Nemcsak Boeing és Airbus van a világon, érdemes odafigyelni a kisebb, de nagyon jelentős más gyártók beszámolóira is. A brazil Embraer 2017-ben összesen 210 sugárhajtású gépet adott át a vevőinek, közülük 101 volt a légitársaságoknak szánt regionális utasszállító és 109 „executive jet”, amit az egyszerűség kedvéért fordíthatunk üzleti gépnek. A cég adatai szerint ez nagy vonalakban megfelel a tavalyi évre tervezett mennyiségeknek.

A számunkra legérdekesebb kategória nyilván az E-gépcsalád gyártásának alakulása, hiszen ezekkel a keskenytörzsű, maximum 130 üléses gépekkel a budapesti légikikötőben is sűrűn találkozhatunk. Nos, a kisebb 175-ös verzióból került át a felhasználókhoz a legtöbb, hetvenkilenc példány, a 190-esből tizenkettő, a legnagyobb 195-ösből pedig tíz. Színezi a képet, ha ugyanakkor a rendelésállomány megoszlását is nézzük, mert míg kisebb 175-ösből 603 példányt kell még legyártani (és még 191-et az ennél is rövidebb törzsű 170-esből), addig a gépcsalád közepes tagja, a 190-es, 592 géppel, sokkal közelebb zárkózott már a csúcstartóhoz és ugyancsak jelentősebb számban várják a társaságok a legnagyobb tagját, a 195-öst is (169).

Ami viszont a lényeg: 2017-ben a brazil gyártónak sikerült megdupláznia az utasszállítóira kötött fix rendeléseket, a 2016-os 45-höz képest tavaly 86 gépre született szerződés. A legnagyobb tétel a listán az amerikai SkyWest vásárlása volt, de igényt tart új brazil utasszállítókra az American Airlines is.

Még nem szerepel a leszállított gépek kategóriájában a továbbfejlesztett, alaposan átalakított, kedvezőbb üzemeltetést jelentő E2 gépcsalád, ebből a jelenlegi szerződött példányszám 280, és ebből már a legnagyobb részt a legnagyobb 195-E2 teszi ki 106 géppel, vagyis itt is érvényesül az a trend, hogy a társaságok a kategóriákon belül a nagyobb kapacitású repülőgépeket favorizálják.

Ami a brazil gyártó katonai gépeit illeti, a C-130 Hercules versenytársának szánt KC-390-es szállító és légiutántöltő berepülése tovább zajlik. A jelek szerint az az incidens, amelynek során egy, a raktérben elszabadult műszer-pult kibillentette a gép tömegközéppontját és a pilóták csak néhány száz méter magasan tudták az átesésből kivenni a gépet, nem okozott túl nagy kárt az érintett tesztpéldányban és némi javítások után tovább lehetett folytatni a berepülést, sőt teljesítette a típus a brazil légierő által előírt kezdeti hadrafoghatósági feltételeket.

A kétüléses légcsavaros-gázturbinás kiképző és földi támadó A-29-es, ismertebb nevén a Super Tucano tavaly tizennyolc példányban kelt el, hatot az Egyesült Államok szerzett be afganisztáni felhasználásra, hatot a Fülöp-szigetek légiereje, és szintén hatot egy meg nem nevezett vásárló.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!