Zöld jelzést adott a Berlin Brandenburg nemzetközi repülőtér felügyelő bizottsága az úgynevezett T1-E'Lite terminál építésének, amely évi hatmillió utas fogadására és indítása lesz képes, és már 2020 első felében megnyithatják a forgalomnak. Az E'Lite a jelenlegi, egyelőre még mindig nem használt, hatalmas épületegyüttes északi részén épül, az úgynevezett északi móló mögött.

Gyaníthatóan hasonló beépítés lesz a központi terminál felé vezető autóúttól kifelé, mint amit a komplexum déli oldalán lehet látni már elkészült formában. Vagyis a meglévő mólóhoz hozzáépül délről a terminál, a mólót pedig egyelőre nem közölt számú utashíddal egészítik ki; a déli mólónál kilenc van.

Műholdfelvétel: a szellemreptér északi, még be nem épített részén lesz az új terminál

Mind a repülőtér jelenlegi (sokadik) igazgatója, mind az építkezés élére kinevezett államtitkár, a felügyelő bizottság elnöke szinte ugyanazokkal a szavakkal hangsúlyozta az E'Lite bejelentésekor, hogy a cél mindenekelőtt maga Berlin Brandenburg befejezése, átadása a fogalomnak. Ugyanakkor ennek reményében már most meg kell kezdeni az előkészületeket a reptér hosszú távú bővítésére, az eredeti „master-plan” szerint.

Berlin-Brandenburg, amelyet először 2011-ben próbáltak átadni, de kiderült, hogy a tűzbiztonsági rendszert teljesen át kell építeni, és még ezen kívül is rengeteg tervezési és kivitelezési problémát kell megoldani, az egyre erősödő berlini légiközlekedést kell, hogy kiszolgálja: a tőle északra lévő és az egyik pályát közösen használó Schönefeld és Tegel tavalyi forgalma már 32,9 millió utas volt, 11,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ha Berlin Brandenburg talán a mostani állás szerint egy vagy két év múlva belép, csak ez az egy reptér 2040-re már 55 millió utast kell, hogy kezeljen a mai előrejelzések szerint.

Az északi pályát Schönefeld használja tovább, de a nagy épületegyüttes még mindig használhatatlan

Ami a hihetetlenül elhúzódó építkezést illeti: tavaly decemberben kilátásba helyezték az idei megnyitást, januárban azután mégiscsak azt jelentették be, hogy egy évnyi további csúszás várható, de a mostani nyilatkozatok már nem 2018-at, hanem 2019-et emlegetik az átadás időpontjaként. Biztosat és hivatalosat senki nem tud. Viszont remélhető, hogy az E'Lite terminál építkezésének előkészítésekor, tervezésekor már elkerülik azokat a buktatókat, amelyek az egész reptér átadását még mindig késleltetik.

Csak felsorolásszerűen az évek alatt nyilvánosságra került hibákról: először az A380-asok háromhidas állóhelyei miatt kellett áttervezni a dolgokat, aztán jöttek az említett tűzvédelmi problémák, hatvan kilométernyi hűtővezeték szigetelési hibája, lecserélésre szorult a kommunikációs rendszer. A legdurvább felfedezés talán az lehetett, amikor kiderült, hogy az épületegyüttes álmennyezete nem bírja a légkondirendszer és a füstelvezető csövek súlyát. Nem kis munkát jelentett az 1200 ajtó működtetéséhez a szükséges kábelek cseréje.

Utashidak gépek nélkül: talán két év múlva benépesül BBI

Mindeközben természetesen a beruházás költségei egyre emelkednek, tavaly hat és fél milliárd eurónál tartottak, megtetézve a hoppon maradt légitársaságok, a Lufthansa és az AirBerlin követeléseivel.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!