„A termelés várhatóan már a jövő év elején beindul, az első időszakban évi 200 buszt fognak gyártani. A beruházással két fordulóban összesen 300 új munkahelyet teremt a világ elektromos buszpiacának első számú vállalata. Az elektromos buszgyártással egyszerre erősödik a versenyképesség és járul hozzá Magyarország is a globális klímapolitikai célok eléréséhez” – írtuk tavaly októberben.

Erre most ez történik: a BYD a világ legjelentősebb elektromos buszokat gyártó vállalata, Komáromban 300 embernek adnak majd munkát. A 6,2 milliárd forint értékű beruházáshoz a kormány 925 millió forint vissza nem térítendő támogatást adott.

Örülnek (fotók: MTI/Krizsán Csaba)

Csielung Tuan, a Kínai Népköztársaság nagykövete elmondta, a kínai–magyar gazdasági kapcsolatok színvonalát jelzi, hogy a térségben Magyarországon a legjelentősebb a kínai beruházások súlya. Kínai vállalatok 4,1 milliárd amerikai dollár értékben fektettek be Magyarországon és 7400 új állást teremtettek. Isbrand Ho, a BYD Europe ügyvezető igazgatója szólt arról, hogy az itt készülő buszokat Európa nagyvárosaiban fogják használni. A helyi és távolsági buszok mellett később targoncákat és könnyű haszongépjárműveket is gyártanak Komáromban.

Ő is örül, komolyan...

Az üzemavató alkalmából közzétett vállalati sajtóanyag szerint a több mint 66 ezer négyzetméteres komáromi üzem csupán az első a BYD Európába tervezett gyártólétesítményeinek sorában. A társaság alig két héttel ezelőtt jelentette be egy 80 ezer négyzetméteres, buszgyártásra alkalmas helyszín megvásárlását a Párizstól északra fekvő Beauvais-ban. A tervek szerint a magyarországi gyár állítja elő azon buszok alvázszerkezetét is, amit egy brit partnerkapcsolat keretében az Egyesült Királyságban, valamint a készülő franciaországi gyárban szerelnek össze.

A BYD Company Ltd. piacvezető multinacionális csúcstechnológiai vállalat, amelynek központja a kínai Sencsenben található. 1995-ös alapítása óta a társaság jelentős tudásra tett szert az újratölthető-akkumulátorok gyártásában. A világ több mint 50 országában és régiójában van jelen megújuló energiára épülő megoldásaival.

Mi is örülünk, mert ilyen príma buszokat gyárt a BYD

A BYD elektromos buszaival működik a nulla károsanyag-kibocsátású buszok legnagyobb flottája az amszterdami Schiphol repülőtéren, és a világ legnagyobb városi elektromosbusz-flottája London utcáin. A BYD részvényeit a Hongkongi Értéktőzsdén és a Sencseni Értéktőzsdén jegyzik, a társaság 220 ezer embert foglalkoztat.

Erős hét a „buszgyárak terén”

Egy héten belül ez a második komoly „buszgyáras” kormányesemény. Még a múlt héten ugyanis Debrecenben bejelentették, hogy az Irinyi tervben a kormány 35 milliárd forinttal támogatja a buszgyártás megerősítését. A kormány 12 százalékos támogatási intenzitással járul hozzá a helyi repülőtéri ipari parkban létesülő autóbuszgyári beruházáshoz, ennek összege elérheti az egymilliárd forintot. Magyarországon évente 1000–1200 autóbuszt kell gyártani, hogy a hazai igényeket kielégítsék. A magyarországi buszok átlagéletkora több mint tizenöt év, a kormánynak az a célja, hogy ez tíz év alá csökkenjen a következő években.

Ott is kiderült, a járműgyártási program fontos része a kormány iparfejlesztési törekvéseinek, hogy az ágazat 23 százalékos GDP-részesedését húsz év alatt 30 százalékra növelje. De Debrecenben fontosnak nevezték az ipar és az oktatás együttműködését, kiemelve a duális képzést, amelynek keretében ipari környezetben szerezhetnek tapasztalatok a tanulók. Kossa György, az InterTanker Holding elnök-vezérigazgatója hozzátette: a megkezdett 20 millió eurós beruházással oktatási-fejlesztési központot és gyártóüzemet építenek a Határ úti ipari parkban, ahol az év végétől évi kétszáz busz készül. Az 50 millió eurós beruházással a repülőtéri, déli ipari övezetben felépülő nagyobb gyárukban pedig 2018 második felétől további 700–800 autóbuszt gyártanak évente a holding és az EvoBus együttműködésében – tette hozzá megjegyezve, hogy a kétlépcsős beruházással összesen 475 új munkahelyet teremtenek a hajdú-bihari megyeszékhelyen.

Az InterTanker fejlesztette elektromos hajtáslánc prototípusával felszerelt elektromos midibuszt évek óta tesztelik Debrecenben. E tapasztalatok alapján 2019-ben megkezdődhet az elektromos autóbuszok sorozatgyártása is Debrecenben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!