Miközben a nemzetközi repülőtársadalom most a júliusi Farnborough-i repülőszalonra sejti az amerikai gyártó bejelentését a Boeing 797-es programjának beindításáról, az Airbus „alulról” támadná a konkurensét, és próbálná meg gyakorlatilag okafogyottá tenni az új utasszállító fejlesztését.

A tét egy nagyon fontos és sok gépet kívánó, sokszáz milliárd dolláros piaci szegmens birtoklása, a 220-270 férőhelyes kategóriáé. Mint erről többször beszámoltunk, az amerikai gyártó és a légitársaságok között évek óta tartanak az egyeztetések, egyes hírek szerint most már végső stádiumukban, arról, hogy a Boeing 757-es illetve 767-es váltótípusaként, nemkülönben az A330-as komoly versenytársaként, valahol a 737-es és a 787-es közti nagyságban egy teljesen új típust fejlesszenek, amely az említettekhez képest sokkal modernebb, a 787-esnél kialakított technológiai alapokon készül, ezért a leváltandó és a konkurens utasszállítóknál gazdaságosabban üzemeltethető.

A most gyártásban lévő 321neo törzsét meg kellene hosszabbítani

Az Airbus már eddig is több módon próbálta megértetni a potenciális vevőkkel, hogy nem érdemes a Boeing új gépére várni: frissítettek a 330-ason, és a már leköszönt eladási főnök, John Leahy is hangoztatta tavaly, hogy igazából ami feleslegessé teszi az amerikai típust, az az európai gyártó A321-ese, megfelelő kapacitással és hatótávolsággal. Ennek megvalósulása történik most a jelek szerint, azzal a különbséggel, hogy eddig az Airbus úgy szerette volna „megúszni” a nagy költségeket, hogy az A321-eshez ne kelljen túlságosan hozzányúlnia.

A most proponált A321XLR azonban a mostani leghosszabb Airbus-keskenytörzsűhöz képest több üzemanyagtartállyal, hosszabb törzzsel és módosított szárnnyal készülne, mindez persze még mindig sokkal olcsóbb változtatás, mint egy új versenytípus megalkotása. A Reuters szerint szó van egy, a későbbiekben plus-plus néven futó variánsról teljesen új, kompozit építésű szárnyakkal is, igaz, ezt a koncepciót állítólag az Airbus néhány hete még félretette.

Egy nemhivatalos verzió az új Boeing-típusról

A Boeing mindehhez képest továbbra sem hozta nyilvánosságra a 797-es dimenzióit. A cég egyik vezetője nemrég úgy nyilatkozott: a gép nagyobb lenne, mint a 321-es, hasonló nagyságú lenne, mint az A330-as, de annál sokkal nagyobb hatótávolsággal, jobb üzemeltetési paraméterekkel. A döntést pedig az amerikaiak úgymond nem akarják elsietni, Denis Muilenburg elnök szavaiból legutóbb az derült ki, hogy a bejelentés lehet idén, de lehet a jövő év elején, a szingapúri szalonon is: a fontos, hogy fix megrendelések támasszák alá a startot. Az óvatosság érthető abból a szempontból is, hogy a Boeing komoly tartalékokat kell, hogy mozgósítson pénzben és kapacitásban ahhoz, hogy ismét teljesen új típus fejlesztésébe fogjon.

A Reuters által idézett szakértők egyike szerint az Airbus kiszivárogtatása épp arra jó, hogy az amerikaiakat rákényszerítsék „kártyáik kiterítésére”, a korábbi bejelentésre, hogy aztán az európaiak is eldönthessék, merrefelé lépjenek tovább. Az sem kizárt, hogy így akarják a Boeingot további latolgatásra, halogatásra bírni, illetve megakasztani a program indítását azzal, hogy a légitársaságokat legalábbis elgondolkoztassák, elkötelezik-e magukat az új amerikai típus mellett, és ezzel a 797-esről zajló tárgyalásokon új fordulókat kellene tartani.

A piacközép-kategória legsikeresebb gépe a 757-es volt, de azt már nem gyártják

Mások viszont azt gondolják: az amerikaiak számára a történet arról szól, hogy ne kövessék el ugyanazt a hibát a felesleges késlekedéssel, amit a 737 MAX esetében, amikor a versenytárs A320neo-hoz képest több mint egy évvel lemaradva indították az újrahajtóművezett keskenytörzsűek programját, és ezzel a piac többségét átengedték az Airbusnak. Inkább kellene követni a szélestörzsű 787-es programjának politikáját: teljesen új, technológiailag fejlettebb típussal előrukkolni, ami a friss konstrukció esetleges plusz kockázatai mellett is vonzóbb lesz a légitársaságok számára.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!