Tíz évvel ezelőtt minden Ikarus kedvelő szívesen gondolt a bajai helyijárat autóbuszaira. A klasszikus, volánsárga fényezésű ráncajtós és első generációs bolygóajtós 260-asok mellett egy csuklós 280-as Ikarus járta a város utcáit, a kissé korszerűbb járműveket pedig két 415-ös típusú képviselte 2009-ben.

Egy klasszikus, volánsárga, öreg Ikarus várakozik a Vonatkert buszpályaudvaron. Mára egyiket sem használják (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

A helyijárat központja akkoriban az uniós támogatással kiépített Vonatkert buszpályaudvar volt. A korszak utolsó évét járta, ugyanis 2010. január elsejétől az Orangeways Zrt. vette át a városi járatok üzemeltetését használt nyugati autóbuszokkal, tíz évre szóló megbízással. Az új szolgáltató pénzügyi és szervezési okok alapján nem volt képes megbízását teljesíteni, ezért szerződésének harmadik évének decemberében le kellett állítani autóbuszokat és a város vezetőinek új megoldást kellett találniuk, hogy a leállított buszközlekedést és másik konstrukcióban újraindítsák. A megoldás Szegedről érkezett, a Tisza Volán adott át a Bács Volánnak hat városi kivitelű szóló, 260-as típusú Ikarus autóbuszt. A regionális szolgáltatóvá alakult DAKK Zrt. időközben átvette mindkét volán társaság autóbusz parkját, így a város szolgáltatója a közlekedési központ lett.

A városi buszok végállomása a belváros közelébe, a Déri sétányra költözött, a buszflotta pedig az Ikarus 400-as típuscsaládjából áll 2019-ben

A városi buszjáratokat a hatékony működtetés érdekében a város önkormányzata átszervezte, a Vonatkert helyi buszpályaudvart elhelyezkedését kedvezőtlennek ítélték meg, ezért a városi buszjáratok végállomását a belvároshoz közelebb eső Déri sétányra telepítették át, a járatok útvonalát és menetrendjét módosították. A Vonatkert pályaudvar funkciója megszűnt, csúcsidőn kívül autóbuszok tárolási célból parkolnak a kocsiállásokon.

Egy 412-es Ikarus halad az Arany János utcán. Március óta kettő is jár a városban

Az autóbuszokat üzemeltető DAKK Zrt. szerződése az idei évben lejár, a szegedi 260-asokból álló autóbuszpark viszont mára kicserélődött. A jelenleg hatályos, 2016. decemberében létrejött közszolgáltatási szerződés biztosításához hat városi kivitelű 415-ös Ikarust biztosít a közlekedés központ. Az állományt a két (2010 előtt városi járatokon közlekedő) bajai, illetve négy, korábban kecskeméti városi forgalomból átvezényelt Ikarusból állították össze, amiből öt 1994-es, egy pedig 1996-os évjáratú. A szolgáltatási szerződést legutóbb 2019. márciusában módosították, amikor a DAKK Zrt. korszerűbb, 2002-es évjáratú alacsonypadlós 412-es típusú Ikarus autóbuszra cserélt le két 415-öst.

Vonatkert 2019-ben. Autóbusz pályaudvarból műszaki tárolóhely lett

A 412-esek több, mint tizenhat évvel ezelőtt Szegeden álltak forgalomba, majd Hódmezővásárhelyen közlekedtek a városi járatokon.

A bajai járműparkot jelenleg az EWS-886, EWS-893, EWS-897, GBW-510 rendszámú 415-ös, illetve az IDZ-489 és IDZ-513 típusú Ikarusok alkotják.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!