Meghosszabbította az S-Bahn Hamburg GmbH elővárosi vasúti szolgáltatásának időszakát Hamburg városának szenátusa: a cég a 2018. decemberi menetrendváltástól számítva további tizenöt évig közlekedtetheti elővárosi gyorsvasúti vonatait Hamburg S-Bahn-hálózatán. Az észak-német nagyváros tenderén ismét a DB Regio-leányvállalat bizonyult a legjobbnak; a 450 millió euró összértékű pályázat új villamos motorvonatokat, valamint szerelvény- és műhelyfelújítást is tartalmaz. Az üzemeltetési szerződés kiköti, hogy a következő, azaz a 2033-ban esedékes tendereztetési procedúrán a DB már nem vehet rész, valamint azt is, hogy ennek megfelelően az új vonatokat át kell majd adni a jövőbeli üzemeltetőknek – írja a Railway Gazette.

A tender gördülőállomány-beszerzési részére az S-Bahn Hamburg GmbH a Bombardier Transportationnel jelentkezett, így a szerződés értelmében hatvan, vegyesen egy- és kétáramnemű, háromkocsis szerelvényt szállíthat a kanadai gyártó – előbbiekből ötvenhatot, utóbbiakból mindössze négyet. A 327 millió euró értékű megállapodás további nyolcvanhat, opcióként lehívható vonatot is magába foglal.

A hamburgi S-Bahnon 2018-ban forgalomba álló Bombardier-vonatok orra igencsak markáns vonásokat fog hordozni<br>(látványterv: Bombardier)

Az egy- és kétáramnemű Bombardier-vonatok műszakilag jócskán eltérnek egymástól. Míg a kimondottan a hamburgi S-Bahn hálózatra szánt, harmadik sínről felvett 1200 voltos egyenáramról üzemelő járművek óránként legfeljebb csak száz kilométert tehetnek meg, a kétáramnemű szerelvények használhatják a német villamosítási szabványnak megfelelő 15 kilovolt 16,7 hertzes rendszerű elővárosi hálózatot is, amin akár száznegyven kilométer per órás sebességgel is suhanhatnak. Utóbbi négy járműnek köszönhetően először valósulhat meg közvetlen vasúti összeköttetetés a történelmi Hanza-város városközpontja és elővárosi részei között – emeli ki a Global Rail News.

A Bombardier szerint a motorvonatoknak dinamikus és meghökkentő kinézete lesz. Kocsinként és oldalanként három kétszárnyú ajtó segíti majd az utasáramlást, amit a széles folyosók tovább könnyítenek. A vonatok átlátszó és utasbarát belső terében többcélú területeket alakítanak ki a kerekesszékkel élők, valamint a babakocsival, kerékpárral, vagy nagyobb csomagokkal utazók számára is. Az állomásokon igénybe vehető csatlakozási lehetőségekről valósidejű utastájékoztatás közöl információkat. További környezetbarát megoldásokat használ a Bombardier által csak „kompaktnak” nevezett légkondicionáló rendszer, ráadásul a járművek az utastér fűtéséhez a vontatási berendezések által termelt hőt hasznosítják fel majd egy külön erre a célra kifejlesztett hőszivattyú segítségével.

Hamburg S-Bahn hálózata<br>(forrás: Wikipedia)

Az új hamburgi S-Bahn-szerelvények tervezése és összeszerelése a Bombardier henningsdorfi üzemében történik majd, a forgóvázak pedig Siegenből érkeznek. Az első nyolc vonatot a tervek szerint 2016 végén szállítja le a gyártó, amit egy negyven hetet felölelő tesztprogram fog követni. Ezt követően indulhat be a már sorozatgyártású szerelvények szállítása, ami 2018 őszéig lezárul. Az opcionális vonatok lehívása a tervezett hálózatbővítés függvényében történhet meg.

A Bombardier-vonatok érkezésén felül a közel kétmillió lakosú német metropolisz S-Bahn-hálózatán jelenleg közlekedő 112-es sorozatú szerelvények is megújulnak: új utastájékoztató rendszert építenek be, valamint módosítják a kocsik közötti átjárókat is – számol be az International Railway Journal.