Buszos változások 1958-ban

Kemsei Zoltán   ·   2013.10.18. 13:15
00

Az idősebbek talán némi nosztalgiával fogadták a közelmúltban egyre több járaton bevezetett egyirányú utasáramlási rendet: a különbség csak annyi volt, hogy az előző rendszernél a hátsó ajtón kellett felszállni a buszokra, és ülőkalauz árulta, kezelte a jegyeket.

Renitens magatartás, de valószínűleg csak a fotó kedvéért: a FAÜ-csuklósok 1960-tól már az utasáramlás irányának jelzésével álltak forgalomba. A modellt viszont ez nem érdekelte...

A buszok egyre növekvő utasforgalma, a folyamatos zsúfoltság kényszerítette rá a FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem) vezetését arra, hogy új jegykezelési és -ellenőrzési rendszert vezessen be. A Budapesten közlekedő buszokra 1958 októberétől (a premier hatodikán, a Pestlőrincre közlekedő 35-ösön volt) az eddig is a hátsó ajtón felszálló utasok a mozgókalauz helyett külön kiépített trónuson ülő dolgozóval találkoztak. Az akkor még jelentős számban közlekedő pótkocsis buszok hátsó kocsijában csak bérletesek utazhattak.

Az első ülőkalauzos járat 1958 októberében a 35-ös volt<br>(képek forrása: VEKE-gyűjtemény)

Az egyirányú utasforgalom bevezetése is lendületet adott a csuklós buszok tervezéséhez és gyártásához. Mire a rendszert teljes körűen bevezették, az első, házi építésű csuklós busz is készen állt a forgalomra (1960. november 5.). Az ülőkalauzoknak nem volt egyszerű dolga. Akkoriban még többfajta, vonal-, szakasz- és átszállójegyeket használtak, ráadásul a budapesti busz- és villamosközlekedés is külön társasághoz tartozott. Az ülőkalauzos rendszert a többi közlekedési eszközre is ki akarták terjeszteni: az FVV csuklós villamosokon (Bengálik) kívül a Ganz-csuklósok prototípusai is még kalauzüléssel készültek. A budapesti közlekedés egyesítése (1968. január 1., a BKV megalakulása) és a tarifareform, valamint az országszerte hatalmas gondot okozó munkaerőhiány végül 1969-től fokozatos kivezetésre kényszerítette a céget, az ülőkalauzok alig több, mint egy évtizeden át dolgozhattak a buszokon.

Szovjet gyártmányú ZIU5-ös trolibusz. A kalauztrónust itt is beépítették, közvetlenül a hátsó ajtó elé<br>(a szerző felvétele)

Szintén a konszolidálódó politikai helyzethez kapcsolódik a motorizáció erőteljes növekedése. Az addig használt két betű-három szám szisztéma az ötvenes évek végére betelt, 1958 októberétől fokozatosan vezették be a FAÜ-nél is a két betűt és négy számot tartalmazó forgalmi rendszámokat. Az átszámozás a Budapesten közlekedő Ikarus 30-as és 60-as típusú buszokat érintette, az új rendszer a buszokat GA-XX-XX formátumú, a közületi tulajdonnak megfelelő fekete alapon fehér feliratos rendszámokkal látta el (a magántulajdonú gépkocsik fehér alapon fekete feliratos rendszámokat kaptak).

Ikarus 60 még a régi rendszámmal<br>(forrás: VEKE-gyűjtemény)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek