Az első kapcsolat

iho/repülés   ·   2019.09.25. 12:00
tankolo_airbusok0

A közös, európai összefogással kifejlesztett és megépített, négy turboprop hajtóműves Airbus A400M egyik alap képességének ígérték a mérnökök a helikopterek és merevszárnyú repülőgépek légi utántöltési képességét. Ehhez a szárnyak alá felfüggeszthető Cobham 908E hajlékony csöves konténerrendszert használják, melyekből egyet lehet mindkét szárny külső része alá felerősíteni. Az első, erre már építés közben felkészített gépet (amely egyben a 12., francia felségjelzést kapott négyhajtóműves volt) 2017. november 22-én vehette át a francia légierő. A tervek szerint a már leszállított, korábbi tizenegy példány is később megkapja a tankerfeladatokhoz szükséges átalakítást.

Az Airbus bejelentése szerint a „Grizzly 4” néven ismert, EC404 lajstromszámú tesztgép összesen ötvenegyszer kapcsolódott össze egy H225M helikopterrel, üzemanyag átadása nélkül. A kísérleti repülés során elsősorban a különböző magasságokon – 300–3400 méter között – és repülési sebességgel – a leglassabb esetben óránként alig 195 kilométert tettek meg a gépek – végzett csatlakozások során fellépő légáramlásokat, a repgépek irányíthatóságát, az összekapcsolódást nehezítő körülményeket vizsgálták.

Az összekapcsolódás mellett még egy H160-as helikoptert is bevetettek. Ez utóbbival a Grizzly mögött, légiutántöltéshez szükséges távolságban repültek, a „nagyvas” által keltett légörvények hatásait vizsgálva a kisebb helikopteren. Ugyanilyen teszteket hajtottak végre a H225M-mel is még az év korábbi részében. Ekkor derült ki, hogy a szabványos, 24,4 méter hosszúságú üzemanyagtöltő csővezeték túl rövid. A helikopter súlyos turbulenciába került a T vezérsíkkal rendelkező A400M mögött, s emiatt nem megvalósíthatónak bizonyult a légiutántöltés. Ezt követően, az adatok birtokában újabb szélcsatorna kísérleteket végeztek, ahol kiderült: 36,6 méteres csövet kell ahhoz kiengedni a Cobham-féle konténerből, hogy megfelelő távolságban már ne zavarja a helikopter irányíthatóságát a behemót keltette légáramlat. A hosszabb vezeték csak akkor fér el, ha felcsévélt cső vékonyabb, de erősebb. Ez azonban azt is jelenti, hogy csökken a percenként a csövön átadható üzemanyag mennyisége.

Igaz, a nagyobb méretű, a légörvények dobálását jobban bíró típusokkal nincs ilyen gond. Példaképp említhető, hogy két A400M-et még 2016 novemberében sikerült összekapcsolni, a törzsre erősített Cobham 808E hajlékony üzemanyagtöltő csövének segítségével.

A francia védelmi minisztérium azonban ne tudott már várni az A400M tanker gyermekbetegségeinek teljes megoldásaira: két, kifejezetten légiutántöltésre optimalizált amerikai Lockheed Martin KC-130J Super Hercules-t szerzett be a H225M Caracal-flotta „itatására”. Az első példányt szeptember 19-én már át is vették.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.