A bécsi Südbahnhof bezárása nem könnyű feladat, valójában ugyanis két állomásról van szó. A kelet és észak felé irányuló forgalmat az Südbahnhof Ostseite (avagy „Bahnsteig 1-9”) bonyolítja. Ennek teljes helyettesítése nem megoldható, mivel az ide vezető vonalak Bécsben található állomásai (Stadlau) és megállói (Grillgasse) nem rendelkeznek megfelelő tömegközlekedési kapcsolattal. A megoldás kényszerűen a peronok megrövidítésével egy ideiglenes végállomás felépítése – az elmúlt hónapokban az előkészületek egyik látványos része ez volt. A rövidített peronokra legfeljebb hat kocsis vonatok férnek be, ami az elővárosi forgalom igényeinek megfelel. A Csehország felől érkező távolsági vonatok némelyike ennél hosszabb – ez az egyik oka annak a változásnak, hogy ezek vonatok általában Bécsújhelyig (némelyik tovább, van, amelyiknek sokkal messzebb, Villachban lesz a végállomása) fognak közlekedni az új menetrendben.

A Südbahnhof másik vágánycsoportja, a Südseite (avagy „Bahnsteig 11-19”) teljes egészében bezárásra kerül. Az ide közlekedő vonatok helyzete egyszerűbb, ugyanis egyszerűen Wien Meidling állomásig közlekednek majd. Innen kitűnő kapcsolat van a belváros felé a WLB és a 62-es villamos személyében, de a Westbahnhof felé tartó utasok is szívesebben szállnak itt le. Ugyanis 1989 óta már átszállhatnak az U6-os metróra, amivel 6 perc alatt lehet átjuni a másik pályaudvarra. A 18-as villamosnak a Süd- és a Westbahnof közötti szakasz megtételéhez 17 perc szükséges…

Nos, lássuk tehát az elmúlt hónapok változásait a Déli pályaudvaron!

DSCF4390
Ez a kép még idén februárban készült; itt az eredeti állapotot látjuk, a 9., legszélső vágányról egy győri Euregio jár ki. Balra még látható egy később lebontott épület torzója, az akkor még csonka, 10. vágányon pedig a Kijevből érkezett ukrán hálókocsi tölti pihenőjét

IHO_MZ-2009-10-10_1544
Az októberi állapot már gyökeres változást mutat: a megrövidített 9. vágányon túl már épül az ideiglenes 10. és 11. vágány, a háttérben pedig az immár majdnem kitakarított gödröt látjuk, amelynek helyén a postai épület állt

IHO_MZ-2009-12-08_3150
Ez a felvétel az aktuális, december eleji állapotot szemlélteti, már épül az ideiglenes kiszolgáló épület a vágányok végén

IHO_MZ-2009-06-07_0772

IHO_MZ-2009-12-08_3142
A 9. vágánytól a gödör felé tekintve is sokat változott a kilátás. Júniusban még törmelék borította a tájat, mostanra azonban a terület felszabadult. Nagyjából a háttérben balra látható kocsitároló helyén lesznek az új Hauptbahnhof vágányai


IHO_MZ-2009-07-23_1430
Az Ostseite másik oldalán, az 1-2 vágány környékén is szembetűnő a változás.
Júliusban az Innere Aspangbahn vonata még az eredeti állapotú első vágányról indult, de a peronon már álltak a kerítések, amelyek a későbbi bontás helyét jelezték


IHO_MZ-2009-10-10_1537
Októberben már lezárták a peronok belső végét, és megkezdődött a perontetők és az oldalfal bontása

IHO_MZ-2009-10-10_1527
A képen is látható, októberben a vonatok már ezen az oldalon is megrövidített peron mellől indultak. Az Innere Aspangbahn vonatai már ebben a felállásban sem sokáig láthatóak: vasárnaptól buszok pótolják őket a városi szakaszon

IHO_MZ-2009-12-08_3141
Ez a kép a jelenlegi állapotot mutatja, már a 4-5. vágány peronjai is megrövidültek, a belső végen a bontás folyik

IHO_MZ-2009-10-03_1355

IHO_MZ-2009-10-03_1361

IHO_MZ-2009-12-08_3117
A Südseite szélső peronjáról (11-12. vágányok) októberben még fotózható volt a gödör, a majdani Hauptbahnhof alapozása. A 12. vágányról indult a Múzeumok Hosszú Éjszakája alkalmából Strasshofba közlekedő különvonat is, ami ebben a műfajban az utolsó volt, ugyanis mára a peron és a vágányok is a múlt részei: a harmadik képet már nem is sikerült ugyanazon nézőpontból elkészíteni, a kép bal szélén látható a korábban fotózásra használt szélső peron maradványa. Az időjárás is mintha siratná a nagymúltú állomást...

IHO_MZ-2009-05-04_0064

IHO_MZ-2009-10-03_1334

IHO_MZ-2009-12-08_3185
A Schnellbahn föld alatti vágányai, azaz a Südbahnhof Bahnsteig 21-22 egyelőre helyükön maradnak, így a Stammstrecke utolsó „régi arculatú” állomása kapott némi haladékot.
Egy kis változás azért itt is lesz: mivel a felszíni épületet bezárják, új kijáratot kell építeni, amely a közeli parkba fog nyílni. Az első képen még eredeti állapotában látjuk a földalatti peronokat májusban, míg októberben a „paraván” mögött már készült az új kijárat (második képünkön), amely mostanra majdnem készen meg is mutatta magát (harmadik kép)


IHO_MZ-2009-12-08_3176

IHO_MZ-2009-12-08_3179
Az előző képeken bemutatott építkezés felszíni vonzata, hogy a bezárásra kerülő állomásépület elől a villamosmegállót áthelyezik a Belvedere-el szemben lévő Schweizer Garten elé. Az első képen egy E2-es szerelvény várakozik még a régi megállóban, a második képen már épülőben látható az új kijárat és a bal oldalon a készülő villamosmegálló


Az Indóház Online a menetrendváltás és a huszonhat vasúti mellékvonal utolsó napját folyamatosan követi. Élő közvetítésünkbe bécsi tudósítónk is bekapcsolódik majd, hiszen december 12-én este kigördül az utolsó vonat a bécsi Südbahnhofról.