Búcsú a típusoktól: Jumbók és Jumbolinók

iho   ·   2015.12.11. 11:15
cim

Egy korai...

Az Air France 2016. január 14-én „felejthetetlen búcsújárattal” tiszteleg a Boeing 747-es előtt: több mint negyvenöt éve indult az első AF Jumbo Jet Párizsból New Yorkba, és a típust jövőre kivonja a társaság a forgalomból. Az Air France közleménye szerint az AF747-es járat 11.30-kor indul a különleges utazásra a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről.

A fedélzeten minden utas a Business osztály ebédjét és pezsgőjét élvezheti, miközben érdekességeket hallgathatnak Franciaország történelméről és legendás mérföldköveiről. Érkezéskor a járat utasai részt vehetnek a légitársaság karbantartási workshopján és koccinthatnak a repülőgép alatt. A jegyek december 7-étől foglalhatók a +33 1 56 93 70 28-os telefonszámon hétköznapokon 10 és 17 óra között. A különleges járatra szóló jegy ára 220 euró – adja hírül az Air France.

..és egy mai 400-as 747-es az Air France színeiben

A társaság, „történelmi” weboldalának információja szerint, a 747-esek különféle változataiból összesen ötvenkét példányt üzemeltetett, az utolsó menetrend szerinti „rendes” járata januárban Mexico Citybe lesz majd. A dokumentum hozzáteszi: az Air France volt azon légitársaságok egyike, amelyek a gépet a hosszú távú flotta zászlóshajójaként használták, a vállalat legtöbb tengeren túli célállomását a Jumbo szolgálta ki, miközben a tágas kabinok lehetővé tették a fedélzeti szolgáltatások magasabb színvonalát. A Jumbóktól a hatvanöt Boeing 777-es gép veszi át a hosszú távú járatok kiszolgálását, amelyek már az új kabinokkal vannak felszerelve.

A Brussels egyik Jumbolinója

A napokban hozta nyilvánosságra hosszú távú flottaterveit a Lufthansa-csoporthoz tartozó Brussels Airlines, amely szintén egy típus teljes kisorolását jelzi előre: 2016 áprilisától 2017 végéig fokozatosan megszűnik az Avro-állomány a társaságnál. Áprilisban kezdődik a kivonási folyamat, a 2016-os nyári menetrend végére már négy példány hagyja el a Brussels flottáját, a többi pedig a rákövetkező év során.

A nagy négyhajtóműves testvér után tréfásan Jumbolino néven is emlegetett, szintén négyhajtóműves, vállszárnyas  tömzsi gépeket az Airbus keskenytörzsű családjának tagjai váltják fel, egyébként ezekkel keverten járnak most is az Avro RJ-k jelenleg több vonalon, így a Brüsszel–Budapest járatokon is. A típus általános alkonyát jelzi, hogy a Swiss és a CityJet is áttér a modernebb és csak kéthajtóműves típusokra, annak ellenére, hogy az Avro olyan különleges, meredek megközelítésű repterekre is leszállhat, mint a London City, köszönhetően erős futóinak, relatíve csendes repülésének, és az olyan „trükkjének”, mint a farokrészen lévő kinyitható féklapok.

Négy hajtómű, több karbantartás, több fogyasztás, mellesleg lassabb is

Azonban a gépek életkorának előrehaladtával a karbantartás egyre költségesebb. Nem beszélve arról, hogy a négy hajtómű valamivel nagyobb fogyasztást és mindenképp bonyolultabb üzemeltetést jelent, mint a kéthajtóműves modernebb típusoké. Ráadásul az Avro, minden más előnyével együtt, valamivel alacsonyabb utazósebességgel közlekedik, mint a ma általánosan használatos utasszállítók.

Érdekes, hogy csakúgy, mint a Fokker 70/100-as gépek jelentős része, úgy az Avro- illetve BAe-146-os állomány sok gépe is Ausztráliában kezd új életet úgynevezett Fly-in, fly-out rendszerű légitársaságoknál, vagyis amikor egy-egy nagy (energetika vagy bányászati) cég a maga távoli telephelyére repülőgépekkel juttatja el a dolgozóit. Sőt, mint erről korábban írtunk, ugyancsak az ötödik kontinensen sikerült megfelelő átalakítások révén engedélyt szerezni a gépnek arra a változatára is, amely szilárd burkolat nélküli pályákon is képes fel- illetve leszállni.

Végállomás: a rögös Ausztrália?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek