A történet kilencven éve indult, amikor a Stearman Aircraft Company – ma is sok helyen látni a ragyogó csillagmotoros kétfedeleseket – a kansasi Wichitába költözött. Ezt a céget vette meg két évvel később a Boeing, akkori nevén United Aircraft and Transport, a későbbiekben pedig olyan fontos gépek készültek a gyártócsarnokban, mint a B-29-es, a B-47-es, sőt, gyártóhelye volt a B-52-eseknek is.

A Boeing 2005-ben adta el a Wichita-részleget és megszületett a Spirit AeroSystems, amely sok más légi ipari részegység mellett, amelyek ott vannak például a Sikorsky helikopterein, a kanadai Bombardier vagy az európai Airbus gépein is – hajtómű-pilonok, burkolatok, szárny-komponensek – folytatta a leghíresebb termékei, a 737-es törzsek gyártását.

A tízezredik egy NG 800-as a Southwestnek<br>(fotók: Spirit AeroSystems, Aviation Week)

Az aktuális ünnep: 51 év elteltével néhány napja szállította át a Spirit a tízezredik törzset a kéthajtóművesek összeszerelésének helyszínére, Rentonba. Az, hogy ez a rendkívül fontos gyártási művelet nem valamelyik „eredeti”, Washington állambeli üzemben történik, azzal függ össze, hogy a cég a típus születésekor meglehetősen komoly nehézségek árán tudta egyáltalán véghez vinni a gyártásba állítást. Párhuzamosan zajlott a 747-es program, Rentonban gőzerővel készültek még a 707-esek és a 727-esek, sőt, ekkor még igen komoly erőket kötött le a 2707, vagyis a szuperszonikus utasszállító később leállított programja: a Seattle-i főnökség oda csoportosította át az új „Baby-Boeing” törzsének gyártását, ahol volt elég szakmunkás és szakmérnök, hely és energia erre, vagyis Kansasba.

Az Aviation Week összefoglalójából kiderül: az első néhány törzs még nem Rentonban, hanem Seattle-ben, Boeing Fielden készült, de a hatodik és a nyolcadik majd a tízediktől gyakorlatilag az összes többi már Wichitában. A tempó eleinte nem volt épp hatalmas, a Lufthansa húszgépes megrendelésén túl még nagyon lassan csordogáltak a szerződések, a hetvenes évek elején volt is olyan pillanat, amikor okkal lehetett hinni, hogy a Boeing feladja a 737-es programját, sőt, netán az egészet gyártósorostul eladják a japánoknak.

Törzsek Kansasban: havonta most 52-ből lesz gép

De később nagyonis beindult az üzlet, következett a 100-as után a 200-as verzió, majd a ma Classicnak emlegetett gépcsalád, aztán az NG, az új generáció, végül napjainkban a MAX-sorozat. nem beszélve az olyan katonai verziókról, mint az ugyancsak egyre népszerűbb új haditengerészeti gép, a Poseidon. És Wichita rendületlenül gyártja a persze közben itt-ott módosított törzseket. A történet rendületlenül folytatódik, a még le nem szállított, de megrendelt 737-esek száma már túl van a négyezren.

A törzs, amelynek nagy vonalaiban a 707-es az őse, és amely tovább élt a 727-esek és a 757-esek történetében is, tehát egy meglehetősen régi konstrukció: a szárnyak verziónként változtak a 737-es családokon, de a törzs sokkal kevésbé. Mégis rendületlenül él tovább, ami a Boeing nem túl barátságos kritikusai szerint eleve bizonyítja a típus elavultságát, a másik oldalról nézve viszont azt jelenti, hogy időtálló, megbízható, remek konstrukció: valamit az amerikai tervezők nagyon eltaláltak, még az ötvenes években. Akárhogy is, Wichitának és a Spiritnek nincs ideje üldögélni a babérokon, merthogy a Boeing most havonta 52 törzsből szerel össze 737-est, és ezt a tempót jövőre havi 57-re emeli.

Még több mint négyezret kell a mostani rendelésállomány szerint elkészíteni

A tízezredik egyébként egy NG 737-8-as törzse, amelyből a Southwest, a legnagyobb vásárló kap majd gépet. Kansas szívéből a rentoni csarnok hátsó traktusáig 2890 kilométert utaznak ezek az egyébként egyre hosszabb, zöld védőfestésben pompázó jószágok, eleinte két részben, most viszont már az orrkúptól a farokrészig összeszerelve, természetesen speciálisan rögzítve. Amióta a vonatozás zajlik, mindössze kétszer esett baja a szállítmányoknak, egyszer egy tornádó okozta a kisiklást, 2014-ben pedig a sínek deformációja miatt esett a Sziklás-hegységben a Clark Fork folyóba három törzs a kisiklott kocsikról, másik három pedig oly mértékben sérült, hogy (szintén) használhatatlanná vált. Ami érdekes, hogy Kansasban sikerült ezeket is időben pótolni, és a kiesés nem csökkentette az arra az évre tervezett 737-es átadásokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!