Boeing-ajánlat: hétszemélyes űrhajó már 2015-re!

iho/repülés   ·   2011.08.15. 16:30
Atlas_V_cimkep

A bevált hordozórakéta – néhány év, és emberekkel startol?

Az űrsiklók búcsúja utáni bizonytalanságba berobbant a bejelentés: Seattle hajlandó lenne az eddig rendkívül megbízhatónak bizonyult Atlas V hordozórakétához rekordgyorsasággal kifejleszteni a kapszulát, amely hét személyt képes eljuttatni a Nemzetközi Űrállomásra. Így a júliusi utolsó űrrepülőgép-felszállással beállt amerikai űrszünetet sikerülne több évvel csökkenteni, és a NASA már 2016 elején újra bekapcsolódna az ISS fenntartásába, ami most teljes egészében az orosz rakétákra és űrhajókra hárul.

Így közelítené a CST-100-as űrhajó az űrállomást

A Boeing szerint a terv „elviselhető” költségekkel járna, ami viszont esélyt adna a NASA-nak, hogy közben a földkörüli térségen túli kutatásokra is fordítson. Az utalás egyértelműen az Obama elnök által leállított Constellation programra vonatkozik, amely az orbitális utazásokon és az ISS-ellátáson túl a visszatérést célozta a Holdra. Egyébként ez a finanszírozási szerkezet fedi Obama elképzelését is arról, hogy a föld körüli térségben szükséges műholdas vagy akár emberes műveleteket vegye át fix összegű állami megrendelések formájában a magántőke, a szövetségi forrásokból pedig csak az igazán nagyívű, az egész emberiség számára fontos küldetéseket támogassák. Így lehetne megvalósítani Obama álmát, a Mars-expedíció indítását 2035-ben.

Az Atlas rakétacsalád: a rakománytól függ az utolsó fokozat mérete és a segédrakéták száma

Ami a Boeing ajánlatát illeti: az Atlas V a maga 97 sikeres fellövésével valóban a legmegbízhatóbb hordozóeszközök egyike a világon, a személy- és teherszállító kapszula kipróbálására pedig három kísérleti start is elegendő, állítják az óriáscég vezetői, ez megint csak erősen csökkentheti a költségeket.

Az Atlas-indítókomplexum a floridai űrközpontban

Kapcsolódó hírek

Repülés Repülésbiztonság

Leáll a Boeing rentoni üzeme

iho/repülés   ·   2024.01.25. 15:00

Szokatlanul őszinte és világos útmutatást adott az FAA, az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala a Boeingnek arról, az utóbbi idők fejleményei után mi a teendője – a repülőgépgyártó hosszú rehabilitációs folyamat előtt áll.