Nem gondolták volna az utasok, hogy muzeális érték, nyilván rengetegen repültek vele, akik nem is tudták, hogy a repüléstörténet egyik igen fontos gépének ülését koptatják: kivonták a forgalomból, de megmentik az utókornak a legelső Tripla Hetest, a Boeing egyik legsikeresebb típusának, a Boeing 777-esnek a prototípusát – amely a berepülési program végeztével ugyanúgy beállt a taposómalomba és naponta hozta-vitte az embereket, mint bármely más típustársa.

A prototípus első repülése, egy F-5-ös kísérővel

A WA001 gyári jelzésű, N7771 lajstromjelű nagy kéthajtóműves 1994. június 12-én szállt fel először. John E. Cashman és Kenny Higgins berepülő pilótákkal. Phil Condit Boeing-elnök azzal az instrukcióval indította el őket, hogy: „Csak semmi orsózás” – utalva arra a korábbi történetre, amikor a 707-es őstípusával, a Model 367-essel Tex Johnston két tiszta palástorsót is repült, igaz, nem az első felszállás, hanem az első nyilvános repülés során, a megdöbbent nézők és a méginkább meglepett Boeing-főnökök szeme láttára.

Cashman a 777-essel nem orsózott, viszont ezzel a három órás repüléssel megkezdődött a repülés történetének addigi leghosszabb és legalaposabb tesztprogramja, amit nem kevesebb, mint kilenc géppel hajtottak végre. Egyedül a WA001-es 1033 órányi földi próbát teljesített és 1729 órát töltött a levegőben, amíg a berepülési időszak le nem zárult.

...és a Cathay gépeként

A gép ekkor ismét hangárba került, ahol teljesen átalakították a belsejét, kiszerelték a műszereket és beszerelték az utasforgalomhoz szükséges berendezést, közben a P&W hajtóműveket Rolls-Royce RB211-esekre cserélték, és persze a hagyományos Boeing-prototípus festés is eltűnt, hogy a gépet 2000-ben immár a légitársaság színeiben átvehesse a Cathay Pacific, ahol tehát 18 évet, húsz és félezer járatot és csaknem ötvenezer órát repült, immár B-HNL lajstromjellel.

A gépet most nyáron vonták ki a forgalomból, és akkor még azt lehetett tudni róla, hogy a Seattle-ben, a Boeing Field nyugati oldalán lévő Museum of Flight fogadja be, azonban közben kiderült, Arizona államba, Tucsonba, az ottani hatalmas gyűjteménybe kerül, a Pima Air & Space Museum darabjaként.

Everett: készül az első X-példány

Az biztos, hogy az átrepülés még a hongkongi társaság színeiben történt, és nem tudni, hogy visszafestik-e a prototípuson látott Boeing-színekre. Az viszont biztos, hogy miközben a 777-esekből eddig 1417 került forgalomba, közben a világ a legújabb Tripla Hetesre koncentrál: a Boeing közreadta az első képeket az alaposan modernizált X-változat első példányáról, igaz, ez a gép sosem fog repülni, a földi statikai teszteket hajtják végre rajta.

Az utolsó nagy repülés a Flightglobal szerint

A Cathay pedig repülteti tovább a többi hatvankilenc példányát a típusból, illetve várja az új variáns fejlesztését, hiszen nemcsak hogy rendelt az X-változatból, de ő lesz a típus kibocsátó légitársasága is.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!