A felvételek ellenére egyelőre kevés az információ a balesetről: az biztos, hogy rosszul végződött a világ legnagyobb jelenlegi repülő szerkezetének második próbarepülése Nagy-Britanniában. Szerencsére személyi sérülés nem történt. Hogy a hajó maga mennyire rongálódott meg, arról a gyártó egyelőre nem nyilatkozik.

Mint beszámoltunk róla, az Airlander 10, a Hybrid Air Vehicles (HAV) nevű brit cég hibrid léghajója bő egy héttel ezelőtt teljesítette első felszállását Cardingtonban. Eredetileg a Pentagon indította be a programot, de aztán a nagy leépítések idején ezt is elvetette, végül az óceán innenső oldalán folytatták a fejlesztést, részben a brit kormány segítségével, részben közakadozásból, amelynek szószólója az Iron Maiden frontembere, Bruce Dickinson volt.

A rosszul sikerült földetérés pillanata<br>(Forrás: Twitter)

Az első felszállás tökéletesen sikerült, beleértve a landolást, persze az akkori képsorok is jelezték, hogy ez a repülő szerkezet óriási tehetetlenséggel mozog. A repülési képességet részben a benne lévő hélium, de jelentős részben a test által termelt felhajtóerő hozza, az elől és hátul dolgozó 350 lóerős dugattyús motorok és légcsavarok gyorsítják a gépet illetve segítenek a kormányzásban és leszálláskor a fékezésben is.

Hogy a mostani  balesetet mi okozta, arról egyelőre nincs pontos információ. A cég weboldalán megjelent közlemény szerint a második repülés száz percig tartott, a géppel valamennyi tervezett tesztet végrehajtották és hazatérve történt a HAV megfogalmazása szerint a „kemény leszállás”, amelynek során a repülőfedélzet eleje „bizonyos sérüléseket szenvedett”, de mind a repülőszemélyzet, mind a földi kiszolgálók sérülések nélkül úszták meg a balesetet.

 

Ez annyit jelent, és erről a fénykép- és videófelvételek is tanúskodnak, hogy az incidens már valóban a cardingtoni légikikötőben történt – a légikikötő ebben az esetben tökéletes kifejezés, hiszen a HAV közleménye azt is hangsúlyozza, hogy a léghajót a szokásos mód megfelelően kikötötték a mozgatható árbochoz a kemény földet érés után.

Ugyanakkor az Independent nevű brit lap úgy tudja egy szemtanú beszámolója alapján, hogy egy a gépről leengedett kötél volt az, ami a bajt okozta, és amely valamiféleképp hozzáért még a reptér területén kívül egy telefonpóznához, és talán ez lehetett az alapvető oka a rosszul sikerült leszállásnak. Ennek némiképp ellentmond az indcidensről készült videófelvétel, amiről egyes kommentek kiemelik, hogy nem lassított felvételről van szó, ami történt, az a világtörténelem egyik leglassabban lezajló légibalesete... A videó azt mutatja, hogy a hatalmas jószág már a reptér fölött járt, amikor az enyhén „nyomott” helyzetből adta le az orrát és úgy ért földet. Vagyis mintha a felvétel kezdetéig, tehát a leszállási manőverig nem lenne problémás a repülés.

Az első repülés során minden jól ment, a leszállás is

A program gazdája, a Hybrid Air Vehicles természetesen jelzi, hogy folyik a vizsgálat a történtek ügyében, felmérik a károkat is, de hangsúlyozza, hogy a program folytatódik. A kárfelmérés abból a szempontból is döntő lehet, hogy a nyilván javítható gondola illetve pilótafülke mellett mennyiben károsodott maga léghajó teste az ütközéskor. Ha igen, akkor feltehetően elég lassan és nehezen mozdulhat tovább a projekt. Lassan és nehézkesen, mint egy léghajó: nyilván a történtek nyomán végig kell gondolni ismét, mennyire kormányozható biztonságosan a gigantikus szerkezet, vagyis nem reagál-e veszélyesen lassan a pilóta mozdulataira.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!