Bálnabúcsú francia módra

iho/repülés   ·   2018.11.24. 15:15
a380-af0

A francia légitársaság festését jelenleg összesen tíz, átlagosan közel nyolcéves A380-as viseli. A cég 2001-ben eredetileg, mint a típus legelső vásárlója, tizenkét példányt vett meg EA GP7000 hajtóművekkel felszerelve, de végül öt gép tulajdonjogával rendelkezik csak, a másik ötöt lízingeli. A most nyilvánosságra hozott döntés alapján a német Dr. Peters Grouptól lízingelt gépek szerződését nem hosszabbítják meg, azokat a lejárat után visszaadják. A saját állományban lévő „bálnákat” viszont ráncfelvarrásra küldik, azaz az utasteret felújítják. Ezt a munkát 2020-ig tervezik befejezni a maradék flottán. Szükség is van rá, hiszen a most hadrendbe álló, új Boeing 787-9-esekhez és a negyvennégy, 2015-ben indított „Best and Beyond” program során utastérileg erősen frissített 777-eshez (huszonöt 300-as és tizenkilenc 200-as) képest az utasok kényeztetése szempontjából bizony lemaradtak a francia gépek. Sőt, hamarosan tizenöt Airbus A330-as is megújul belülről, 150 millió euró költséggel.

A Les Echos francia lap értesülése szerint Ben Smith, az Air France–KLM 2018 augusztusában kinevezett vezérigazgatója azért hozta meg ezt a döntést, mert a gépek korántsem bizonyultak üzleti szempontból olyan sikeresnek, mint hogyan azt feltételezték és modellezték. Ez aránylag hamar kiderült: ennek megfelelően két megrendelést az Air France már 2014-ben a kisebb és gazdaságosabb 350-esekre változtatott át. Emlékezetes, hogy a Párizs–Szingapúr és a Párizs–Peking járatokon bevetett A380-asokat is visszacserélték Boeing 777-esekre, vélhetően a nem megfelelő telítettség miatt bizonyultak anyagilag nem kifizetődőnek az óriásgépek. Jelenleg Abidjan, Johannesburg, Los Angeles, Mexikóváros, New York (JFK), Sanghaj, San Francisco és Washington D.C. (Dulles) repülőtereire járnak a társasági A380-asai.

Az első két példány lízingszerződése 2019 végén jár le, míg a maradék háromé is kifut a következő esztendőkben. Ezekre már a lízingcégnek kell(ene) új bérlőt vagy vásárlót találnia. Ez nem lesz könnyű: a Singapore Airlines leadott 380-asaira is meglehetősen lagymatag eddig a kereslet, csak a Hi-Fly vett át eddig két példányt a Dr. Peters Grouptól 2018-ban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek