Bagrami baleset: szélnyírás, hajtóműhiba, rakomány?

iho   ·   2013.05.03. 18:00
cim2

Továbbra sem lehet biztosat tudni az amerikai teherszállító repülőgép afganisztáni katasztrófájáról. Mint arról beszámoltunk, és mint arról a világot bejárt felvétel is tanúskodik, a National Air Cargo Boeing 747-ese nem sokkal a felszállás után még a bagrami légibázis kerítésén belül zuhant le, azután, hogy a gép az amúgy is meredek felszállás során méginkább megemelte az orrát, majd sebességét vesztve átesett és a földbe csapódott.

David Learmount, a Flight International repülésbiztonsági szakírója arra emlékeztet, hogy olyan ellenséges területen lévő bázison, mint Bagram, az eljárás az, hogy a szállítógépek a lehető legmeredekebben emelkedjenek, hogy minél nagyobb magasságban lépjék át a támaszpont biztonságos határát.

Ez viszont annyit jelent, hogy a nagy állásszögű repülést a szokásosnál hosszabb ideig kell tartani, míg ha a gép orrát nem kellene annyira megemelni, akkor nagyobb sebességgel jobban kezelhető a gép és kevésbé kockázatos az esetleges hajtóműhiba.

Maximális emelkedési szög mellett, ha egy hajtómű kiesik, akkor az a normális repülősebesség elvesztéséhez vezethet, mondja Learmount. Az alacsony sebesség miatt csökken az oldalkormány hatásossága is, amivel a gépet egyenesben lehet tartani.

A másik veszélyforrás, ha a rakodótérben a szállítmányt rosszul rögzítik, és a teher hátrafelé siklik, ettől a gép elveszti hosszirányú stabilitását, a gép orra felvágódik, és ilyenkor sokszor már a magassági kormány sem elég hatásos ahhoz, hogy a személyzet a gép orrát lenyomva megpróbáljon sebességet gyűjteni: ebben az esetben is elkerülhetetlen az átesés.

Más források a felvételen látható viharfelhők miatt egy harmadik okot is számba vesznek, nevezetesen a szélnyírást, ami a meredek felszállás közepette a levegőhöz viszonyított sebesség radikálisan gyors elvesztését okozhatja kis magasságban, aminek következménye: átesés, és ha nincs a gép elég magasan az átesés kivédéséhez: a földbe csapódás.

Kapcsolódó hírek