A kilencvenes évek közepén gazdasági okokból az Ikarus cég kénytelen volt tulajdoni hányadának egy részét külföldi vevőnek átadni: a Renault-Fiat-Iveco márkákat tömörítő Irisbus vásárolta meg a nagy múltú cég részvényeinek nagy részét. Hamar kiderült azonban, hogy az új tulajdonos elsősorban piacot vásárolt, és az Ikarusra mint a saját fejlesztésű buszainak végösszeszerelő üzemére tekintett. A hazai buszos cégek azonban nem kértek az Ikarus matricás francia buszokból, ezért 2003-ban az Irisbus bezárta a gyárat, egyedül az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár működött tovább. Az elsősorban a skandináv piacra gyártó cég midibuszában egy ideig látott fantáziát a francia tulajdonos, majd pár év után bezárt ez a cég is, ezzel egy fél évszázados sikertörténet ért szomorú véget.

Orosz exportból visszamaradt Ikarus 263-asok 1998-ban a gyár területén. Sokak szerint ennek az üzletnek a kormány részéről történő lefújása indította el a lejtőn a céget<br/>(forrás: a szerző gyűjteménye)

Az Ikarus egykori vezérigazgatója, Széles Gábor a kezdetektől azon volt, hogy a francia tulajdonrészt visszaszerezze, valamint a gyártást minél előbb újra beindítsa. Ennek keretében 2007-ben bemutatkozott a Hungarianbus cég, és első járműve az IK-HB 122L. Az Ikarus C56-os típusára épülő járműből mindössze néhány készült, a nagyreményű újraindításból végül nem lett semmi. Szóba került a Hungarianbus által tervezett kocsik kínai összeszerelése is, szerencsére ebből nem lett semmi, az elkészült szóló és háromtengelyes busz hazai típusengedély hiányában jelenleg a KTI udvarán áll.

A Hungarianbus IK-HB 122 L típusa a 2007-es tököli autóbusz-fesztiválon mutatkozott be a nagyközönség előtt

Az IK-HB 122-es utastere egy utastájékoztató berendezéseket gyártó cég bemutatójával a hátsó sorokban

Ezzel párhuzamosan a szigethalomi illetőségű Auto Rad Controlle Kft. is bemutatta a saját fejlesztésű autóbuszát, amelyet a cég nevéből, valamint a jármű hosszából (18,75 méter) ARC187-nek neveztek el. A teljesen új buszt az Ikarus egykori mérnökei tervezték, az összeszerelést a Vasi Volán végezte. A prototípus, valamint a nullszériás kocsik a Vasi Volánhoz kerültek, ezeket MAN motorral szerelték fel, nyomatékát ZF gyártmányú automataváltó osztotta el. A teljes hosszában alacsonypadlós csuklós autóbuszon az utascsere megkönnyítésére a szokásos négy helyett öt ajtót helyeztek el.

Az első három ARC187-es Szombathelyre került<br/>(Könözsi Gábor felvétele)

A prototípus egy országos teszt keretében végigjárta a Volán társaságokat, ahol mindenhol pozitív kritikákat kapott, a Hajdú Volán rögtön rendelt is hat példányt az ARC187 megújult homlokfalas kiviteléből. A 187.02 típusú buszokat Euro 4-es környezeti normát kielégítő Cummins motorral szerelték fel, hasonló kivitelből 2008-ban az Agria Volán is vásárolt kettőt, majd egy év múlva a Szegedi Közlekedési Társaság is rendelt egy üres buszkasztnit, hogy trolit építsen belőle. Az SZKT-ARC Tr 187 fantázianevű jármű végül 2010-ben mutatkozott be.

A Hajdú Volán egyik ARC 187.02-ese a cég telephelyén. A szolgáltatóváltás után az egykori helyi kocsik helyközi feladatokat kaptak

Az SzKT és az ARC által kifejlesztett Tr 187-es trolibusz Budapesten, a Kőbánya garázs előtt, nem sokkal a sajtóbemutató után<br/>(Kemsei Zoltán felvételei)

Közben hosszas vajúdás után 2009-ben sikerült visszavásárolni az Ikarus külföldi tulajdonrészét, és a cég az ARC-vel együtt megalakította a Magyar Autóbuszgyártó Kft.-t. Innentől kezdve az ARC által kifejlesztett buszok Ikarus márkanév alatt kerültek forgalomba, az új cég még az eredeti típusjelzéseket is megtartotta, csak a számok elé került a jellegre utaló „V” (városi), vagy „E” (elővárosi) betű. A BKV által rendezett nagy buszteszten már Ikarus V187-es típusszámmal szereplő buszt immáron csak négy ajtóval szerelték, a tapasztalatok szerint a korábbi példányokba szerelt ötödik ajtó ugyanis nem gyorsította érdemlegesen az utascserét.

Ikarus V187-es a 2010-es tököli buszfesztiválon...

…valamint néhány hónap múlva a BKV busztesztjén

Az Ikarus V187-es utastere<br/>(fotók: Könözsi Gábor)

Az ARC gyártástörténetének második lépése volt a szóló autóbusz elkészítése, a 13,4 méter hosszú ARC134-es 2007-ben mutatkozott be, az első példányok itt is a Vasi Volánhoz kerültek. A Cummins motorral szerelt buszok a Hajdú Volános kocsikhoz hasonló megújult homlok- és hátfallal készültek.

Az impozáns hosszúságú ARC134-es Tökölön 2007-ben

Az ARC134-es utastere

A típust tesztelhették a fővárosi utasok is<br/>(Könözsi Gábor felvétele)

A csuklóshoz hasonlóan a szólóbusz is végigjárta az országot, az Agria Volán a csuklósokkal szerzett pozitív tapasztalatok után a szóló kocsiból is rendelt öt példányt. Az Ikarus újjáalakulása után további két V134-es érkezett a városba, ezek közül a másodikat már a világújdonságnak számító ZF Ecolife váltóval szerelték fel. A hatfokozatú elektrohidraulikus vezérlésű automataváltóval egyrészt az üzemanyag fogyasztás lesz kedvezőbb, másrészt a beépített hidraulikus féknek köszönhetően a normál légfékek igénybevétele csökken. Ez a gyakorlatban a fékek hosszabb élettartamát eredményezi, azaz a hagyományos fékkel rendelkező buszokkal ellentétben a ZF Ecolife váltós buszokban ritkábban kell majd cserélni a fékpofákat.

ARC134-es Egerben, a 11-es viszonylaton

Egy szintén egri példány még gyári fényezésben, de már Ikarus logóval, 2010 áprilisában

Már az Ikarus színeiben mutatták be a típus kétajtós elővárosi változatát, az E134-est. A prototípus a Hajdú Volánhoz került, ezen felül vásárolt ilyen buszt a Borsod Volán is, valamint a Magyar Máltai Szeretetszolgálathoz is érkezett egy speciális kialakítású tüdőszűrőbusz.

Ikarus E134-es bemutatóbusz 2010-ben Tökölön

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat számára készített E134-es tüdőszűrőbusz az Ikarus gyárban

Időben harmadikként, 2008-ban mutatkozott be az ARC cég 12,7 méter hosszú elővárosi szóló autóbusza, az ARC 127.E1. Az Agria Volán két kocsija mellett a típusból jelentősebb flottát üzemeltet a Borsod Volán, ezek a példányok félkész állapotban érkeztek a céghez, a kocsik végszerelése pedig házilag, Miskolcon történt. A buszokat 2010 után változatlan formában gyártják, Ikarus E127-es típusszámmal. Ebben a felállásban két további példány érkezett a Borsod Volánhoz, valamint a Hajdú Volán tavaly vásárolt kilenc kocsit.

Az ARC 127.E1 bemutatóbusz később a Borsod Volánhoz került

A további példányokat már a cég maga szerelte össze<br/>(fotó: Könözsi Gábor)

Az Agria Volán ARC127-ese Egerben a buszállomáson, az Ikarus név alatt gyártott kocsi semmiben sem különbözik az „elődtől”<br/>(Könözsi Gábor felvétele, a külön nem jelölt fotókat a szerző készítette)

Az Ikarus név tehát újra él, ugyan még nem hasonlít „régi nagy híréhez”, de az újabb Agria -és Borsod Volán példányok egyelőre munkát adnak a cégnek, és a gyár V187-es típusa jó eséllyel indulhat a majdan kiírandó fővárosi buszbeszerzési tenderen.