Két jeles típus példányai vonultak nyugállományba a napokban, az egyik ikonikus Boeing a 747-es. A PH-BFB lajstromjelű Jumbo a legrégebbi szolgálatban álló példánya a típusnak, és távozása nem jelenti még magának a típusnak a kivonását a légitársaság flottájából. A búcsújárat vasárnap–hétfőn Los Angelesből vezetett haza Amszterdamba, ahol a méretes repülőgép egy Schiphol melletti hotel különleges attrakciójaként pompázik tovább (a reptér mellett egyébként már létezik egy olyan 747-es, amit kifejezetten szállodává alakítottak át).

A gép 1989 júliusában állt szolgálatba, miután buddhista szerzetesek avatták és ekkor kapta meg a City of Bangkok nevet. A majd harminc év szolgálat során a 747-es 134 ezer repült órát teljesített, 36 ezer fel- és leszállással, a szállított utasok száma kb. hatmillió volt. Utolsó útját a reptértől a Corendon Village Hotelhez közúton teszi meg valamikor 2019 februárjában, feltehetően ez is látványos momentuma lesz a gép életének.

A KLM gépparkjában ezután még tizenegy 747-es marad, a típus teljes kivonása 2021-ig történik meg, amikorra a púpos óriások feladatát teljes egészében kéthajtóművesek, 777-esek és 787-esek veszik át a KLM-nél. A nagyobb Tripla Hetesből huszonkilenc repül a cég színeiben, a Dreamlinerek közül 13 állt már szolgálatba és még nyolcat vár a légitársaság a gyártótól.

Egy még régebbi gyártású, sőt, a 747-es korábbi sorozatát képviselő példány ugyancsak nemrég volt utoljára a levegőben, de ez a gép nem utasszállítókánt szolgált, legalábbis élete utolsó korszakában. November közepén repült át a kaliforniai Victorville-ből az arizonai Tucson Pima Air & Space múzeumba a General Electric 747-es repülő laboratóriuma, amely még 1969-ben készült és a Pan Am utasszállítójaként állt forgalomba, 1992-től volt a GE tizenegy új hajtóművének „próbapadja”, vagyis a gépre szerelve tudták ellenőrizni az új hajtóművek működését és paramétereit.

Mint erről korábban beszámoltunk, a legelső, „rövid púpos” 100-as szériából származó gép bal szárnya alatt repült először például a 777-esek hatalmas GE90-ese, a 380-asokra szánt GP7200, a 747-esek 8-as sorozatát és a 787-eseket meghajtó GEnx, illetve a Boeing és Airbus keskenytörzsűekre hatalmas számban szerelt CFM-56 majd az újabb változatokra (neo és MAX), sőt, a kínai C919-esre is kerülő LEAP hajtómű-család. A legújabb, a 777X szárnya alá kerülő GE9X-et már a cég „új”, 747-400-as tesztgépének szárnyán repülik.

Végül: a British Airways elbúcsúztatta utolsó Boeing 767-esét. A társaság az egyik legfontosabb európai üzemeltetője volt a típusnak, összesen 31 példányt használt, kizárólag a hosszabb törzsű 300-as verzióból. A most még megmaradt kettő közül a G-BZHA lajstromjelű teljesítette a típus utolsó repülését a társaság menetrendjében, a ciprusi Larnacából Heathrow-ra.

A gép csaknem 23 millió mérföldet repült, 23 ezer járatot teljesített, négymillió utast vitt főként közepes vonalakon, egyébként a British a „sűrűbb” időszakokban Budapestre is indított 767-est. Sajnos a gépekre a Walesben lévő St.Athan repülőtéren feltehetően szétbontás vár. Ami pedig az utódot illeti: a BA kéthajtóművesek végső búcsúja egybeesik a harmincadik 787-es beérkezésével a British Airways gépparkjába. Amúgy a típusból eddig 1120 körüli példányt gyártottak le, és még van hátra civil megrendelés is. Mint ismert, ehhez a típushoz kötődik a Malév interkontinentális hálózatának kiépítése. Vagy hétszáz példánya szolgál most is a légitársaságoknál, a jövőben pedig a belőle fejlesztett KC-46-os tanker képében él tovább a típus, feltehetően további többszáz példányban.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!