Beindult az élet Délegyházán

Vörös Attila   ·   2016.08.10. 13:45
88__P8090350

Hétfőtől újra van forgalom a délegyházi sóderbányában: a hódmezővásárhelyi elkerülőút építkezéséhez innen viszik az anyagot. Egyelőre napi egy, 28 kocsiból álló vonatot raknak meg sóderrel, a célállomás a Vásárhely melletti Kútvölgy. Kútvölgy semmi közepén fekvő állomása logikus kirakóhely, közel van a célterülethez, a vásárhelyi rakodás ráadásul borzasztóan megterhelné a város forgalmát. A vonatokat a Rail Cargo Hungaria közlekedteti.

Üres szerelvénnyel döcög gyök kettővel a valaha villamosított iparvágányon a Dombóvárról érkezett 001-es Szergej a sóderbánya felé. A félméteres harmatos gaz nem könnyíti meg a gép dolgát! A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila felvételeiből

A NIF májusi anyaga szerint: „A 47. sz. másodrendű főút Észak- és Dél-Alföld egyik fontos közúti folyosója, Debrecent köti össze Szegeddel. Az elmúlt évtizedekben Békéscsaba és Szeged között megépült Békéscsaba és Orosháza elkerülője. 2015-ben 61 kilométer hosszan, közel 25 milliárd forint értékben, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megbízásából a NIF beruházásában befejeződtek Békéscsaba és Szeged között a főút 11,5 tonnás burkolaterősítési és kerékpárút építési munkálatai.

A Hódmezővásárhelyet északról új nyomvonalon elkerülő, 2×1 sávos kialakítású főúton 5 szintbeni, ebből két körforgalmi csomópont lesz, épül egy különszintű csomópont, egy vasút feletti felüljáró és egy kerékpáros aluljáró is, a végcsomópontot pedig egy vasutat és közutat külön szintben keresztező körhíd jelenti. Ha a közbeszerzési eljárás eredményes lesz és a forrás rendelkezésre áll, a kivitelezés 2016 végén elkezdődhet. A beruházást uniós és hazai forrásokból finanszírozzák.”

A hódmezővásárhelyi elkerülő nem az első út a környéken, aminek az alapjába Délegyházáról hordják a sokezer tonna sódert. Az M43-as autópálya Szeged–Makó szakaszának építéséhez éveken át vitték a délegyházi kavicsot, a tehervonatok élén még az Eurocom gépei vitézkedtek. De jutott a Makó–Nagylak részbe is, bár kicsit kisebb arányban. Ezeket a vonatokat a Train Hungary közlekedtette. Az elmúlt években többnyire kampányszerűen volt kiszolgálás a délegyházi iparvágányon, sokszor több hónapos kihagyásokkal.

Tolatás az iparvágányon

Információink szerint nemcsak Kútvölgyre érkeznek majd anyagvonatok, a 130-as vonalon Népkert és Mártély között nyílt vonali rakodás is várható. Ez szintén nem ismeretlen műfaj a környéken: Földeák és Makó között fél évtizedig rakodtak ki kővonatokat a nyílt vonalon. Amíg jártak a Bézék, addig éjjel, aztán amikor megszüntették a személyforgalmat, már nappal is lehetett rakodni. Mivel a Szentes–Vásárhely szakaszon még járnak a személyvonatok, itt csak az éjszakai rakodás jöhet szóba. A földeáki aszfaltkeverő üzemet már le is bontották, majd Mártély felé felépítik az új célterület közelében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek