Majdnem öt hónappal a szűzfelszállás után emelkedett ismét a levegőbe a Comac C919-es, a kínai repülőipar új típusa. A C919-es a sanghaji Pudong repülőtérről indult, számos kört repült a térségben majd ugyanott szállt le, a repülési idő két és fél óra volt, adta hírül a gyártó cég. A közlemény kiemeli, hogy ugyanakkor tesztelték a cég egy ARJ21-esét, ami azt jelenti, hogy „először volt egyidőben a levegőben két, kínai gyártású kereskedelmi repülőgép”. Mint erről korábban többször írtunk, a kéthajtóműves regionális sugárhajtású ARJ21 első sorozatgyártott példánya tizenkét évnyi fejlesztés után tavalyelőtt került a kibocsátó légitársasághoz és tavaly teljesítette első menetrend szerinti járatát, de a a közlemény megfogalmazása azt jelenti, hogy tulajdonképp a tesztelés folyamata még mindig tart.

Ami a C919-est illeti, a gép CFM Leap-1-es hajtóművekkel, tízezer láb, vagyis háromezer méter körüli állandó magasságot tartva, és a szűzfelszállással ellentétben már behúzott futókkal repült. A teljesített idő jelentősen hosszabb volt, mint a májusi hetvenkilenc perc, ugyanakkor a Flightglobal szerint a gépnek mintegy négy óra repülés végeztével kellett volna visszatérnie a reptérre, vagyis elképzelhető, hogy a közlemény optimista megfogalmazásai ellenére nem működött minden rendszer tökéletesen, ezért kellett megrövidíteni a repülést.

A C919-es májusban repült először

A Comac már a párizsi szalon során cáfolta, hogy az első és a második repülés közötti szünet valamiféle komoly konstrukciót hiba kijavításához kell, csak „kisebb javításokat” végeznek, és „részleteiben is  kidolgozzák” a berepülési program szakaszait, hangzott a júniusi nyilatkozat.

A történet azért érdekes, mert a kínai keskenytörzsű utasszállító első fél éve nagyon hasonlít az új orosz keskenytörzsű utasszállító idei történetéhez. Miután a C919-es a levegőbe emelkedett, láthatóan Irkutszknak is fontos lett a korai első repülés, amit néhány hét múlva végre is hajtották. Ez még rövidebb ideig, mindössze fél órán át tartott, csak ezer méter magasságban, és ugyancsak öt hónap szünet következett a második repülésig.

Mivel túl sok részletes információ egyik gyártótól sem szivárog ki, csak feltételezhető, hogy mindkét esetben presztízs-okok játszhattak szerepet az első felszállás időpontjának kijelölésekor. Mindkét program a saját eredeti ütemtervéhez képest évekkel késik, vagyis fontos volt a kínaiak és az oroszok számára is, hogy felmutassák a világnak a szűzfelszállás sikerét, ugyanakkor a hosszú szünet azt mutatja, hogy valójában egyik prototípus sem érte el addig még azt a érettséget, amit általában az európai és amerikai fejlesztések során megkövetelnek az új konstrukcióktól a legelső repüléshez.

A kínaiak mostantól keményen gyorsítanak...

Az pedig megint csak eléggé nyilvánvaló, hogy az orosz és kínai oldal nagyon is figyel egymásra. Mint korábbi elemzéseinkben jeleztük, noha a nyilatkozatok szerint mindkettő arra készül, hogy a Boeing és az Airbus uralmát törje meg a nemzetközi piacon, igazából ők ketten a legfőbb ellenfelei egymásnak, hasonló képességű gépekkel, amelyeket mindkét gyártó elsősorban  az olcsósága miatt tart versenyképesnek, elsősorban harmadik világbeli és persze hazai társaságok számára: az eddigi eladások, foglalások is mindkét esetben a belső piacon történt térnyerést jelezték, és főképp állami ellenőrzésű vagy a kormányok tulajdonában lévő vevők tartanak igényt a majdani példányokra.

Az viszont biztos, hogy innentől kezdve mind Kínában, mind Oroszországban láthatóan a fejlesztési folyamat felgyorsításán dolgoznak. A Comac nyáron indította be először a C919-es második példányának hajtóműveit, ennek a gépnek az első felszállása még idén várható.

...amint az oroszok is, de nekik is csak egy gépük repül még

Az orosz egyesült repülőgépgyártó konszern, az UAC elnökének minapi irkutszki látogatásán pedig elhangzott, hogy az MSz-21-es első példánya már 900 kilométeres óránkénti sebességnél és tízezer méteres magasságnál tart a repülési paraméterekben, a második gép szintén év vége előtt repül először. De Jurij Szljusar szavaiból az érzékelhető, hogy az Irkut állományára különösen nagy nyomás nehezedik, hiszen ugyanaz a gyár kell, hogy teljesítse a Szuhojok katonai megrendeléseit is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!