Sajnos mióta a kelet-közép-európai csoda északi szomszédunknál is végbement, a dél-szlovákiai, Nagykürtös (Veľký Krtíš)-környéki ipar jelentős része megszűnt. Mindenesetre azok az üzemek, amelyek valaha vasúton szállítottak, teljesen eltűntek. Nem termel a bánya, nem viszik már hosszú vonatokon a fát a fatelepre sem. Egy üzem maradt meg, ahol még megfordulnak tehervonatok, a Kishalom (Malé Straciny) melletti malom. A téli időszakban két-három hetente szoktak itt gabonát rakodni.

És hogy miért érdekel ez minket? Azért, mert a két település vasúton Szlovákia felől csak Magyarországon keresztül érhető el. Losoncról Kishalom, Nagykürtös felé előbb be kell lépni Magyarországra Ipolytarnócnál, majd Nógrádszakálnál, húsz kilométernyi magyar vicin történő döcögés után lehet visszatérni Szlovákiába. Erről az itthon egyedülálló péage-vonalról korábban már írtunk, ide kattintsanak!

Kishalom és Alsózellő között halad a nógrádszakáli határállomás felé a rakott gabonavonat harmadával a PSŽ magyar felségjelű Búvárja. A képre kattintva galéria nyílik! (a külön nem jelölt fotókat Vörös Attila készítette)

Ami forgalom megmaradt, furcsa, de nem is feltétlenül Szlovákia–Szlovákia viszonylatú belföldi szállítás, sőt! A Kishalomban rakott gabona az adriai kikötők felé tart, így Nógrádszakálból indokolatlanul megy tovább Losonc felé, hogy aztán Szobon vagy egy másik határátkelőn újra belépjen Magyarországra és folytassa útját Szlovénia, Horvátország felé. Kézenfekvő lenne, hogy a tehervonat a Balassagyarmat–Aszód vonalon közlekedjen, és érje el hazánk egyik ütőerét, a miskolci vonalat. Ezt nem mi találtuk ki, nem spekuláció: a szállításban érintett vasútvállalatokat érdekelné ez az útvonal. Sajnos a 78-as vonal általános pályaállapota nagyon gyér, de a műszaki tartalma (tengelyterhelés) eleve elégtelen ahhoz, hogy normális teherforgalmat lehessen rajta lebonyolítani. Főleg a Balassagyarmat–Nógrádkövesd része a problémás, itt legutóbb napokig pótlóbusz járt, mert az olvadó hóból fakadó jelentős mennyiségű víz alámosta a pályát. Bár szinte minden évben van hosszabb-rövidebb vágányzár a környéken, inkább csak tűzoltásra elég az a munka, aminek az elvégzésére lehetőség (pénz) van.

Pályahibák egész sora Litkénél. Vízzsák, a kapcsolószerek szétlopva, rohadó talpfák

A legutóbbi gabonarakodást is a PSŽ magánvasút vezényelte le Kishalmon. A társaság Búvárja (erről a mozdonyról itt olvashat bővebben) harminc üres kocsival érkezett meg a kishalmi állomásra, majd négy napon át rakodták a vagonokat. A rakott szerelvényt tíz-tíz kocsinként húzta át Losoncra a Búvár – a pálya Ipolytarnóc felé végig emelkedik, a rakodást meg úgyis csak hét kocsinként tudták végezni a malomnál. A sok forduló a vasútbarátoknak jött a legjobban, bőven volt lehetőség a ritka menetek megörökítésére.

A PSŽ vonatának közlekedését Galbács Tamás videón is megörökítette:

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!