Boeingok a LOT-nak, az Airbus a helikopter-ügy miatt is tiltakozik

iho   ·   2016.10.13. 19:30
cim

MAX LOT-színekben: egyelőre a Boeing látványterve

A lengyel nemzeti légitársaság vezetése bejelentette, hogy  már jövőre két újrahajtóművezett MAX-8-as keskenytörzsűt vesz át, mint ismeretes, a típusnak most zajlik a berepülése, és ugyancsak jövőre érkezik négy 7437-800 NG utasszállító. A többi gépet 2020-ig elosztva veszi át a légitársaság.

A döntésről beszámoló hírügynökségek szinte mindegyike arra emlékeztet, hogy a lengyel kormány ugyancsak az amerikai versenytárs javára ítélt, amikor bejelentette, megszakította a tárgyalásokat az európai gyártóval az Airbus Helicopters által leszállítandó ötven katonai szállító helikopterről, a hét elején pedig bejelentette az ezek után várt végeredményt, miszerint a lengyel védelmi erők számára ötven, egyébként többnyire Lengyelországban gyártandó Sikorsky S-70-est rendel.

A LOT egyik 737-ese

A LOT vezérigazgatója, Rafal Milczarski a Boeing-üzlet bejelentésekor hangsúlyozta, hogy a döntésnek nincsenek érzelmi és politikai okai, a két lépésnek nincs köze egymáshoz, a lengyel nemzeti légitársaság számára a Boeingok beszerzése volt az olcsóbb megoldás, és a jelenlegi flottához is ez kínál szinergiákat, hiszen a LOT gépparkjában ott vannak a 737-400-asok, és mint emlékezetes a lengyel társaság volt az első európai üzemeltetője a szélestörzsű, nagy hatótávolságú 787-esnek is.

Az Airbus rövid közleményben válaszolt, amelynek az volt a lényege, hogy a légitársaság jobban járt volna, ha a MAX-ok helyett az A320neót választotta volna. Ennél sokkal részletesebben és ingerültebben fogalmazott közleményében az Airbus Helicopters vezetője, sőt, jogi eljárásokkal fenyegette meg a varsói kormányt, amely a dokumentum szerint becsapta a gyártót. A levelet Guillaume Faury egyenesen a lengyel miniszterelnökhöz intézte, szerinte Varsó egyoldalúan szakította meg a tárgyalásokat, és a gyártó által felajánlott ellentételezés a kormány állításával ellentétben fedezte volna a helikopterek beszerzési költségeit. (A lengyel illetékes tárcavezető szerint Varsó nem szakította meg a tárgyalásokat, csak a tárgyalások nem vezettek eredményre.)

A heli-tenderben vesztes Caracal

Az AH szerint az ajánlatuk egy önálló lengyel helikoptergyár megalapítását tette volna lehetővé, mert, ellentétben a Sikorsky és az AgustaWestland gyárával, ez a lengyel kormány által kilencven százalékban tulajdonolt WZL nevű cég birtokába került volna.

Mint korábban írtuk, a tender első szakaszában még az Airbus látszott győztesnek, sőt, a Sikorsky akkor azért lépett vissza, mert a kiírást szerinte az Airbus Caracalra szabták. A tavaly hatalomra került új lengyel kormány tagjai azonban már a választások előtt jelezték, hogy felülvizsgálják a tendert. Az Airbus részéről ugyanakkor egyes hírek szerint akkora a felháborodás, hogy lehetséges emiatt a hamarosan sorra kerülő lengyel–francia csúcs elmaradása is.

NG-k és MAX-ok is bővítik a flottát

A LOT esetében ugyanakkor nem jelentett valódi meglepetést a választás, hiszen a lengyel társaság korábban sem használt Airbus-típusokat, illetve csak az Airbus leányvállalataként működő ATR légcsavaros-gázturbinás regionális gépeit, de már azokat is kisorolta a flottából. Jelenleg az aktív állomány hat NG 737-est és hat 787-est számlál, az Európán  belüli rövidebb, illetve kevesebb utassal működő vonalakat huszonnégy Embraerrel repüli, a belföldi forgalomban pedig főképp kilenc Q400-ast használ. új keskenytörzsű Boeingok a nagyobb forgalmú európai vonalak sűrítésére és az olyan új járatok indítására kell majd, mint a Varsó–Teherán és a Varsó–Asztana.

Az új gépeket a LOT az Air lease-től bérli majd, a MAX-ok 186 üléssel repülnek, a lengyel fél elsősorban a modernizált kabint, az új berendezéseket és a versenytársnál alacsonyabb, egy ülésre eső üzemeltetési költségeket emeli ki.  A MAX-okra mindössze néhány nap alatt lehet átképezni a mostani 737-esek személyzetét. Jövőre egyébként még két új 787-es beérkezése is bővíti a társaság flottáját, ezek a gépek a nemrég bejelentett új járatokat repülik majd Varsóból Newarkba és Los Angelesbe.

A LOT 787-esek Newarkba és Los Angelesbe is repülnek jövőre

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

MentésMentésMentés

Kapcsolódó hírek