csik

 

Immár ötvenegyedik alkalommal várta az érdeklődőket Morvaország fővárosában, a Brnói Nemzetközi Ipari Vásár, ahol a cseh és szlovák vasúti járműgyártók is bemutatták újdonságaikat. Tekintsünk vissza néhány fotó erejéig erre az eseményre! A beszámolóért ezúton mondunk köszönetet Michal Málek úrnak, a fordítás pedig Joó Ferenc műve.

 

A ZSSK Cargo járműparkja új sorozattal bővült, miután a zólyomi ZOŠ Zvolen járműjavító egy tucatnyi, egykoron a Cseh Vasútnál szolgált Kocúrt (742-es sorozatú dízelmozdonyt) alakít át északi szomszédunk árufuvarozó vasútja számára. A ČD valójában összesen tizenhat 742-est értékesített: 2008 októberében tíz mozdony, idén júliusban újabb hat gép talált új gazdára a nagyszombati Allegria.sk logisztikai és raktározó cég személyében. A mozdonyok közül négyet a Loko Trans Slovakiának adtak tovább, a maradékot, szám szerint tizenkettőt a ZSSK Cargo vette meg.

Az eredetihez képest alacsonyabb mozdonyszekrénnyel ellátott új 746-os sorozat tagjait egyenként egy 970 kW-os Caterpillar dízelmotorral látják el (CAT 3508 B SCAC típus). A 90 km/h legnagyobb sebességű mozdonyokat elektronikus vezérléssel és villamosfék-berendezéssel egészítik ki. A kiállításon a tolatószolgálatra és könnyű tehervonatok vonali továbbítására alkalmas dízelmozdony-sorozat júliusban elkészült prototípusát tekinthették meg az érdeklődők.

 

Brno_6

A korábban, még a ČD színeiben 742.120 névre hallgató Kocúrt alaposan átfaragták. Az új 746-os Zólyomban látta meg a napvilágot. A felvételen a sorozat első példánya

 

A CZ Loko (a korábbi CMKS) 2004-ben mutatta be a nagy sikerű Effishunter mozdonyát. Ennek a típusnak a továbbfejlesztett változata a 719.7 sorozatú gép, amelyet a brnói vásáron mutattak be a szakmai közönségnek. A mindössze tíz méter hosszú, kéttengelyes gépecske motortere ugyancsak egy Caterpillar főgépcsoportot rejt magában (C15 ACERT típusú motorral), amelynek teljesítménye 403 kW. A főgenerátor által fejlesztett áram háromfázisú aszinkron motorokat hajt meg, amelyeknek típusa: Pragoimex TAM 1084C6. A jármű egy 600 kW teljesítményű elektrodinamikus fékberendezéssel is büszkélkedhet. A mikroproceszoros vezérlést az Unicontrols, az 1FC2 401-4BO25 típusú feszültségátalakítókat a Siemens szállította. A 80 km/h legnagyobb sebességű, 42 tonna össztömegű, légkondícionált vezetőfülkével rendelkező mozdonyt távirányítással is lehet vezetni. A már egy éve, a berlini InnoTrans kiállításon is bemutatott tolatómozdony 2008 júliusában készült el és a gyártója azóta várja, hogy termékére rendelések érkezzenek.

 

Brno_5

A ČKD által 1999-ben készített 709.601-es gép (korábbi megnevezéssel T239.2001) után ez az első cseh dízelmozdony, amelyet aszinkron motorok hajtanak

 

A ČD Cargo számára felújított Laminátkát mutatott be a sumperki Pars Nova. A tavaly kötött, 95 millió cseh korona értékű szerződés alapján hét 230-as sorozatú villamosmozdonyt korszerűsít a cég a cseh áruszállító vasút számára. Az első átalakított gép a 230.095-ös lett. A felújításra kerülő gépeket korábban már kivonták a forgalomból és alkatrész-ányának használták őket. A ráncfelvarrás során a mozdonyok hiányzó alkatrészeit pótolják, a meglévőket felújítják, valamint az egész járműre vonatkozóan 38 nagyobb módosítást végeznek. Ilyen többek között az elektronikussá alakított vezérlés, a korszerűbbre cserélt műszerfal, a légkondícionált vezetőfülke, vagy éppen az új típusú légsűrítő.

Mind a hét mozdonyt ellátják a Szlovákiában és Magyarországon való közlekedéshez szükséges berendezésekkel. A másik hat gép pályaszáma: 230.019, 047, 048, 067, 090, 092.

Hasonló korszerűsítést hajtott végre az év során a 230.031 pályaszámú Laminátkán a ČD Cargo vontatási telepe Ceske Budejovicében. Idén áprilisban a Pars Nova további harminckilenc, 230-as és 240-es sorozatú villamosmozdony korszerűsítésére kapott megbízást a ČD Cargótól.

 

Brno_2

Lehet, hogy hamarosan hozzánk is eljut? A ČD Cargo korszerűsített Laminátkáit felszerelik a Magyarországon való közlekedéshez szükséges biztonsági berendezésekkel is

 

Nem meglepő, hogy a Škoda Transportation az új, nagyteljesítményű 380-as sorozatú villamosmozdonyával is megjelent az idei brünni vásáron. A két prototípust már korábban is bemutatták, azok javában róják a próbaköröket a velími tesztpályán. A kiállított mozdony érdekessége, hogy ez az első szériagyártásban készített mozdony. Az ígéretes próbák ellenére a sorozat még nem szerezte meg a szükséges engedélyeket, így a ČD személyszállító vonatai élén végzendő tartampróbák megkezdését is elhalasztották. A sorozatból nemrég a szlovák ZSSK is rendelt kettőt.

A Porsche Design által megtervezett külső robosztus belsőt takar: a három áramrendszerű mozdony tervezett legnagyobb üzemi sebessége 200 km/h. A Csehországgal szomszédos négy országban, valamint Magyarországon közlekedtetni tervezett mozdonyok járműszekrényét a legszigorúbb szilárdsági előírások figyelembevételével tervezték azért, hogy egy nagy sebességnél bekövetkező ütközés esetén a személyzet túlélési esélyei a lehető legnagyobb legyen.

A Taurusszal megegyező teljesítményű (6400 kW) járműveket négyféle fékberendezéssel, számítógépes vezérléssel és a TGV vonatokéhoz hasonló áramszedőkkel látták el. A sorozatból még 2004-ben rendelt húszat a Cseh Vasút, és saját nemzeti vasúthálózatukon kívül öt másik országban való egyidejű engedélyeztetést is a gyártó Škoda végzi, akik egyúttal a karbantartási és nagyjavítási feladatokat is szívesen ellátják a ČD számára a mozdonyokon.

 

Brno_3

Az első szériagyártású ČD 380-as szintén bemutatkozott a brnói vásáron, bár ennek az új, háromáramnemű villamosmozdony-sorozatnak a prototípusai még a cseh típusengedéllyel sem dicsekedhetnek

 

Brno_4

Közelkép a forgóvázról és az azt övező feliratokról, amelyekből a legújabb Skoda-gép UIC-pályaszáma is teljes hosszúságában kiderül
(fotók: Michal Málek)

 

Írásunk következő részében folytatjuk a barangolást a vásáron és megnézzük, milyen újdonságokkal jelentkeztek a motorkocsik, személykocsik és villamosok ügyében érdekelt cégek.