A világ légiiparának egészét felforgathatja a bejelentés: az európai gyártó lesz a többségi tulajdonosa a Bombardier CSeries programjával foglalkozó vállalatnak (C Series Aircraft Limited Partnership, CSALP), 50,01 százalékkal, a Bombardier a cégben 31, a quebeci kormányhoz tartozó befektetési cég, az IQ 19 százalékkal részesedik. Az Airbus „lefelé” egészíti ki a 100–110 férőhelyes kategóriáig a maga keskenytörzsű kínálatát, a Bombardier segítséget kap az Airbushoz kapcsolódó globális beszállítói körtől, megerősíti az eladási és a marketing-tevékenységét, az üzemeltetési-karbantartási hálózatot. De ami még fontosabb: az amerikai vásárlóknak új CSeries-összeszerelő vonalat nyit az Airbus az Egyesült Államokban, az alabamai Mobile városában működő gyárában (miközben a gyártás fő helyszíne továbbra is Quebec).

Az első fantáziakép: a CSeries és az A320-as közös formációban

Ezzel a Bombardier az Airbus segítségével kihúzza a méregfogát a washingtoni adminisztráció döntésének, amely az állami támogatások és a dömpingárak miatt 300 százalékos büntetővámmal sújtaná az amerikai légitársaságok által vásárolt kanadai utasszállítókat. Az alabamai, vagyis az Egyesült Államokban történő gyártás kikerüli a vámokat, és így nem kell attól tartani, hogy a legfontosabb amerikai vevő, jelesül a Delta, elpártolna a CSeries beszerzésétől.

A közleményből az is világosan kiderül, hogy a két cég ezzel az összefogással megerősíti pozícióit egy olyan piacon, a kisebb egyfolyosós gépek szegmensében, amelyben az előrejelzések szerint a következő két évtizedben mintegy hatezer új példány áll szolgálatba. A Bombardier eddig a két nagy gyártó uralmának megtörését hirdette a CSeries belépésével, a bejelentés viszont azt hangsúlyozza, a kanadai típus mennyire jól illeszkedik az Airbus kínálatába. A Bombardier elnöke szerint a változás megduplázza a program értékét, miközben a CSeries valójában átkerül az Airbus irányítása alá.

A közleményhez ezt a Bombardier-fotót is mellékelték: a 300-as lehet az igazán fontos?

Az Airbus a 150–240 személyes kategóriára fókuszál, hangzik a közlemény, ami mögött az a racionális megfontolás húzódhat, hogy az európai gyártó legkisebb típusa, az A319-es nem fogyott túlságosan jól az elmúlt években, sőt, ennek neo-változata sem: a CSeries nagyobb, 300-as verzója hasonló kapacitással jóval modernebb technológiát kínál a légitársaságoknak, és ha a gyártás felfuttatásában ráadásul az Airbus besegít, az a típus további esélyeit is javítja. Közben az Airbus koncentrálhat a 319-esnél sokkal sikeresebb 320-as és 321-es illetve ezek neo-változata gyártására, erősítheti versenypozícióját a Boeing 737-eseivel szemben.

A közös cég igazgatótanácsában az Airbus hét, a Bombardier két, az IQ egy személyt delegálhat, vagyis igazából a CSeries gyártásával kapcsolatos fontos döntések gyakorlatilag az Airbus kezébe kerülnek. Részvények átvétele a tulajdonosi arányoknak megfelelően történik, de az Airbus nem gyakorol közvetlen pénzbefektetést, a közlemény egyébként is hangsúlyozza, hogy miközben a két cég, az Airbus és a Bombardier vezető testületei és Quebec kormánya elfogadta a megállapodást, ezt még az illetékes hatóságoknak is jóvá kell hagyniuk. A tranzakció lezárása 2018 második felére várható, hangzik a két repülőgépgyártó közleménye.

Még egy kép a közös közleményből, az A320: lehet, hogy a 319-es gyártását akár abba is hagyhatja az Airbus?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!