Hálózattörténet

Mielőtt a Microsoft Train Simulator alá fejlesztett pályával megismerkednénk, röviden tekintsük át a vasútvonal történetét. A Szinva-völgy feltárására 1920-ban készült el a Miskolc-Fáskert–Garadna fővonal (17,78 kilométer hosszú), amelyet két év múlva követett a – részben – ma is létező Farkasgödör-Örvénykő vonal (véglegesen 1947-ben ért el ide 17 kilométer hosszan a vasút). A fővonal mellett még több szárnyvonal is épült, Lillafüredről (1922-ben) a két kilométer hosszú kerekhegyi szárnyvonal, valamint egy évvel korábban a tatárároki, amelyen a hálózat legnagyobb emelkedése épült (55 ezrelék), ez a vonal 1934-ben meg is szűnt egy 1925-ben történt baleset miatt. A meredeken egy szerelvény megcsúszott, amely két ember halálát okozta. A nagyvasút felé az összekötést a ládi szárnyvonal szolgálta, amelyen a teherárut pakolták át. Egyébként ebből a vonalból ágazott ki a tatárároki szárny is.

A felvétel akár a vasút hőskorában is készülhetett. Lillafüreden járunk
A ládi és a kerekhegyi vonalon 1990 és 1994 között szűnt meg forgalom a faanyag, a dolomit és a szénszállítás elmaradása miatt. A fővonal városi szakasza (Dorottya utca–Szent Anna templom, amelyet az eredeti Fáskert végállomástól hosszabbítottak meg) városrendezési okok miatt 1987-ben szűnt meg.

Dorottya utca, a jelenlegi végállomás. Mi azonban vonatozhatunk tovább


Jelenleg a garadnai fővonalon a téli időszakot kivéve folyamatos üzem van, a mellékvonal a folyamatos lopások miatt csak Mahócáig járható, de a különvonatok is csak az Erdészeti Erdei Iskoláig járnak (az MSTS-ben ezt Erdészház néven találjuk).

A mahócai vonalon járunk, ahol nem ritkák az ehhez hasonló szűk ívek
Virtuális LÁEV

Térjünk vissza és nézzük meg, számítógépünkön mindezt hogyan kapjuk vissza!
A pálya nagy meglepetés volt, a demó verziót először a LÁEV 2005. évi kisvasúti napján mutatták be. A teljes verzió egy évvel későbbi kisvasúti napon készült el, ekkortól tölthettük le. A vonal a korábban bemutatott teljes hálózatot tartalmazza, azonban néhány meglepetéssel is készültek. A mahócai szárnyvonalból ágazott volna ki a tardonai pálya, amelynek a tervei elkészültek, így azt – hasonlóan a többi vonalhoz – a vasútüzem a fejlesztők részére bocsátotta, így ez is belekerült a pályába. A Ládi vonalból még egy sínpár ágazik ki, a Diósgyőri Várhoz egy fantáziapálya épült.

A városi szakasz is részletgazdag


A városi szakaszon igazán nem spóroltak a készítők, ugyanúgy megtalálható a majláthi lakótelep, mint a csendes kertvárosi rész is. Kiérve az erdőbe pedig egyenesen magával ragadja az embert az élmény. Nem hiányozhat az újmassai őskohó, valamint a gyönyörű hámori tó sem. Azonban nem csak a sokak által ismert fővonalra érdemes elvonatozni, aki igazi erdei vasutas élményt szeretne átélni, az Papírgyár állomáson induljon el Tardona felé. A kiválóan kidolgozott táj különleges élményt nyújt.

Mahóca állomás. A játékból nem hiányzik a váltókezelő sem. Ezek az apró momentumok hatalmasat dobnak a játék hangulatán


Érdemes megnézni a csak teherszállításra készült vonalakat is, ide tökéletes feladatokat lehet készíteni, a felvétel a kerekhegyi rakodónál készült


Járműállomány

A pályához szinte a teljes járműállomány letölthető, amely tartalmazza a jelenleg is megtalálható MK48-as és C50-es (utóbbi igen ritkán közlekedik), valamint az egykori motorvonatokat is, amelynek egy része a Gyermekvasúton található. Személykocsik tekintetében is igen bő a kínálat, külön pozitívum, hogy ezek egy telepítőbe lettek ágyazva.

20100101024005

 

Negatívumok

Sajnos található belőlük itt is. Alapvető probléma, hogy nem készültek küldetések a pályához, és azokat nem is könnyű készíteni a vonal jelzőrendszere miatt. Kereszteket gyakorlatilag lehetetlen véghez vinni. Egyedül csak álló szerelvénnyel (loose consist) találkozhatunk így. A másik fő ok, ami miatt sokan magára hagyták ezt a pályát, hogy a legtöbb Xtracks bővítményt használó vonal mellett nem hajlandó működni. A vonalakról – néhány kivételtől eltekintve – hiányoznak a lassújelek, így a legszűkebb ívekben is 40 kilométeres sebességgel száguldhatunk be. Utóbbi hiányosság egyben pozitívum is, hiszen egy kisvasúton nem feltétlenül kell mindent kitáblázni, vonalismeret szerint kell közlekedni.

Telepítés

A telepítési problémára azonban tudunk egy megoldást. A Train Simulator mappánkat teljes egészében másoljuk ki egy új mappába, adjunk neki mondjuk LÁEV nevet. Ezek után a routes (pálya) és a trains (vonatok) mappa üríthető. Egyedül a trainset mappában található default könyvtárat hagyjuk így.

A Mély-völgyi hídon haladunk, amely a lillafüredi alagutak mellett a legjelentősebb műtárgy a vonalon


A pálya hivatalos honlapján három telepítőt találunk, ezeket töltsük le és telepítsük, de figyeljünk oda, hogy az új LÁEV könyvtárat adjuk meg. Ezek után érdemes egy parancsikont elhelyezni az asztalon. Az activity editorhoz is hozzáférhetünk továbbra is, de a parancsikonban a „cél” és az „indítás helyét” az új telepítésnek megfelelően adjuk meg. A működéshez szükségünk lesz még a tramtracks bővítményre, mert a Dorottya utcánál éríntjük a miskolci egyes villamost.

Majláth megállóhely


A már korábban bemutatott Magyar virtuális Vasúttársaság gőzerővel dolgozik egy feladatcsomagon, ahol minden vonalon vezethetünk majd. A csomag megjelenéséről természetesen beszámolunk majd. Addig is bátran biztatunk mindenkit, aki szereti a kisvasutakat és szeretne egy jó csapathoz tartozni, jelentkezzen és ismerkedjen ezzel a különleges vonallal.