

Nem annyira lelkes nyilatkozatok kísérik a bejelentést az európai gyártóhelyeken. A Hamburgban és Toulouse-ban megszólaltatott szakszervezeti vezetők egyike úgy fogalmazott: erősen figyelemmel kísérik majd, vajon az Airbus nem rabolja-e ki Európát csak azért, hogy játszmába kezdjen az Egyesült Államokban. A Reuters elemzése szerint egyébként épp azért is éri meg az Airbusnak a lépés, mert az Egyesült Államok déli részén 30 százalékkal alacsonyabbak a munkaerő-költségek és a szakszervezetek számára hátrányosak a munkaügyi jogszabályok. Viszont a jelenlegi dollár-euró árfolyam tükrében a Financial Times és az egyik legtekintélyesebb elemző, Richard Aboulafia is pénzügyileg kockázatosnak látja a vállalkozást.

Francia részről még nem hangzott el hivatalos reakció: az újonnan megválasztott francia elnök a kampányában tavasszal még azt mondta, szó sem lehet arról, hogy az Airbus, amelyben a francia államnak 15 százalékos részesedése van, a tengerentúlon létesítsen munkahelyeket. A német technológiai miniszter viszont éppenséggel valódi plusz pontként értékelte a Boeing elleni csatában az elhatározást.

Az eredeti terv az A330MRTT gyártása lett volna Alabamában

Maga a Boeing azt érzékelteti, hogy az alabamai gyártósor gazdasági jelentősége nem olyan nagy: kétségtelen, hogy az évi 40-50 kibocsátás nagyjából annyi, mint amennyit a Boeing tervez egy-két éven belül elérni – havonta a 737-es összeszerelő sorokon. Mindamellett az ezer új munkahely a Boeing szerint elhalványul ama sok ezer munkahely mellett, amelyről az amerikaiak azt állítják, hogy az Airbus illegális kormánytámogatása miatt vész el az Egyesült Államokban.

Nagyobb érvágás lett volna az amerikai vetélytársnak, ha az alabamai Airbus-gyár az eredeti tervek szerint és az eredeti céllal épül: itt készült volna ugyanis az az A330MRTT, amely sokéves harc után bukott el az amerikai légierő légiutántöltő tenderén. A tankereket végül a Boeing készíti a 767-es bázisán.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.