Chicago visszavág! Legalábbis járatszám szerint

iho   ·   2015.01.25. 13:45
cim

Chicago visszavágott! Noha a teljes idei globális lista még nem jelent meg, a nagysága szerint korábban vezető két amerikai nagyváros illetve óriás repülőtér, a Chicago O’Hare és az Atlanta Hartsfield-Jackson vetélkedéséből, jó néhány év elteltével újra az északi metropolisz légikikötője került ki győztesen.

Pedig Atlanta 2005 óta vezeti a forgalmi listákat, és már régóta terjed az a szólás is Amerikában, hogy a mennyek országába is csak atlantai átszállással juthat el az ember. Egyes hírek szerint az utasok számát illetően nem is veszti el elsőbbségét, de a friss táblázatok egyelőre a gépek fel- és leszállásának adatairól szólnak. Az FAA 2014-es, az USA reptereit érintő összesítése szerint, amelyet egyébként az ACI, az Airports Council International időközi táblázata is megerősített, O’Hare 881 ezer 933 járattal átvette az első helyet, Atlanta „csak” 868 ezer 359 járattal büszkélkedhet.

Óriásrepterek a magasból: Atlanta Hartsfield-Jackson

Az érdekes az, hogy mindkét reptéren valamennyire csökkent a gépmozgások száma, de Atlantában ez a visszaesés 4,7 százalékot, Chicagóban csak 0,2 százalékot jelentett. Miután a pontos utasszámok még nem állnak rendelkezésre, viszont a légitársaságok, amelyek uralják ezeket a nagy csomópontokat, már profitot jelentettek, valószínű, hogy a járatszámok csökkenése nem feltétlenül jelent rosszat a cégeknek. A járatszámok csökkenése ugyanis összefügghet a meglehetősen kemény hatékonysági folyamatokkal, amely a vonalhálózat racionalizálását, a kapacitások csökkentését, de jobb kihasználását jelenti, és az amerikai nagy légitársaságok közül szinte valamennyi jó eredményeket jelentett az átalakulások következtében.

Chicago O'Hare

Ugyancsak az óriás csomópontok forgalmának (egyelőre enyhe) visszaesését okozhatja a point-to-point hálózatokra tervezett új gépek, elsősorban a Boeing 787-es megjelenése, ezek a kisebb városok közti vonalak ugyanis feleslegessé teszik sok várospár esetében az átszállást, ezt a trendet erősíti a korábbi évek folyamata, a regionális hálózatok és flották visszafejlesztése.

A 2014 decemberében megjelent utolsó globális ACI-összegzés szerint Chicago és Atlanta után Dallas Fort Worth, majd Los Angeles következik, és csak ötödik a legnagyobb járatszámmal (433 ezer 500) büszkélkedő Peking International, utána megint amerikai légikikötők sorakoznak (Denver, Charlotte, Las Vegas és Houston), majd következik Frankfurt, Párizs CDG, London Heathrow és Amszterdam. Ez tehát a fel- és leszállások számának összesítéséből adódó adat és sorrend, az utasszám szerinti ettől valamelyest eltérhet.

London Heathrow

Viszont tarkább lehet a kép, ha nem repülőterek, hanem városok légiforgalmát nézzük, akkor ugyanis London például, Heathrow mellett Gatwick, Luton, Stansted és London City forgalmával megtámogatva, lehet, hogy megint valahol nagyon magasan szerepel majd a listán, de ugyanúgy előbbre kerül például New York is, amely három nagy reptér adatait (JFK, LaGuardia, Newark) adhatja össze. A végleges adatok illetve az utasforgalmi számok azonban globálisan még nincsenek meg.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.