Hatalmas mennyiségű adatot kell feldolgozni, de az IATA, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség nyilvánosságra hozta a tavalyi év összesítéseit, valóban impozáns számait. És érdemes rögtön ideidézni: 2016-ban a Föld lakossága 7 milliárd 442 millió volt, ehhez képest ugyanabban az évben a légiutasok száma 3 milliárd 800 millió. Vagyis: az emberiség valamivel több, mint fele emelkedett a levegőbe, persze nyilván ez a remek szám nem egészen ezt takarja, nyilván sokan nem mozdultak el az anyaföldtől, mások meg sűrűn megtették ezt. Viszont a mennyiség értékét növeli, hogy ez a félemberiségnyi ember csakis a menetrend szerinti járatok utasait jelenti.

A növekedés mindenesetre megint csak jelentős, és talán ez az, ami igazán lényeges az iparág szempontjából: 2015-höz képest az utazások száma hét százalékkal, 240 millióval emelkedett.

A World Air Transport Statistics (WATS) elnevezésű évenkénti kiadvány természetesen érdekes felbontásokban is közöl számokat. Ami a glóbusz régióit illeti: az ázsiai, illetve csendes-óceáni övezet stabilan vezeti a részesedési listát harmincöt százalékkal, 1 milliárd 300 millió utassal, egyébként itt megintcsak a menetrend szerinti forgalmat vették alapul, ráadásul csakis az illető régióban bejegyzett légitársaságok számait. Az előző évhez képest itt a legmagasabb a növekedési ráta is egyben, 11,3 százalék.

A második helyen Európa szerepel 992 millió 400 ezer utassal, huszonhat százalékos részesedéssel és 6,1 százalékos növekedéssel, ezután következik Észak-Amerika (24 százalék, plusz 3 százalék bővülés), a korábban hátrább sorolt Latin-Amerika 275 millió 100 ezer feljött a negyedik helyre, a korábban erősebb közel-keleti térség öt százalékkal szerepel.

Afrika továbbra is sereghajtó, 84 millió utassal, két százalékkal és hat százalékos növekedéssel, igaz, ez az utóbbi arány erősebb, mint Észak- és Dél-Amerikáé: Afrika, a földi közlekedési infrastruktúra gyengesége miatt, korábbi elemzések szerint sokkal komolyabban kellene, hogy erősítse a légi iparágat.

A légitársaságok menetrend szerint szállított utasonkénti toplistáját három amerikai vezeti: a Southwest (151,8 millió), az American (144,2 millió) és a Delta (143,3 millió). Negyedik, egyben a legerősebb ázsiai cég a China Southern 114,5, ötödik pedig a legnagyobb európai társaság, a Ryanair, 112 millióval.

Érdekes része az elemzésnek, hogy az országok közötti versenyt az Egyesült Államok vezeti, mind az összesített utasszámban, mind a nemzetközi és a belföldi vonalakon repülők számában is. A határokon belüli légiutasok száma szerint logikus mód zárkózik fel az USA után Kína és India, ami pedig különösen érdekes, nagyon erős a pozíciója ebben a kategóriában két szigetországnak, Indonéziának és Japánnak is.

A low-costok erőteljes előretöréséhez képest a részesedésük a világ utasforgalmában még csak harminc százalék felé közelít, végül még egy érdekes adatsor: a cargoforgalom toplistáját két amerikai cég, a FedEx és a UPS vezeti, utánuk viszont két Öböl-menti társaság következik, az Emirates és a Qatar: utóbbi egyébként igazán látványosan erősíti teherszállító flottáját 747-8-as freighterekkel, egyébként az élmezőny három tagja üzemeltet Budapestre is teherszállító járatokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!