Felpörgeti a termelést a Dunaferr Dunaújvárosban, ez pedig jó hír a Rail Cargo Hungariának (RCH), és főleg az elmúlt időszakban nem éppen a fénykorát élő Záhonynak. Az ISD Dunaferr, az ISD Portolan, az RCH, a térségben átrakó-tevékenységet végző Záhony Port, a Kelet-Trans és a Transit-Speed még 2016-ban állapodtak meg arról, hogy közösen segítik a Dunai Vasmű vasérc-, szén-, buga- és más szállítmányainak záhonyi átrakását. Az RCH és a Dunaferr közötti szerződés hivatalos aláírására az év elején került sor Mándokon. A megállapodás értelmében további öt éven keresztül működik együtt a két vállalat, kibővített kapacitással. A Dunaferr idén ötven százalékkal, 1 millió 700 ezer tonnára növeli a Záhonyon keresztül Dunaújvárosba vasúton fuvarozott anyagok mennyiségét, ami az RCH évi harmincötmillió tonnás forgalmát tekintve jelentős tétel.

Széles nyomtávú forgóvázak kerültek a 109-es Szergej alá, a gép besegít a záhonyi átrakókörzetben. A képre kattintva Csépke Csaba fotóiból készült galéria nyílik

Az együttműködés eredményeként egyre pezsgőbb az élet a záhonyi körzetben, vasércből például az elmúlt évek mennyiségének többszöröse érkezik, már Eperjeskén és Mándokon is rakodnak. A fuvarok ellátásához viszont a széles nyomtávú Szergej-flotta jelenleg üzemképes állománya nem elég, sőt az ércszállításhoz sincs elegendő Eas-kocsi, ezért ahhoz Horvátországból bérel az RCH. Ráadásul a szükséges napi vizsgák miatt egy-egy széles Szergej időről időre kiesik, a térség rendezési, tolatási és határforgalmi feladatai viszont nem szenvedhetnek csorbát.

Kapóra jött hát a már hónapok óta a szabolcsi határállomáson tartózkodó 109-es. Az eredetileg szegedi gép még tavaly érkezett Záhonyba, hogy „B” vizsga keretében rázzák gatyába. A hatlábú mozdony azonban nem teljesen állt össze műszakilag – köpte az olajat, befeketítve a tető szép új, piros festését –, így az elmúlt heteket még a szabad ég alatt töltötte. A 109-es alá a napokban kerültek az egykori M62 516-os széles forgóvázai, megszabadították ütközőitől, valamint megkapta az ukrán kocsik kapcsolásához szükséges központi vonókészüléket is. A „megoroszosodott” szovjetet hamarosan be is vetik. A gépet információink szerint azonban nem számozzák át a széles Szergejekre jellemző ötszázas pályaszámcsoportba, valószínűleg az ideiglenes beugrás miatt.

Februárban érkezett Szegedről Záhonyba erősítésnek a 628 146-os, továbbá a napokban vitték Dombóvárról a határállomásra az évek óta letétes 089-es Szergejt is. Nem lepődnénk meg, ha az is széles papucsokkal tűnne fel hamarosan.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!