A gyártók még nem hozták nyilvánosságra a szokásos évi teljes összesítésüket, de a jelek szerint az Airbus megnyerte az első helyet a rendelések versenyében, a Boeing viszont az eddigi adatok alapján az elkészült és átadott gépek meccsében győzött, ez utóbbiról azonban még nincsenek végleges számok.

A két nagy cég mindegyike szereti kimondani magáról, hogy ő a legnagyobb a (kereskedelmi) repülőgépek piacán. A képet természetesen bőven színezi, hogy ezt a dicsőséget nemcsak a rendelt és átadott gépek számában lehet mérni, hanem az általuk realizált bevételekben, illetve, ami megint csak nem ugyanaz, az elért nyereségben is. Utóbbiak, tehát a pénzügyi beszámolók még szintén váratnak magukra. Az Airbus nagy évzáró-évindító sajtótájékoztató keretében szokta nyilvánosságra hozni a maga (győzelmi) jelentését. Kérdés, hogy a cég élén történt alapos személyi változások mennyiben befolyásolják ezt a gyakorlatot.

De térjünk vissza a megrendelésekhez, amelyek csak akkor játszhatnak bele a statisztikába, ha a szándéknyilatkozat pénzügyileg elrendezett, finanszírozott fix szerződéssé válik. És itt sikerült az Airbus nagy húzása, az, hogy az év legváratlanabb és legnagyobb, de az aviatika történetében is kimagasló üzletét sikerült még december 31. előtt tető alá is hozni.

Novemberben számoltunk be arról, hogy Dubaiban, a szalon slusszpoénjaként az Indigo partners 430 keskenytörzsű repülőgép megvásárlásáról írt alá megállapodást az európai gyártóval, 49,5 milliárd dollár értékben. Mint akkor megírtuk, ez tulajdonképp négy légitársaság flottabővítését takarja, ezek közül a Wizz Air száznegyvenhat, a Frontier százharmincnégy, a JetSMART hetven, a Volaris nyolcvan géppel részesedik, vegyesen a ceo- és neo-változatokból.

Nos, sokan vélték úgy, hogy a végleges szerződéseket légitársaságokként külön-külön fogják megkötni, a huszárvágás lényege azonban, hogy a gyártó és a befektető egy csomagban hozta össze a finanszírozást, és ezzel a fix rendelést az összes gépre. Ez egycsapásra az élre lendítette az Airbust, amely ráadásul  még decemberben tető alá hozott olyan más fontos és nagy darabszámú üzleteket is, mint a Delta száz, a Qatar ötvengépes vásárlása.

Az előzetes számítások szerint tehát az Airbus (lemondásokat is beleszámítva) 942 repülőgépet tudott eladni 2017-ben, és ez, megint csak az előzetes információk szerint, 72 géppel lesz több, mint az amerikai vetélytárs eredménye. Az pedig az egész iparág együttes győzelmének tekinthető, hogy az Airbus és a Boeing gépeiből összesen több, mint 1800 példányt sikerült értékesíteni, ehhez persze hozzájönnek a kisebb gyártók eladásai, vagyis a jelek szerint üzletkötések vonatkozásban ez volt a repülőgép-ipar eddigi legsikeresebb éve.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!