A gazdaságfejlesztési operatív program keretében 675,1 millió forint uniós támogatással, 1 milliárd 360 millió forintból véghezvitt projekt keretében egy gázhajtású buszt, egy felsővezeték nélkül is közlekedni képes trolibuszt és egy, a korábbihoz képest új, elektromos hajtású buszt fejlesztettek ki, ez utóbbihoz még egy töltőt is konstruáltak – mutatta be az eredményt Bodnár Balázs, a cég ügyvezető igazgatója az Evopro Kft. telephelyén tartott ünnepségen.

Mészáros Csaba, az Evopro csoport elnök-tulajdonosa kifejtette, hogy 75 elektromos töltővel lefedhető az ország, további ugyanennyivel pedig már 20–30 kilométerenként lehet egy olyan töltő, amely 15 perc alatt feltölti a jármű akkumulátorát. A városokban az Evopro által kifejlesztett, 2,5 óra töltésidejű berendezéseket lehetne telepíteni – jegyezte meg.

Szépen berendezett gyárudvar az itt készült járművekkel. A Nabi örökségét az Evopro viszi tovább<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: Vörös Attila)

A közbeszerzésekről elmondta, hogy két hazai elektromosbusz-tenderen eddig a busz előírt szélessége, hosszúsága, illetve az ajtók elhelyezkedése miatt nem indulhattak. A harmadik közbeszerzésen már nem volt ilyen probléma, viszont még nem hirdettek eredményt. – Ha a magyar busz annyiba kerül, mint a külföldi, akkor is 40 százalékkal olcsóbb, a gyártó cég adófizetése miatt – mondta Mészáros Csaba, hozzátéve, hogy az eddigi támogatást már adóban visszafizették.

A BMW 2022-től csak kompozit buszokat akar gyártani, a Mercedes–Volvo pedig az elektromos buszokban látja a jövőt. Az Evopro csoportnál a kettő együtt van, és képesek arra, hogy 2025-ig a tömegközlekedési igények feléhez legyártsák az elektromos, kompozit szerkezetű autóbuszokat.

Az Evopro bizakodik a legújabb tenderben. Mi sem mutatja ezt jobban, hogy a szerelőcsarnok tele van épülő Modulókkal. Reméljük, nem az udvarra termelnek...

Rákossy Balázs, a Nemzetgazdasági Minisztérium európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára elmondta, hogy a 2014–2020 közötti uniós költségvetési időszakra jutó támogatásokra 2017 nyaráig kiírják a pályázatokat. Ebből a gazdaságfejlesztő GINOP 2700 milliárd, míg a kutatás-fejlesztés 750 milliárd forinttal részesedik. Ez utóbbi célja, hogy az innovatív technológiák a nemzetközi piacon is helytálló termékeket eredményezzenek.

Arról is szólt az államtitkár, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint 2050-re az új autók 65 százaléka – részben vagy teljesen – elektromos hajtású lesz. A kormány erőteljesen ösztönzi az elektromos közlekedés térnyerését Magyarországon. Ehhez azonban ki kell építeni az infrastruktúrát is. A környezetbarát buszgyártásban élen jár az Evopro. A kompozit szerkezetű, modulokból összerakható buszcsaládjuk iránt nemzetközi kereslet mutatkozik. A csoport tavaly már 2,7 milliárd forint árbevételt ért el, nagyrészt mérnöki tudás exportálásával.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!