Bagoly az Andok csúcsai fölött, 1. rész: Előkészületek

Hegedűs László   ·   2014.01.19. 15:45
cim2

Szerzőnk, a Bagoly becenéven ismert világrekorder vitorlázórepülő, Hegedűs László, korábban Namíbiában hajtott végre hatalmas távrepüléseket, ezúttal pedig a Tűzföldön repült. Élményeit és szakmai tapasztalatait a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség weboldalán osztotta meg, onnan vettük át engedélyével, némi rövidítéssel, izgalmas beszámolóját az ugyancsak különleges repülő expedícióról.

Miután a Malévet bezárták 2012-ben, és így rengeteg szabadidőre tettem szert, elhatároztam, hogy elmegyek Patagóniába, az Andokba, kipróbálom a hullámtávrepülést. Miért éppen Patagóniába? Azért, mert a jelenleg érvényben lévő világrekordok döntő többségét itt repülték, kíváncsi voltam az időjárásra, a vidékre, és magára a hullámtávrepülésre.

(A szerző fotói)

Mivel komoly hegyi repülési tapasztalatom nem volt, úgy döntöttem, egy olyan pilótával állok össze, aki ezzel a tapasztalattal rendelkezik, nagyteljesítményű kétkormányos felszálló motoros gépe van, és jártas az Andok feletti repülésekben. Csak egy ilyen pilóta volt, aki a kétkormányos gépét, anyagi ellenszolgáltatás fejében, hajlandó volt megosztani: Jean-Marie Clement, francia pilóta, 69 éves, ötszörös világrekorder (mindegyiket az Andokban repülte, és mindegyiket Ohlmann megdöntötte). Ő volt az első, aki Európában 1000 kilométert repült hullámban. Jean-Marie-nak ez volt a tizenkettedik expedíciója Patagóniában. Nyáron az Alpokban repül, november közepétől január közepéig az Andokban. Itt, San Carlos de Bariloche-ban lakást és kocsit vásárolt, teljesen a hullámrepülésre van berendezkedve. Nimbus-4DM típusú gépe van, ami speciálisan hullámrepülésre van felszerelve.

A kapcsolatfelvétel után, az összes dokumentumot PDF formátumban e-mailen elküldte, amiket kinyomtattam, majd beköttettem. Így, időben fel tudtam készülni a repülésekre.

(...)

Az expedícióm eredetileg 2013. november 15-étől december 7-éig tartott volna. Azt az ígéretet kaptam, ha előbb jövök, mint november 15., akkor 15-éig ingyen repülhetek. Így a repülőjegyemet már júliusban megrendeltem (minél hamarabb rendeljük, annál olcsóbb). Tehát november 6-án délután indultam Pestről Rómába: Alitalia A320, 1 óra 35 perc, itt átszállás Buenos Aires felé: Alitalia B-777-200, tizenhárom óra (nagyon messze van). Másnap reggel érkeztem BA-ba, átbuszozás a belföldi reptérre, várakozás, majd délután San Carlos de Bariloche felé: B-737-800, 2 óra 5 perc. Huszonhét órás nyomulás után megérkeztem, az igazság az, hogy egy kicsit elfáradtam.

A reptéren Jean-Marie várt, elindultunk a szállodába, de előtte beugrottunk a sportreptérre, ami északnyugatra hat kilométerre van a közforgalmi reptértől. Neve: Nahuel Huapi S41 05,933 W071 10,350 MSL 780 méter. Itt működik a helyi repülőklub. Van két nagy IS-ük és egy Standard Jantarjuk, meg egy 180 lóerős argentin gyártmányú vontatógépük (csak vontatnak). Éppen befejezték a repülésüket, Jean-Marie bemutatott nekik. Elég szerényen adják elő, látszik, hogy nincsenek anyagilag jól eleresztve. Távot nem repülnek, csak helyben lötyögnek. Lejtő, termik, és néha hullám.

Késő délután érkeztem a szállodába Bariloche-ban. San Carlos de Bariloche körülbelül 150 ezer lakosú város, Mendoza után a legnagyobb Argentína nyugati felén. Egy nagyobb tó partján fekszik, festői környezetben, körben magas hegyekkel. A konténernek október 28-ára kellett volna megérkeznie, de csak november 9-én érkezett meg. Hétvégén a vámhivatal nem dolgozik, így csak 13-án délután érkezett meg a gép a szállítókocsijában. Mindjárt össze is raktuk, feltankoltuk benzinnel és feltöltöttük oxigénnel, az akkumulátorokat töltésre kapcsoltuk.

A repülések előtt mindig megbeszéltük az időjárási helyzetet, és ennek függvényében szerveztük a repüléseket. A repülések előtt repülési tervet kellett leadni az irányításnak, amit Jean-Marie a lakásából faxon intézett. Repülés közben állandó rádió- és transzponder-kapcsolatban voltunk az irányítással. A felszállási engedélyt is rádión kértük meg. Erre a közforgalmi repülőtér közelsége, és a légi forgalom miatt van szükség. A kétfajta repülés nagyon jól megfér egymás mellett, de megjegyzendő, hogy a légi forgalom nem számottevő.

A reptér egy völgyvonulat végén fekszik, a völgy magas hegyek ölelésében, a völgyben egy hosszúkás, hurka alakú tó van. A völgyvonulat iránya 300 fok, Bariloche-tól délnyugatra a völgybe becsatlakozik egy másik völgy, két oldalán szintén magas hegyvonulatokkal. A két hegyvonulat találkozásánál összeáramlás van, ami konvergencia vonalat hoz létre. A konvergencia vonalat rotor felhők keletkezése és elhalása jelzi. A két oldalon elhelyezkedő magas hegyvonulat a szelet 300 fokos irányba kényszeríti. Ezért a reptéren és a völgyben a szél mindig 300 fokról fúj. Kivétel, amikor a szél keleti, vagyis 180 fokkal ellentétes, de ez nagyon ritka.

A felszállópálya iránya szintén 300 fok, ami a fel- és leszállásnál előnyős. A nagy hátrány az, hogy a reptéren állva nehezen lehet meghatározni a hegyvonulat feletti, vagyis a hullám szempontjából létfontosságú szélirányt. Csak a rotorfelhők alakulásából, elhalásából, a hullámfelhők állásából (már ha volt) próbáltam megállapítani. Ezt segítette az alapos meteor előrejelzés is. A repülések folyamán a Zanderen az aktuális szélirány leolvasható volt, és valóban, emelkedés közben (motorral) 2000–2100 méter után a szél hirtelen irányt változtatott.

(...)

Jellemző, hogy itt az Andokban repülték a szabadosztály összes világrekordját, három kivételével, kétüléses géppel. Miért kétülésessel? Azért, mert a nagy magasságban történő repüléseknél, az alacsony hőmérséklet miatt, vízballaszt nem használható, és a felületi terhelés növelése miatt kell a másik személy a pilótakabinban. A nagysebességű siklásnál a nehéz gép az előnyős. A kétüléses előnye még a „több szem többet lát” elvének az érvényesülése, valamint a hosszú repülések alkalmával (8–10 óra felett) a repülésből származó terhelést meg tudják osztani.

A hullámtávrepülés technikája: a nagy rekordrepüléseket analizálva azt a következtetést vontam le, hogy a távrepülés közben a magasság jó megközelítéssel 6000–8600 méter között váltakozik. Ha az időjárás gyengébb, tehát nem 260–270 fokról fúj a szél, vagy nem megfelelő erősségű, vagy mindkét kedvezőtlen eset egy időben áll fent, akkor az emelések gyengébbek és a legtöbbször az emelőterek messzebb vannak egymástól. Az elérhető magasság is alacsonyabb. 4000 méter alatt már minden emelésben meg kell állni, 3000 méter alatt meg már kimondottan előnytelen helyzetben vagyunk.

Az indulást olyan magasságban kell kezdeni, amilyen magasra csak emelkedni tudunk, számolva azzal a ténnyel, hogy amikor érkezünk, az indulási magasság mínusz az érkezési magasság nem lehet 1000 méternél több. Ez persze függ az indulási és érkezési kurzuson található hullám emelőterek elhelyezkedésétől is. Tapasztalatom alapján ez Bariloche környékén 6000 méter, de 5000 méter alatt biztos nem indulnak. A nagy magasság nem csak biztonságos (Tartózkodj mindig magasan!), hanem a nagy átlagsebesség miatt kimondottan előnyős. Ez az előny abból adódik, hogy nagy magasságban a repülőgép a sebességmérő által mutatott értéknél (IAS) gyorsabban repül, vagyis a tényleges sebesség (TAS) a levegő kisebb sűrűsége miatt nagyobb lesz. A TAS tehát függ a magasságtól és a hőmérséklettől. (Magasabb hőmérséklet nagyobb TAS-értékeket jelent.) Például 7000 méteren ha az IAS 200 kilométer/óra, és a levegő hőmérséklete –25 fok akkor a TAS 291 kilométer/óra! A légi üzemeltetési utasítás a nagy magasságú repüléseknél az IAS-t korlátozza, a flatter veszély miatt.

(...)

Van egy érdekes természeti jelenség, amiről a repülés vonatkozásában még nem hallottam. Ez pedig a hydraulic jump. Azért hydraulic, mert először folyadékokkal bizonyították be a létezését. A lényege az, hogy két nagy sebességkülönbséggel mozgó légtömeg esetében, amikor a gyorsabban mozgó utoléri a lassabban mozgót, a gyorsabban mozgó légtömeg mintegy feltorlódik a lassúbb mozgású szél felőli oldalán. A felgyorsulást segíti az Andok magasabb hegyeiről lezúduló stabil légtömeg. Ebben a „feltorlódásban” emelőáramlat alakul ki, amelyet emelkedésre, és mivel akár több száz kilométer széles is lehet, siklásra lehet kihasználni. A jelenséget felhőképződés kíséri, amelyet úgy ismerhetünk fel, hogy a felhőzetnek függőleges kiterjedése is van, de a szél felőli oldalán „nyelv”-alakú kiugró képződmények jelennek meg. A felületes szemlélő először azt hinné, hogy hullámfelhő, de a függőleges felépítmény egyértelműen jelzi, miről van szó. Csak nagyobb magasságban érhető el. Tehát először a hegyi hullámban emelkedünk fel, és csak utána tudunk csatlakozni hozzá. Kialakulásához nagy szélsebesség, 80 kilométer/óra feletti, szükséges. Nagy távolságú hullámtávoknál minden esetben szerepet játszik.

(...)

Ruházatom a következő volt: pólóing, alsónadrág, harisnyanadrág, vastagabb pulóver, bélelt melegítő magas nyakkal, vastag bélelt sínadrág, vastag gyapjú zokni, szőrmével bélelt hótaposó csizma fűthető talpbetéttel, vékony gyapjú kesztyű, fülre húzható gyapjú sapka, UV-szűrős napszemüveg. Egyszer sem fáztam, ez a szerelés megfelelő volt. Érdemes beszerezni a síelők által használt maszkot, ugyanis az első szellőzőnek mindig nyitva kell lennie, hogy a párásodást megakadályozzuk. Amennyiben ezt nem tesszük, akkor a pára ráfagy a kabintető belső falára és nem látunk ki. A ruházat színe lehetőleg fekete legyen, mert ez nem tükröződik a kabintetőn, és így a kétszemélyes gépnél a hátul ülő pilóta kilátását nem zavarja. Előnyős a fekete szín a hősugárzás hasznosításában is. A dzsekit csak az esetleges idegenben történő leszállás esetére vittem magammal. Mivel a repülések akár tíz órán túl is előfordulhatnak, ezért folyadékra mindenféleképpen, esetleg ennivalóra (egyéne válogatja) szükség van. Sima palack nem alkalmas, mert egy idő után úgy lehűl, hogy a folyadék fogyasztása kellemetlenné válik. Van egy egyliteres termoszom, azt a szállodában megtöltettem cukor nélküli teával, és ezt fogyasztottam, amikor szükséges volt. Jean-Marie repülés közben étkezett is, de ez nekem nem szokásom.

(Folytatjuk)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek