A restanciákat egyrészt a főváros és a borsodi megyeszékhely között szeptember óta hibridesített intercityk okozzák: a Keleti felől gyakran késő szerelvényeket a csatlakozás miatt Füzesabonyban megvárják a Miskolcra induló személyvonatok.

Még lényegesebb ok azonban a mozdonyok állapota. A pálya hiába teszi lehetővé a száz-százhúsz kilométer per órás sebességgel történő haladást, a személyvonatokra többnyire jó ideje sebességkorlátozott Sziliket vezényelnek: a körülbelül nyolcgépes fordában az elmúlt hetek során a 431 023, 431 025, 431 090, 431 104, 431 105, 431 287-es gépek alkotják a „bicebóca-flottát”. A nyolcvanas tempóra visszafogott V43-asok 431-esek a Miskolc–Szerencs–Nyíregyháza viszonylaton még ha csak szűken is, de tudják tartani a százas tempóra szabott menetrendet, Füzesabony és a borsodi megyeszékhely között azonban már százzal-százhússzal kellene szaladni, így néhány perc késés garantáltan összejön.

Habár a pálya adottságai lehetővé teszik, és a menetrend szerint is százzal, százhússzal lehetne menni, szinte csak nyolcvanas tempóra korlátozott Szilik járnak az elmúlt hetekben Füzesabony, Miskolc és Nyíregyháza között

A legrosszabb helyzet a délutáni-esti órákban, páros irányban alakul ki, amikor a füzesabonyi és a szerencsi oldal fordája összeforog. Ha a Budapest felől érkező intercity öt-tíz percet késik Füzesabonyig, a személyek is hasonló restanciával indulnak el Miskolcra. A hol egymotoros (vagyis a két forgóváz egy-egy SW-típusú vontatómotorja közül csak az egyik dolgozik), hol pedig zaj miatt sebességkorlátos géppel Miskolcig újabb percekkel csúsznak el a járatok, a borsodi megyeszékhelyen pedig nem nagyon van idő ledolgozni a késést: mindössze tizenegy perc múlva indul is tovább Nyíregyházára ugyanaz a szerelvény. Tizenöt perces késés esetén ez már helyből bő ötperces csúszást jelent Miskolcról, ami a tempóhiány miatt Szerencsig ismét tíz környékére nő. A késést Szerencsen a Sátoraljaújhelyre és Abaújszántóra induló csatlakozó vonatok is átveszik, tíz perc feletti csúszás esetén az újhelyi az ellenkező irányú, Miskolcra tartó járatot is elveri. A nyíregyházi pedig Tarcalnál késeti meg a Szerencsre tartó ellenvonatot.

Indulóban egy, érkezőben már nyolc perc késés, pedig a haladását nem is zavarta semmilyen forgalmi esemény

Az már megszokott jelenség, hogy a Sziliknek egy idő után csökken az üzemképessége, bevethetősége, az átmeneti gyengélkedést azonban megfelelő karbantartással ellensúlyozni lehetne. A nagyjavításokat, forgóvázcseréket azonban már csak a Szolnoki Járműjavítóban végzik el, ahol viszont az Északi Járműjavító bezárása óta ki sem látszanak a munkából (kocsifelújítások, mozdonyjavítások, IC+-projekt stb.), így a lerokkant gépeket addig hajtják, amíg valamilyen nagyobb gonddal ki nem esnek végleg a szolgálatból, és csak akkor viszik el azokat nagyjavításra. A 090-es Szili például nemrég autóval ütközött Rakamaznál, majd napokra leállították Nyíregyházán. Remélni lehetett, hogy Szolnokra viszik, ahonnan megújult hajtással kerül vissza. Pár nappal később azonban, a sérülései helyrepofozását követően visszaállt dolgozni – hogy ismét csak legfeljebb nyolcvannal hasíthasson.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!