Balaton, állam, tulajdonos, hajózás

iho/hajózás   ·   2019.02.02. 16:15
kekszalag_vitorlas_balaton_kislid

Mindezt Balassa Balázs, az üdülőrégió önkormányzatait tömörítő Balatoni Szövetség elnöke, az egyik részvénytulajdonos település, Szigliget polgármestere közölte az MTI-vel.

Az egyeztetések  január 31-i határidővel zajlottak le, ennek során a tulajdonos önkormányzatok törekedtek arra, hogy a hajózási társaság részvényei a jövőben se kerülhessenek magántulajdonba.  A megbeszéléseken résztvevő siófoki képviselő szerint a legnagyobb, 44,2 százalékos tulajdoni hányaddal rendelkező Siófok mindvégig teljesíteni akarta 776 millió forintos tőkeemelési kötelezettségét. Ugyanakkor a személyhajózás működtetésével közcélú feladatokat is ellátó Bahart kikötői és hajóparkja mielőbbi fejlesztésre szorul, ami a korábbi tulajdonosi szerkezettel nem volt biztosított. Ezért – és a közösségi közlekedés integrációs tervei miatt is – nyúlt az állam az önkormányzatok karja alá, és egy 2016-os határozatban komoly fejlesztési forrásokat nevesített a Bahartnak.

A állammal történt megállapodás során a Siófok által megfogalmazott igények teljesültek: megmaradt az önkormányzatok elővásárlási joga a jövőbeni részvény-értékesítéseknél, a cég székhelye Siófokon marad, és biztosítanak egy igazgatósági-, továbbá egy felügyelőbizottsági tagságot a siófoki önkormányzatnak. Siófok idei költségvetése 776 millió forinttal gazdagodott a megállapodásnak köszönhetően, amit utak, járdák fejlesztésére és egy közösségi civilház(!) megépítésére kíván fordítani.

A siófoki kikötő és a Sió-zsilip

2008-ban huszonkét balatoni önkormányzat vált a Bahart százszázalékos tulajdonosává, akkor bizonyos feltételekkel ingyen kapták meg az államtól a cég negyvenkilenc százalékos tulajdoni hányadát a már korábban juttatott ötvenegy százalékos részesedésük mellé. Balatonvilágos időközben eladta valamennyi részvényét, így huszonegy tulajdonos település maradt. Az állam a negyvenkilenc százalékos vagyonjuttatásért cserébe kötelezte a településeket, hogy rövid időn belül hajtsanak végre 580 millió forintos tőkeemelést, majd részesítsék a társaságot 1 milliárd 424 millió forintos tőkejuttatásban 2012. október végéig. Az önkormányzatok – kérésükre – öt év haladékot kaptak a tulajdoni hányaduk arányában fizetendő tőkejuttatásra, amely határidőt többször is módosították. A legutóbbi 2019. január 31-én járt le. A kormány 2019. január 25-én megjelent határozata értelmében a tulajdonos önkormányzatok választhattak, hogy vagy teljesítik a kötelezettségüket, vagy az állam ezt elengedi, de cserébe a kötelezettséggel hasonló értékű részvénycsomagot kell átadniuk az államnak a 4 milliárd forintos törzstőkéjű cégből.  Az államhoz visszakerülő Bahart-részvénycsomag tulajdonosi jogait a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. gyakorolhatja.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Áprilistól augusztusig Fertő-táj vonatokat közlekedtet a GYSEV

GYSEV/iho   ·   2024.04.13. 12:00

A vasúttársaság Sopron és Nezsider között elsősorban turisztikai céllal indított járatainak az a célja, hogy környezetbarát vasúti közlekedéssel minél többen felkeressék az UNESCO világörökség részévé nyilvánított Fertő-táj magyar és osztrák oldalának településeit, látnivalóit.