Nem vagyok ingatlanügynökmondta az Ikarusbus Rt. részvényeit megvásárló Műszertechnika tulajdonosa és vezetője, Széles Gábor a Népszabadság újságírójának, amikor felröppent a hír 2006 elején, hogy az Ikarus telkei eladóak. Az elmúlt öt évben ennek a mondatnak épp az ellenkezője látszik körvonalazódni az egykori nagy buszgyár fővárosi telephelyén.

Az Ikaruspark honlapja szerint végső szakaszához érkezett Mátyásföldön az Ikarus piac kialakítása. Lapunk kereste az Ikarus márkanévvel is rendelkező Szélest, de kérdéseinkre eddig nem kaptunk választ. A területet üzemeltető cég, a Felikon Kft. is csak egy szűkszavú közleményt adott ki; azt írják, hogy június végén megnyílik az Ikarus piac. Széles néhány éve még a hazai autóbuszgyártás felélesztése mellett kardoskodott. A nagyvállalkozó szinte évente hangoztatta, hogy újrakezdik az Ikarus autóbuszok gyártását, de ennek eddig nem sok jelét láttuk. Úgy tűnik, a tulajdonosok a buszok helyett inkább az épületek hasznosításában látják az igazi üzletet.

A 80-as évek elején még évi 6-7000 autóbuszt készítő budapesti gyáregység épületeiben a XX. század végéig még az Ikarusbus Rt. gyártott autóbuszokat.

Amikor még buszok ezrei készültek Mátyásföldön (fotó: Istvánfi Péter)

Az ezredfordulót követően több járműipari vállalkozás is megjelent az Ikarus csarnokaiban. Ilyen volt a Ganz Transelektro Kft., amely 2008-ban zárta be kapuit, igaz, akkor már Ganz-Skoda néven. Mellékszál, de szorosan a történethez tartozik, hogy 2006-ban Széles Gábor egy új prototípus-autóbuszt mutatott be Székesfehérváron. A Hungarian Bus fantiázianevű, motor nélküli jármű sajtótájékoztatóján igen optimista terveket lehetetett hallani.

HB 122L Ikarus logóval a 4. buszfesztiválon Tökölön (fotó: Istvánfi Péter)

Ekkoriban az Ikarus hagyományos piacainak, például Oroszországnak, sőt Kínának a meghódítása is szóba került. A prototípus HB122L busz homlokfalára az Ikarus logó is felkerült, de az ötdarabos sorozat többi tagjának már nem adatott meg, hogy viseljék a nagy előd nevét.

Már csak emlék a Ganz Transelektro is (fotó: Istvánfi Péter)

Egy évvel később fejezte be a termelést az Ikarus Préstechnika Kft., mely ekkor már nem az Ikarus buszaihoz gyártotta az alkatrészeket, hanem többek között a Suzuki Zrt.-nek. Később az Európában egyedülálló présgépeket elszállították illetve, eladták, a csarnok mostanáig kongott az ürességtől.

A préstechnika épülete mellett is bontanak. Itt lesz a parkoló (fotó: Vörös Attila)

Egy valamikor ebben az üzemben dolgozó mérnök szerint olyan présgépek dolgoztak itt, amelyekhez hasonlót csak Japánban lehetett találni az egész világon. E szerszámgépek utolsó ismert helye a székesfehérvári gyárudvar, ahol az időjárás viszontagságainak vannak kitéve, így jó néhány értékes gép már csak ócskavasnak használható fel.

Alig egy hónapja a Busz I. gyáregység mellett elhelyezkedő foszfátüzem bontása is megkezdődött, itt a közelben lakók szerint egy parkolót fognak kialakítani, mely az említett présüzemben megnyíló piacot fogja kiszolgálni.

Bontják a foszfátüzemet (fotó: Vörös Attila)

A mátyásföldi gyár egyik büszkesége volt az akkor még korszerűnek számító festőműhely. A napi több tucat autóbusz festésére alkalmas műhelyből a bezárást követő napokban a tulajdonos leszereltette az összes berendezést. A mai napig hiányzik a fővárosból egy hasonló adottságokkal bíró festőüzem. Sajnos ezen épületnek mára csak a hűlt helyét találhatjuk, ahogy az alkatrészraktárak túlnyomó többségének is.

A raktárak is bontásra ítéltettek (fotó: Vörös Attila)


Az Ikarusnak befellegzett? (fotó: Vörös Attila)

A híres Ikarus-víztorony viszont nincs veszélyben, ugyanis műemléki védettséget kapott, és több más épület is megmaradhat egy ideig, hiszen vállalkozások működnek bennük. Például ilyen cég a Lanta, amelynek csarnokában régi autóbuszokat restaurálnak, és az új Ikarus autóbuszokat készítik.

Az az évekkel ezelőtti terv, miszerint egy lakópark épülhet a területen, meghiúsulni látszik, ugyanis a környék lakói szerint annyira fertőzött altalaja van a gyárterületnek, hogy a földcsere több százmillió forintra rúgna. Ebből kifolyólag a mátyásföldi üzem még évekig iparterületnek számít.

A világviszonylatban is ritka festőműhely hűlt helye (fotó: Vörös Attila)

Érdekesség, hogy amíg a nagy Ikarus területén napról napra tűnnek el az épületek, addig az Ikarus Egyedi Kft.-nél semmi sem történt az elmúlt négy évben. A kerítéssel körbezárt területre és az épületekre biztonsági őr vigyáz.

Ha minden igaz, akkor egyelőre az Ikarus épületeinek pusztítása befejeződött, hiszen a megmaradt üzemeket bérlők foglalják el, de akad gyárrész, amelynek értéke épülettel jóval magasabb, mintha lebontanák. Ilyen például a méltán híres Ikarus Művelődési ház.

Évek óta eladó a Művelődési ház (fotó: Vörös Attila)