00:52

Az elmúlt este huszonnégy mellékvonallal lett szegényebb az ország. Bizonnyal volt köztük olyan, ahol talán tényleg nem utaztak olyan sokan az egyetlen Bézével, mint azt szeretnénk látni. De biztosan van olyan vonal – és ezek vannak túlnyomó többségben – ahol nem indokolt a személyszállítás megszüntetése. Vagy azért, mert a vonat egyszerűen egyszerűbb eljutási lehetőséget kínál vagy éppen azért, mert utas valóban van és lehetne még több, ha megfelelő kapcsolatokat biztosítanának a fővonalakhoz.

Ma, 2009. december 13-án 823 kilométerrel rövidebb a magyarországi személyszállító vasúti hálózat, mint 24 órával ezelőtt. Az alant látható sorok pedig mindennél értékesebb és maradandóbb emléket állítanak ennek a huszonnégy vasútvonalnak.

Mint a gyakorlatilag egész napos „közvetítés” vezető szerkesztője szeretnék köszönetet mondani valamennyi vasútbarátnak, hogy beküldte a képét. Attól, aki nem került be, megértést kérek: ez a műfaj nem engedi meg a hosszas tallózást: akinek a képe jobban illik az aktuális helyzethez, azé kerül be a híradásba. De őszintén mondom: mindenkinek köszönöm a lelkesedést és remélem, hogy képeik és soraik nem vesznek kárba és valamennyi kollégám nevében ígérhetem, hogy a legjobbakat bizonnyal viszont láthatják az Indóház Online lapjain.

Külön köszönöm a segítséget Fodor Illésnek, Gábor Marcellnek, T. Hámori Ferencnek, Hubay Miklósnak, Kemsei Zoltánnak, Magyarics Zoltánnak, Óvári Dórának, Óvári Péternek,  Papp Györgynek, Prohászka Csabának és Tóth Gábornak.

Közvetítésünk ezzel véget ért. Köszönjük a figyelmüket, nyugodalmas éjszakát kívánok!

(Halász Péter)

00:00

A 2008-2009. évi menetrend hatályát vesztette, mostantól a 2009-2010-es menetrend van érvényben.

(HP)

23:47

A mellékvonalak mellett ezen az éjszakán másra is kell figyelnünk: hamarosan megváltozik a menetrend és búcsúzik a 2008-2009-es közlekedési rend.

Az EC 175-ös ezúttal két Gorillával érkezett a Keletibe. A második mozdonyra a menetrendváltás miatt van szükség, hiszen a megváltozó fordulók már holnap életbe lépnek. Érdemes lesben állni a vasutak mellett, mert bár a szerelvénymenetek zöme éjszaka zajlik, még holnap is találkozhatunk igazi csemegékkel. Ilyen lesz például a reggeli első Bécsből érkező Railjet, amely holnap dupla szerelvénnyel közlekedik.

DSCN5809

(HP)

22:51

Az utolsó utáni személyvonat is elindult a nyírvidéki kisvasúton. A fent maradt két szerelvény az Mk48 2012 és a 2016-os továbbítja, elöl az utóbbi gép kocog – jelentette tudósítónk.

(HP)

22:23

Befutott az utolsó személyvonat Herminatanyára. A vonal csendesen búcsúzott, helyiek alig jöttek ki a vonathoz. Ennek oka valószínűleg az, hogy nem nagyon tájékoztatták őket a kisvasút jövőjéről – véli tudósítónk. Az este csendes és még az éjjel hazaindul a Herminatanyán kint maradt két szerelvény.

(HP)

22:08

csenger009Megérkezett az utolsó vonat Csengerre. Az utasok vasárnap már autóbuszra szállnak

 

csenger017
A keleti szegletben csak néhány megveszekedett vasútbarát búcsúztatta az utolsó vonatokat, a helyi, apátiába süllyedt lakosok más helyszínekkel ellentétben nem jöttek ki az állomásokra...

(fotók: Papp György)

 

csenger015
A zártárcsa már fent van – az utolsó, Mátészalkára induló vonaton, a Bz hosszú kürtszóval búcsúzott Csengertől
(fotó: T. Hámori Ferenc)

 

csenger018
Nem megy sehová. Mátészalkán az utolsó, Csengerből érkezett személyvonat
(fotó: Papp György)

(HP)

22:03

karcag134
Karcag állomáson fekete szalag emlékeztet a Karcag-Tiszafüredi HÉV emléktábláján az elmúlására
(fotó: T. Hámori Ferenc)

(HP)

21:42

Útjára indult az utolsó páros vonat a kecskeméti kisvasúton. A 31728-ast a nyugalmazott műhelyfőnök, Filus Ferenc indította útjára, aki a nosztalgiamenetek aktív szervezője volt éveken át. Az Mk48 2013-as három kocsijával halad a pusztában, s a vonaton gyakorlatilag teltház van. A kocsikban több egykori vasutas is utazik, akik csendben nosztalgiázva búcsúznak el egykori munkahelyüktől. A vonat Kiskunmajsára érkezése után egyből visszaindul a telephelyre, ezzel zárul – ki tudja meddig – a bugaci kisvasút 92 éves története. Tudósítónktól, Prohászka Csabától úgy tudjuk, hogy a vonat végén az a felirat található, amellyel a Hegyközi Vasút is búcsúzott és ott is az utolsó Bax-kocsi végére volt felírva, éppúgy, mint most, KIskunmajsa felé. A felirat pedig nem más, mint: „VÉGE”.

1
Az utolsó vonat mozdonya Kecskemét KK állomáson
(fotó: Deák Bence)

(ÓP)

21:35

Az utolsó létavértesi vonat majd fél órás késéssel ért Sárándra. Az MDmot 3015 tegnap érkezett Pécsről a cívis városba és ma már ilyen szomorú feladata volt, ő továbbította a 36821-es számú személyvonatot – jelentették az Indóház tudósító, Máthé Zoltán és Nagy Tamás. A sárándi állomáson emlékezetes estét szervezett a csomóponti főnök, Balogh Zsigmond. Zenekar várta a vonatot és durrantyúk robbanása kísérte az utolsó, Létavértesről érkező személyvonatot. A helyiek abban bíznak, hogy csak tévedésből került fel a jó állapotú, hatvannal járható pálya a megszüntetendő vonalak listájára.

(HP)

21:18

Komlóról tart Dombóvár felé a 38651-es, az utolsó személyvonat. A szóló IP motorkocsi tele van. A vonatot rengetegen búcsúztatják, Mecsekpölöskén több, mint százan várták a vonatot. – mondta Feld István Márton, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagja, aki szintén ezen a vonaton utazik.

(HP)

21:15

„Ne szűnnyé meg!” – állt a felirat az utolsó Makó–Hódmezővásárhely viszonylatú vonat élén. Persze ez is csak szóló Bézé volt. Koszorú és hosszú kürtszó nélkül, feltűnően sok utassal, és rengeteg állványos emberrel. Jelen sorok szerzője úgy tervezte, hogy Makótól Földeákig autóval kíséri a vonatot, de a 100-120-as tempó ellenére sajnos nem tudta elérni a meglehetősen jó pályán általában 60-nal teperő Bézét – így maradtak a végállomási fotók.

PICT4113

PICT4125

PICT4134
(fotók: Fodor Illés)

(FI)

21:07

Az utolsó vonatokra illik hosszabb szerelvényeket kiadni, mint a szóló Bézé, hiszen ilyenkor jóval nagyobb az utazási igény, mint általában. Nekem ma mégis sikerült két szóló Bézés utolsó vonatot kifogni.

A Kisszénás–Kondoros vonal utolsó fordulóján mintegy huszonöt utas tette tiszteletét, Kondoros felé volt három civil utas is. A Kisszénás páratlan oldalán lévő két kijárati alakjelző ma utoljára egyszerre adott szabad jelzést. Aztán megindultunk. Kondorosra már félhomályban érkezett a szerelvény, a kivilágítatlan állomás nem volt éppen ideális fotóhelyszín. A negyven perces várakozás alatt néhány gyertya gyúlt az öreg épületen. 16 óra 45 perckor hosszú kürtszó kíséretében hagyta el a Békés megyei települést a 384-es Bézé. Véget ért egy történet.

PICT4091
(fotó: Fodor Illés)

(FI)

21:06

Elindult az utolsó vonat Herminatanyára. Az első kocsi tele van vasutassal és minden ablakban mécses ég. A vonat csendes, a hátsó kocsiban húsz-huszonöt utazó és vasútbarát búcsúztatja a nyírvidéki kisvasutat.

(HP)

21:01

pusztakettos132
Az  utolsó előtti személyvonat robog Karcag felől Tiszafüredre, a vasúti gyűjteményéről ismert Pusztakettős megállónál
(fotó: T. Hámori Ferenc)

(HP)

20:54

Délután Zajtán demonstráltak a vasút megmaradásáért. A térség ellenzéki országgyűlési képviselője, Tilki Attila beszédében arra utalt: a vasút környezetkímélő, sokkal kevésbé terheli a környezetet, mint a közúti közlekedés. Pintye Albert, Zajta polgármestere szerint a buszközlekedéssel legrosszabbul azok a diákok járnak majd, akik hétvégenként nagy csomagjaikkal kénytelenek lesznek a kényelmes vonat helyett inkább a szűkös és drágább buszt választani. A tiltakozók a demonstráció végén megfogták egymás kezét és mintegy „körbeölelték” a motorvonatot – adta hírül az RTL Klub Híradója.

(HP)

20:45

A bécsi Südbahnhof is búcsúzik ma este. Tudósítónk, Magyarics Zoltán a helyszínen van. A délutáni sürgésről készült képeket az IHO-n is megnézhetik, mégpedig itt.

>> Részletek

(HP)

20:32

Nyíregyházára is befutott az utolsó vonat. A Herminatanyáról érkező személyvonat gyakorlatilag végigkürtölte az utat – mesélte tudósítónk. 20:49-kor indul vissza, Herminatanyára az utolsó személyvonat, mint már említettük, az Mk48 2016-ossal az élén. A gép elején már ott van öt mécses és egy fekete szalagokkal díszített koszorú, valamint az érkező személyvonatról is átrakják a fekete és a nemzeti színű lobogót.

Az utolsó személyvonat kocsijai az 50 55 25-01 401-3 és az 50 55 25-01 416-1 pályaszámúak lesznek.

Az Átrakón most egy tucatnyi vasútbarát és vagy húsz-huszonöt vasutas várja az utolsó személyvonat indulását.

(HP)

20:24

Megérkezett az utolsó vonat Aszódról Vácra. Tudósítóink jelentése szerint Galgamácsától már csak a vasútbarátok és a vonatszemélyzet utazott a két kocsis szerelvénnyel.

(HP)

20:03

Befutott az utolsó vonat Pécsváradról Pécsre is. Komlós Attila és Schnider Gergő kísérte az MDmot 3002-es által továbbított utolsó személyvonatot.

pecsvarad-utolsonap

DSCF3380
Ő még utazhatott a bátaszéki vonattal is...

DSCF3363

DSCF3394
(fotók: Komlós Attila)

(HP)

19:01

Nemsokára Kecskemétre érkezik a 2938-as számú személyvonat. A Bzmot 190-es az utolsó személyvonat Lajosmizse és Kecskemét között. Amint befut a vonat a kiskunsági megyeszékhelyre, véget ér a Lajosmizsére vezető vasútvonal története és feleslegessé válik Kecskemét-Alsó állomás is. Az innen Fülöpszállásra vezető pályán már két éve megszűnt, pardon, szünetel a személyforgalom.

6

10
Az utolsó vonat, a 2933-as indulásra készen áll Kecskeméten
(Deák Bence képei)

(HP)

18:53

Aszódon mintegy húsz vasútbarát várja az utolsó vonatot. Rajtuk kívül néhány, egy bizonyos politikai oldalhoz köthető egyén is jelen van, de rendzavarás nem történt. A váci vonaton „rendes utas” mindössze kettő tartózkodik – egyelőre.

(HP)

18:34

Nyíregyházán békesen telik az este. Az Átrakón a vasutasok házi ünnepsége zajlik és készülődik az utolsó vonat. Az utolsó, Nyíregyházáról induló vonatot az Mk48 2016-os (korábban az Mk48 2023-as számot viselte) továbbítja majd.

mk482024_31625_2009-12-12
A 31625-ös élén robog Nyíregyháza felé az feldíszített Mk 48 2025-ös. A felvételt Csorba Ferenc készítette

(HP)

18:28

Olvasónkat is megihlette a kecskeméti kisvasút bezárása. Ekés András a ma délelőtti látogatása után billentyűzetet ragadott, hogy kifejezze érzéseit.

>> Részletek

(ÓP)

18:22

Az aszódi vonalon békések az utazók. Tudósítóinknak azt mondták, sokan sajnálják, hogy megszűnik a vasútvonal, igaz, száz-százhúsz utasnál több nem is nagyon használta az amúgy is ritkán közlekedő vonatot.

(HP)

18:10

Ipacs Bence a Székesfehérvár–Börgönd–Sárbogárd és a Godisa–Komló vasútvonal utolsó napját örökítette meg.

DSC09985
A 420-as Interpici Mecsekjánosi állomáson

DSC09987

DSC09965
A 336-os Bézé mellékkocsija társaságában a 45-ös vonalon teszi a dolgát. A felvétel Börgöndön készült
(fotók: Ipacs Bence)

(HP)

17:52

A Vésztő–Körösnagyharsány vasútvonalon a Bzmot 201-es az egyik motorkocsi, amelyik a háromkocsis vonattal dolgozik.

S7000262
A háromrészes Bézé-szerelvény Vésztőn

S7000343
Körösnagyharsány
(fotó: Pelleg Roland)

(HP)

17:48

Az Útinform közlése szerint Makó környékén csendesen szállingózik a hó.

(HP)

17:36

Prohászka Csaba kollégánk a kecskeméti kisvasúti állomáson várja az utolsó előtti vonatot. A hangulat a lehetőségekhez képest vidám. A délelőtti órákban számos újságíró jelent meg Kecskemét KK-n.

DSC02818
(Ekés András felvétele)

(HP)

17:27

Tudósítóink, Hubay Miklós és Kemsei Zoltán megérkeztek Vácrátótra. Egyelőre majd' egy tucatnyi vasútfotóson kívül senki mást nem látni a sötét állomáson. A vonat mozdonya a V43 1157-as, vezérlőkocsija pedig a már látott BDt 335-ös.

(HP)

17:25

A búcsúzó vonalak közül a Kisszénás-Kondoros volt az első, ahol elment az utolsó vonat. A szerelvényt Kondoros polgármestere, Dankó Béla is meglátogatta, aki a vonatszemélyzettől emlékjegyet vett át. A Kondoros felé tíz utassal, visszafelé telt házzal közlekedett a Bzmot 384, amely Kisszénásról a 37326-os Mezőtúr–Mezőhegyes személyvonat előfogataként tér haza Mezőhegyesre.

(ÓP)

17:15

Nem csak a „masszív vasútbarátok” számára fontos a mai nap. A kelet-magyarországi emberek, a Nyíregyháza és a nyírvidéki kisvasút mellett élők számára is nagy jelentőségű ez az este. Az Index Keleten Hullár Renáta osztotta meg az olvasókkal gondolatait.

>> Részletek

(HP)

17:08

Keszthelyen is megemlékeztek a Somogyszob–Balatonkeresztúr–Balatonberényi elágazás vasútvonal megszüntetéséről, személyforgalmának felfüggesztéséről. A Keszthely állomáson készült képet Sulyok Árpád juttatta el szerkesztőségünkbe.

Keszthely010

(HP)

16:56

Megérkezett az utolsó személyvonat Kondorosról Kisszénásra. Véget ért egy 116 éves történet. Az 1893-ban megnyitott vasútvonalon utoljára a 30713-as számú vonattal a Bzmot 384-es közlekedett.

A vonal az egyik „kirakatvonal” volt, amellyel próbálták bizonyítani egyes szakértők a mellékvonalak szükségtelenségét. Igaz, hogy itt valóban csak néhány utas volt, de a legtöbb, most bezárandó vonalon ennél jóval többen utaztak. Igaz, ők valószínűleg a megszüntetés alapjául szolgáló 2007-es utasszámlálás óta pártoltak a vasúthoz....

(HP)

16:47

Elindult Kisszénásra az utolsó személyvonat. A 30713-as információink alapján menetrend szerint halad a két állomás között. Az utazás mintegy tíz percig tart azon a vonalon, amely a mostani „megszüntetősdi” amolyan kirakatvonala volt.

(HP)

16:37

Ugye emlékeznek? A mai nap története valahol itt kezdődött.

(HP)

16:32

Tudósítóink, Gábor Marcell és Hoványi Péter beszámolója alapján Nyírvidéken a normál menetrend szerint halad a forgalom. A reggeli, 8:25-ös vonaton Nyíregyháza-Vásártérig a három kocsin állóhely sem volt, de még a balsai vonatpótlón is sok utas utazott – közülük sokan munkatársunktól értesültek, hogy holnap már csak volánbusszal utazhatnak. A vonalat több vasutas is meglátogatta, csendes nosztalgiázás jegyében. A forgalmat délután két mozdony, az Mk48 2012 és a 2024-es két-két személykocsival látja el, a vonatok Buj állomáson találkoznak. A vonal jövőjével kapcsolatban  megtudtuk: ameddig a hóhelyzet engedi gyalogos és a PFT C50-esével vonalbejárás hetente egyszer lesz. Jelenleg egyébként mind a két vonal járható. A héten egy teherautó rongálta meg az egyik, jelenleg forgalom kívül lévő vonal átjáróját, de mára már ezt is rendbe hozta a pályafenntartás. A vonatszemélyzet beosztása jövő hónapra már elkészült, egyelőre ők a normál nyomtávú vonalakon látják el a szolgálatot.

(ÓP)

16:05

Valami elkezdődött ezekben a pillanatokban. Befutott Kondorosra az utolsó vonat, a 30716-os számú személyvonat. Innen 16:45-kor indul majd 30713-as számban.

(HP)

16:00

Olvasónktól képet kaptunk arról, hogy miért is nem jár már ma sem a kecskeméti kisvasút a kiskőrösi vonalon.

>> Részletek

(HP)

15:57

Deák Csaba olvasónk a Ohat-Pusztakócson fotózta le az utolsó napon közlekedő vonatot. A vonalon a 416-os IP-motorkocsi tevékenykedik.

P1080428

P1080484

(HP)

15:22

Ezúton is köszönjük mindenkinek a beküldött képeit. Sajnos egyenként nem áll módunkban válaszolni mindenkinek, de továbbra is biztatjuk olvasóinkat, hogy küldjenek bátran felvételeket az Indóház Online számára a megszűnő mellékvonalakról. Címünk: iho@indohaz.hu.

(HP)

15:21

A KIsszénás–Kondoros vonalon közlekedő utolsó vonatot a Bzmot 384-es, az egykori Bzmot 130-as továbbítja majd – értesült szerkesztőségünk.

(HP)

15:13

A Kupé délelőtt a bezárásra ítélt Vácrátót–Galgamácsa vonalon forgatott. A vonalbezárásokkal a december 18-i adás foglalkozik majd.

galga062
Mucsányi János, a Kupé műsorvezetője az aszódi Bézé előtt

 

galga064
A délutáni aszódi vonat indulásra készen várakozik Vácrátóton
(fotók: T. Hámori Ferenc)

A Kupé délután Karcagon forgat, ahol 17 órától tüntetést szerveztek a helybeliek a vonal megmaradásáért. Este pedig a Kocsord alsó–Csenger vonalon búcsúztatja a forgatócsapat a személyszállító vonatokat.

(HP)

12:00

A mai ismét egy fekete szombat a magyar vasút történetében. Mindenki vesztett: a MÁV, mert nincs lobbyereje; a vasutasok, mert feleslegesen sztrájkoltak; a kormányzat, mert rossz a sztrájktörvény; és persze az utazóközönség, akik csak rosszkor vannak rossz helyen…

>> Részletek

(HP)

11:07

Fodor Illés 10:05-ös bejelentkezéséhez mellékelt képeken még úgy néz ki, hogy valamiért levette a sárándi forgalmista az MD végéről a koszorút. Megtudtuk az okát: azért, mert a következő vonat már Bzmot lett és arra került át a dísz.

(HP)

11:00

Az egyik, a mai nappal foglalkozó indexes fórumon olvastam, hogy többen is Radnóti Miklós verséből idéztek – valószínűleg nem minden él nélkül célozva a mai napon beteljesedő döntések előkészítésére. Valóban, „Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj...” Álljanak hát itt Radnóti örökbecsű sorai, mindenfelé további kommentár nélkül.

Radnóti Miklós: Nem tudhatom

Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent,
nekem szülőhazám itt e lángoktól ölelt
kis ország, messzeringó gyerekkorom világa.
Belőle nőttem én, mint fatörzsből gyönge ága
s remélem, testem is majd e földbe süpped el.
Itthon vagyok. S ha néha lábamhoz térdepel
egy-egy bokor, nevét is, virágát is tudom,
tudom, hogy merre mennek, kik mennek az uton,
s tudom, hogy mit jelenthet egy nyári alkonyon
a házfalakról csorgó, vöröslő fájdalom.
Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj,
s nem tudja, hol lakott itt Vörösmarty Mihály,
annak mit rejt e térkép? gyárat s vad laktanyát,
de nékem szöcskét, ökröt, tornyot, szelíd tanyát,
az gyárat lát a látcsőn és szántóföldeket,
míg én a dolgozót is, ki dolgáért remeg,
erdőt, füttyös gyümölcsöst, szöllőt és sírokat,
a sírok közt anyókát, ki halkan sírogat,
s mi föntről pusztitandó vasút, vagy gyárüzem,
az bakterház s a bakter előtte áll s üzen,
piros zászló kezében, körötte sok gyerek,
s a gyárak udvarában komondor hempereg;
és ott a park, a régi szerelmek lábnyoma,
a csókok íze számban hol méz, hol áfonya,
s az iskolába menvén, a járda peremén,
hogy ne feleljek aznap, egy kőre léptem én,
ím itt e kő, de föntről e kő se látható,
nincs műszer, mellyel mindez jól megmutatható.

Hisz bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép,
s tudjuk miben vétkeztünk, mikor, hol és mikép,
de élnek dolgozók itt, költők is bűntelen,
és csecsszopók, akikben megnő az értelem,
világít bennük, őrzik, sötét pincékbe bújva,
míg jelt nem ír hazánkra újból a béke ujja,
s fojtott szavunkra majdan friss szóval ők felelnek.

Nagy szárnyadat borítsd ránk virrasztó éji felleg.

(HP)

10:05

Nem kedveskedett túl szép idővel a mai reggel a megszűnő létavértesi vonalnak, borús ég, rossz fényviszonyok a jellemzőek Debrecen környékén, ráadásul a 60-as tempó miatt is könnyen bemozdul a fénykép... A MÁV viszont úgy tűnik, hogy legalább az utolsó üzemnapon megpróbál méltó szerelvényt adni a vonalra, a 36812-36817-es vonatpárt a 3003-as MD továbbította. A létai vasútra egyébként jellemző, hogy főként csúcsidőben a szóló Bézé kevés, az MD szerelvény viszont már sok.

20091212_PICT3956
Hajdúbagosra érkezett a létai vonat – a szombat reggel ellenére is legalább tizenöt felszálló várta a vonatot (a képen nem látható többi utas a felvételi épület előtt váarkozott türelemmel)

 

20091212_PICT3963
A pályasebesség 60 kilométer óránként, ezt néhány negyvenes szakítja meg, Sáránd belterületén pedig mindössze hússzal haladnak a szerelvények

 

Ez a vicinális azok kevesek közé tartozik, amelynek üzemeltetését a helyi önkormányzatok vállalták volna a 2007-es bezárások idején. Noha Létavértest, Monostorpályit és Hosszúpályit jó buszközlekedés köti össze Debrecennel, Létát kivéve a vasút is tudott rendszeres utasokat hozni (Létán nagyon messze állnak meg a vonatok a faluközponttól), Hajdúbagos esetében pedig nagy a szerepe a vasúti közlekedésnek – a ma reggeli 36817-esre is volt másfél tucatnyi felszálló ezen az állomáson.

20091212_PICT3970
Menesztés Sárándon. A létai vonallal együtt a csatolt MD szerelvények is kihalnak – a vonatok egy része a nagykereki járatokkal egyesítve közlekedett Debrecen és Sáránd között

 

20091212_PICT3965
A szerelvény végére akasztott koszorút szomorúan lengeti a menetszél
(Fodor Illés felvételei)

(FI)

10:03

Olvasóink is szívükön viselik a vicinálisok sorsát. A legnépszerűbb talán ezek közül is a kecskeméti kisvasút. A nyírvidéki és a bugaci hálózat leállításával egy igazi vasútüzemi különlegesség tűnik el a magyar vasúti palettáról.

bzs-06

Olvasóink képes megemlékezéséhez kattintsanak ide!

(HP)

10:00

Majdnem három évvel ezelőtt tizenhárom vasútvonaltól búcsúztunk el. Ma este további huszonhat (pontosabban a legfrissebb hírek szerint már csak 24) vonalon áll le a forgalom. Kezdjük a pozitívumokkal: megmenekült a Hegyeshalom–Rajka szakasz. Hivatalosan a nemzetközi szerep miatt marad meg a vasút, de rossz nyelvek szerint a Kisalföld Volán jelentette be: nem viszik el Győrbe a helyieket, csak Mosonmagyaróvárig...

A balatonfenyvesi kisvasút pedig szintén megúszta: magán üzemeltetésbe kerül majd; amíg azonban az üzemeltető felkészül a vonatok indítására, a MÁV változatlan menetrenddel továbbra is járatja a gazdasági vasút szerelvényeit.

A mai közvetítésünkben igyekszünk rendszeresen megkeresni és megszólaltatni az országszerte jelen lévő tudósítóinkat. Ha Ön, kedves olvasó, szintén az utolsó vonatokon van és fényképez is, akkor várjuk az Ön fotóját is. Utazik? Érdekességet lát? Nosza, írja meg nekünk, tudósítsuk együtt olvasóinkat! A ma esti élő közvetítés alatt, egészen hajnali fél egyig várjuk leveleiket az iho@indohaz.hu címen. Később is írhatnak, hiszen a mellékvonalakkal sokszor fogunk még foglalkozni.

Ma este 823 kilométernyi sínpáron búcsúzik a vasúti közlekedés. Emlékeztetőül: két éve, március 3-án este 686 kilométeren álltak le a vonatok.

03_2009-12-13_utan_500
A mai este után így fest majd a magyar vasúti hálózat
(grafika: Indóház Online; térképalap: MÁV Zrt.)

Azonban nem csak a mellékvonalaktól búcsúzunk. Ma este szűnik meg a bécsi Südbahnhof is. A császárvárosba delegált tudósítónk a helyszínen van és követi az eseményeket, hogy arról beszámolhassunk az IHO olvasóinak. Emellett követjük azt is, hogy a 2008-2009-es menetrend utolsó napján hogyan teljesít. Tartsanak velünk!

(HP)